ETHNOMATHEMATICS AS RESISTANCE TO THE NEOLIBERALISM THAT INHABITS US
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12766Keywords:
Conteurconduct, Decolonial Attitude, NeoliberalismAbstract
The research field of Ethnomathematics has a broad dialogue with several areas, and this has allowed
several theoretical updates over time. We aim to problematize Ethnomathematics from neoliberal
context that crosses the Education field. Therefore, we are interested in defending that certain
Ethnomathematics proposals in dialogue with the notions of counterconduct, from Foucault (2008), and
a decolonial attitude, from Tamayo and Mendes (2021), could reinforce and enable the expansion of
resistance practices, as well as nomadic displacements, allowing a glimpse of a heterotopic school
committed to a more libertarian education.
References
BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa,
v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. Trad. Celina R. Duarte, Maria Lúcia M. Gomes e Vera
Luiza M. Visockis. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/cp/a/sHk4rDpr4CQ7gb3XhR4mDwL/?lang=pt&format=pdf. Acesso
em 15 mar. 2021.
BIGNOTTO, Newton. O totalitarismo hoje? In: AGUIAR, Odílio Alves. et all. (Org.). Origens
do Totalitarismo: 50 anos depois. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Fortaleza, CE: Secretaria
da Cultura e Desporto, 2001.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:
Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras,
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidade. 2a Edição. Belo
Horizonte: Autêntica, 2002. 110 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
FOUCAULT, Michel. O nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.
, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926/15194. Acesso em: 01 maio 2021.
GALLO, Silvio; CARVALHO, Alexandre Filordi de. lutas democráticas contra o Urstaat: o
que pode fazer a educação? ETD-Educação Temática Digital, v. 21, n.3, p. 549-567, 2019.
JONQUET, Thierry. Tarântula. Trad. Andre Telles. São Paulo: Record, 2011.
LANDER, Emanuel. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E.
(org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas
latinoamericanas. Buenos Aires: Colección Sur, CLACSO, 2005, p. 8-23.
MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte
conceitual da modernidade. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo
e ciências sociais: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO,
, p. 35-54.
MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n.
, p. 12-32, 2017. Trad. Marcos J. Oliveira. Disponível em:
https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772/645. Acesso em: 01 maio
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. A Etnomatemática no encontro entre práticas
e saberes: convergências, tensões e negociação de sentidos. Revista Latinoamerica de
Etnomatematica, v. 7, n. 3, p. 55-70, 2014. Disponível em:
https://www.redalyc.org/pdf/2740/274032530004.pdf. Acesso em: 15 ma5. 2021.
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. Etnomatemática como movimento de
contraconduta na mobilização de saberes em práticas culturais. In: SIMPÓSIO
INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6. 2015. Anais [...].
Pirenópolis, 2015, p. 1-11.
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. Saberes em práticas culturais: condutas e
contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Revista Horizontes, v. 37,
p. 1-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.763. Disponível em:
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/763/372. Acesso em: 15 mar. 2021.
NUNES, Mário Luiz Ferrari, NEIRA, Marcos Garcia. EU S/A: a identidade desejada na
formação inicial em Educação Física. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v.44, p.1-17,
DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844174633Disponível em:
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/144811/139058. Acesso em: 24 jun. 2021.
PASINATO, Darciel; FÁVERO, Altair Alberto. As políticas neoliberais no Brasil: sua
influência na Educação Básica e Superior. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 15, n.
, p. 903-928, jul./set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n3p903-928.
Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8277/4753.
Acesso em: 15 jun. 2021.
PERONI Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. Atuação em rede e o Projeto Jovem de
Futuro: a privatização do público. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 407-428,
abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623653910. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/edreal/a/QR3JHkmfxv77hKKHd4kGZwM/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 01 maio 2021.
ROSE, Nikolas. Governing the soul: the shaping of the private self. Londres: Free Association
Books. 1999.
TAMAYO, Carolina; MENDES, Jackeline. Opção decolonial e modos outros de conhecer na
educação (matemática). Revista Brasileira da Sociedade de Educação Matemática - REMAT -
Regional São Paulo, p. 1-16, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jackeline Rodrigues Mendes, Alexandrina Monteiro, Marcelo Vicentin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.