THE CYCLE OF DEBATES IN ETHNOMATHEMATICS AND ETHNOMODELLING IFPI-CAANG
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12745Keywords:
Program Ethnomathematics, Ethnomodelling, Research, Education, Teacher trainingAbstract
This work is a reinterpretation of the 1st Cycle of Studies and Debates in Ethnomathematics and Ethnomodelling, promoted by the Federal Institute of Piauí, Angical of Piauí campus, in partnership with the EtnoMatemaTicas Brasis community and the Red Internacional de Etnomatemática. It consists of an analysis of written and audiovisual documents referring to the pioneering experience in Ethnomathematics in Piauí. It brings considerations about the impact of the project on academic activities in Ethnomathematics and Scientific Education to the creation of a research agenda, with a perspective of expansion and strengthening of partnerships, expansion of the social and cultural capital of the institute's group, its studies and research resulting from the interaction with researchers from all regions of Brazil and some countries in the Americas and Europe.
References
BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva
negra, Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, Janeiro/Abril, 2016. Disponível em
<https://www.scielo.br/scielo>. Acesso em: 17 set. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília,
MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
>. Acesso em: 18 jul. 2021.
D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese/The Ethnomathematics
Program: A summary. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008. Disponível em:
<http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/74 >. Acesso em: 09 jul. 2021.
______. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-
, 2005. Disponível em:
<https://www.scielo.br/j/ep/a/TgJbqssD83ytTNyxnPGBTcw/?format=pdf&lang=pt >. Acesso
em: 09 jul. 2021.
D’AMBROSIO, Ubiratan; SOUSA, Olenêva Sanches. In: GEPEIP-IFPI. 2° Ciclo de Estudos
e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 19 jan. 2021.Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=thJ_Xo2iboo&t=107s >. Acesso em: 09 jul. 2021.
ETNOMATEMATICAS Brasis. Teresina: IFPI, 2020. ISBN. 978-65-86592-15-3.
https://doi.org/10.51361/9786586592139.
RAMOS, Antonio Francisco; SOUSA, Francisco Alysson da Silva. Aplicações
computacionais à pesquisa. in: GEPEIP-IFPI. 4° Ciclo de Estudos e Debates em
Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 19 mar. 2021. Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=1YCPh6QWkv0&t=5433s > . Acesso em: 11 jul. 2021.
RAMOS, Antonio Francisco; SOUSA, Olenêva Sanches. Projeto de pesquisa. In: GEPEIPIFPI. 5° Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 25 mar.
Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8q0H_g8QcLw >. Acesso em: 14
jul. 2021.
REBOUÇAS, Ana Priscila Sampaio. A Etnomatemática como ação pedagógica para a
construção do conhecimento matemático nos anos finais do ensino fundamental no povoado
centro dos ramos em Barra do Corda-MA. In: XXIII ENCONTRO BRASILEIRO DE
ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 2019.
Disponível em:
<http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/viewFile/148/620
>. Acesso em: 19 jul. 2021.
______. O Programa Etnomatemática como epistemologia para a formação de professores no
contexto cultural do povoado Centro dos Ramos em Barra do Corda/MA. Dissertação
(Mestrado). Universidade Estadual do Maranhão São Luís, 2021.
REBOUÇAS, Ana Priscila Sampaio; RAMOS, Antonio Francisco. Comunicação Científica
em Etnomatemática. In: GEPEIP-IFPI. 3º Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e
Etnomodelagem. Youtube, 05 fev. 2021. Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=KN6d7J375oo&t=3139s> . Acesso em: 10 jul. 2021.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomatemática e Etnomodelagem. In: GEPEIP-IFPI.
° Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 29 jan. 2021a.
Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Ko7NLH_DpJY&t=2415s >. Acesso
em: 05 jul. 2021.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomatemática: investigações em etnomodelagem.
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 1, 2018. DOI:
34019/2594-4673. 2018.v2.27368. Disponível em:
<https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27368 >. Acesso em: 5 jul. 2021.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem como um movimento de globalização
nos contextos da etnomatemática e da modelagem. Com a Palavra, o Professor, 5(11), 258-
, 2020. Disponível em: <http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/565 >.
Acesso em: 09 jul. 2021.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem e Etnomodelos. Angical do Piauí:
IFPI/CAANG, 2021b. 36 slides, color, 33,86 cm x 19,05 cm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Olenêva Sanches Sousa, Antonio Francisco Ramos, Luciano de Santana Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.