ETHNOMATHEMATICS AS RESISTANCE TO THE NEOLIBERALISM THAT INHABITS US

Authors

  • Jackeline Rodrigues Mendes Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
  • Alexandrina Monteiro Unicamp
  • Marcelo Vicentin UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12766

Keywords:

Conteurconduct, Decolonial Attitude, Neoliberalism

Abstract

The research field of Ethnomathematics has a broad dialogue with several areas, and this has allowed
several theoretical updates over time. We aim to problematize Ethnomathematics from neoliberal
context that crosses the Education field. Therefore, we are interested in defending that certain
Ethnomathematics proposals in dialogue with the notions of counterconduct, from Foucault (2008), and
a decolonial attitude, from Tamayo and Mendes (2021), could reinforce and enable the expansion of
resistance practices, as well as nomadic displacements, allowing a glimpse of a heterotopic school
committed to a more libertarian education.

References

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa,

v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005. Trad. Celina R. Duarte, Maria Lúcia M. Gomes e Vera

Luiza M. Visockis. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/cp/a/sHk4rDpr4CQ7gb3XhR4mDwL/?lang=pt&format=pdf. Acesso

em 15 mar. 2021.

BIGNOTTO, Newton. O totalitarismo hoje? In: AGUIAR, Odílio Alves. et all. (Org.). Origens

do Totalitarismo: 50 anos depois. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Fortaleza, CE: Secretaria

da Cultura e Desporto, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:

Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras,

D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidade. 2a Edição. Belo

Horizonte: Autêntica, 2002. 110 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

FOUCAULT, Michel. O nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.

, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926/15194. Acesso em: 01 maio 2021.

GALLO, Silvio; CARVALHO, Alexandre Filordi de. lutas democráticas contra o Urstaat: o

que pode fazer a educação? ETD-Educação Temática Digital, v. 21, n.3, p. 549-567, 2019.

JONQUET, Thierry. Tarântula. Trad. Andre Telles. São Paulo: Record, 2011.

LANDER, Emanuel. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E.

(org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas

latinoamericanas. Buenos Aires: Colección Sur, CLACSO, 2005, p. 8-23.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte

conceitual da modernidade. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo

e ciências sociais: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO,

, p. 35-54.

MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, n.

, p. 12-32, 2017. Trad. Marcos J. Oliveira. Disponível em:

https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772/645. Acesso em: 01 maio

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. A Etnomatemática no encontro entre práticas

e saberes: convergências, tensões e negociação de sentidos. Revista Latinoamerica de

Etnomatematica, v. 7, n. 3, p. 55-70, 2014. Disponível em:

https://www.redalyc.org/pdf/2740/274032530004.pdf. Acesso em: 15 ma5. 2021.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. Etnomatemática como movimento de

contraconduta na mobilização de saberes em práticas culturais. In: SIMPÓSIO

INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6. 2015. Anais [...].

Pirenópolis, 2015, p. 1-11.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. Saberes em práticas culturais: condutas e

contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Revista Horizontes, v. 37,

p. 1-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.763. Disponível em:

https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/763/372. Acesso em: 15 mar. 2021.

NUNES, Mário Luiz Ferrari, NEIRA, Marcos Garcia. EU S/A: a identidade desejada na

formação inicial em Educação Física. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v.44, p.1-17,

DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844174633Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/144811/139058. Acesso em: 24 jun. 2021.

PASINATO, Darciel; FÁVERO, Altair Alberto. As políticas neoliberais no Brasil: sua

influência na Educação Básica e Superior. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 15, n.

, p. 903-928, jul./set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n3p903-928.

Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8277/4753.

Acesso em: 15 jun. 2021.

PERONI Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. Atuação em rede e o Projeto Jovem de

Futuro: a privatização do público. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 407-428,

abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623653910. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/edreal/a/QR3JHkmfxv77hKKHd4kGZwM/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 01 maio 2021.

ROSE, Nikolas. Governing the soul: the shaping of the private self. Londres: Free Association

Books. 1999.

TAMAYO, Carolina; MENDES, Jackeline. Opção decolonial e modos outros de conhecer na

educação (matemática). Revista Brasileira da Sociedade de Educação Matemática - REMAT -

Regional São Paulo, p. 1-16, 2021.

Published

2021-11-22

How to Cite

MENDES, Jackeline Rodrigues; MONTEIRO, Alexandrina; VICENTIN, Marcelo. ETHNOMATHEMATICS AS RESISTANCE TO THE NEOLIBERALISM THAT INHABITS US. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 3–19, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12766. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/12766. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.