THE CYCLE OF DEBATES IN ETHNOMATHEMATICS AND ETHNOMODELLING IFPI-CAANG

Authors

  • Olenêva Sanches Sousa Red Internacional de Etnomatemática
  • Antonio Francisco Ramos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí
  • Luciano de Santana Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12745

Keywords:

Program Ethnomathematics, Ethnomodelling, Research, Education, Teacher training

Abstract

This work is a reinterpretation of the 1st Cycle of Studies and Debates in Ethnomathematics and Ethnomodelling, promoted by the Federal Institute of Piauí, Angical of Piauí campus, in partnership with the EtnoMatemaTicas Brasis community and the Red Internacional de Etnomatemática. It consists of an analysis of written and audiovisual documents referring to the pioneering experience in Ethnomathematics in Piauí. It brings considerations about the impact of the project on academic activities in Ethnomathematics and Scientific Education to the creation of a research agenda, with a perspective of expansion and strengthening of partnerships, expansion of the social and cultural capital of the institute's group, its studies and research resulting from the interaction with researchers from all regions of Brazil and some countries in the Americas and Europe.

References

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva

negra, Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, Janeiro/Abril, 2016. Disponível em

<https://www.scielo.br/scielo>. Acesso em: 17 set. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília,

MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

>. Acesso em: 18 jul. 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese/The Ethnomathematics

Program: A summary. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008. Disponível em:

<http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/74 >. Acesso em: 09 jul. 2021.

______. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-

, 2005. Disponível em:

<https://www.scielo.br/j/ep/a/TgJbqssD83ytTNyxnPGBTcw/?format=pdf&lang=pt >. Acesso

em: 09 jul. 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan; SOUSA, Olenêva Sanches. In: GEPEIP-IFPI. 2° Ciclo de Estudos

e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 19 jan. 2021.Disponível em:

<https://www.youtube.com/watch?v=thJ_Xo2iboo&t=107s >. Acesso em: 09 jul. 2021.

ETNOMATEMATICAS Brasis. Teresina: IFPI, 2020. ISBN. 978-65-86592-15-3.

https://doi.org/10.51361/9786586592139.

RAMOS, Antonio Francisco; SOUSA, Francisco Alysson da Silva. Aplicações

computacionais à pesquisa. in: GEPEIP-IFPI. 4° Ciclo de Estudos e Debates em

Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 19 mar. 2021. Disponível em:

<https://www.youtube.com/watch?v=1YCPh6QWkv0&t=5433s > . Acesso em: 11 jul. 2021.

RAMOS, Antonio Francisco; SOUSA, Olenêva Sanches. Projeto de pesquisa. In: GEPEIPIFPI. 5° Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 25 mar.

Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=8q0H_g8QcLw >. Acesso em: 14

jul. 2021.

REBOUÇAS, Ana Priscila Sampaio. A Etnomatemática como ação pedagógica para a

construção do conhecimento matemático nos anos finais do ensino fundamental no povoado

centro dos ramos em Barra do Corda-MA. In: XXIII ENCONTRO BRASILEIRO DE

ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. 2019.

Disponível em:

<http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/viewFile/148/620

>. Acesso em: 19 jul. 2021.

______. O Programa Etnomatemática como epistemologia para a formação de professores no

contexto cultural do povoado Centro dos Ramos em Barra do Corda/MA. Dissertação

(Mestrado). Universidade Estadual do Maranhão São Luís, 2021.

REBOUÇAS, Ana Priscila Sampaio; RAMOS, Antonio Francisco. Comunicação Científica

em Etnomatemática. In: GEPEIP-IFPI. 3º Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e

Etnomodelagem. Youtube, 05 fev. 2021. Disponível em:

<https://www.youtube.com/watch?v=KN6d7J375oo&t=3139s> . Acesso em: 10 jul. 2021.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomatemática e Etnomodelagem. In: GEPEIP-IFPI.

° Ciclo de Estudos e Debates em Etnomatemática e Etnomodelagem. Youtube, 29 jan. 2021a.

Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Ko7NLH_DpJY&t=2415s >. Acesso

em: 05 jul. 2021.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomatemática: investigações em etnomodelagem.

Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 1, 2018. DOI:

34019/2594-4673. 2018.v2.27368. Disponível em:

<https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27368 >. Acesso em: 5 jul. 2021.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem como um movimento de globalização

nos contextos da etnomatemática e da modelagem. Com a Palavra, o Professor, 5(11), 258-

, 2020. Disponível em: <http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/565 >.

Acesso em: 09 jul. 2021.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem e Etnomodelos. Angical do Piauí:

IFPI/CAANG, 2021b. 36 slides, color, 33,86 cm x 19,05 cm.

Published

2021-11-24

How to Cite

SOUSA, Olenêva Sanches; RAMOS, Antonio Francisco; DE SANTANA RODRIGUES, Luciano. THE CYCLE OF DEBATES IN ETHNOMATHEMATICS AND ETHNOMODELLING IFPI-CAANG. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 154–169, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12745. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/12745. Acesso em: 7 jun. 2025.