CONTEXT AND DEVELOPMENT OF AN EXTENSION COURSE FOCUSING ON TEACHER TRAINING OF NATURE SCIENCES FOR BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i1.12873

Keywords:

Continuing teacher education, Remote Education, Science teaching

Abstract

In this essay, we mobilize an experience report stitched to a bibliographical review of a qualitative character, which pays attention to a continuing/permanent training course: 'Curriculum update and continuing education for science teachers in basic education - year 02', aimed at Natural Sciences teachers and teachers, in the context of the pandemic caused by Coronavirus 2019. The report pays attention to aspects linked to the continuing/permanent education process and experiences remote education in an extension course (synchronous/asynchronous), open to multiple horizons to think about the Teaching of Natural Sciences. As a result of this experimentation, the constitution of a network of collective thinking, based on the reception and the space for conversation, reiterating the importance of the formative experience, with regard to the development of shares that take into account the complexity of teaching in Natural Sciences, as well as the need to sharpen sensitivity and alterity in teacher training.

References

ALVES, L. A. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação Interfaces Científicas,

v. 08, n. 03, p. 348-365, 2020.

CACHAPUZ, A. et al (Org.). A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez,

DALMASO, A. C.; RIGUE, F. M. O convite da atenção e seus efeitos em educação: entre

labirintos, feitiçarias e cuidados. In: NEUSCHARANK, A.; HALBERSTADT, I. A.;

ZANATTA, J. M. (Orgs.). Possibilidades... Aprendizagens, experiências e gestão na educação.

Beau Bassin: Novas Edições Acadêmicas, v. 1, p. 19-40, 2020.

GASTAL, M. L.; AVANZI, M. R. Da razão que liberta à experiência que dá sentido:

inquietações sobre Educação Ambiental, Sexual e para a Saúde numa escola plural. In:

OLIVEIRA, R. D. V. L. de; QUEIROZ, G. R. P. C. Tecendo diálogos sobre direitos humanos

na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, p. 215-234, 2016.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de Professores. Trad. Juliana dos Santos Padilha. Porto

Alegre: Artmed, 2010.

MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS no contexto da

Educação Brasileira. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 02, n. 2, dez., 2002.

LARROSA, J. O. Ensaio e a Escrita Acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, p. 101-

, 2003.

LARROSA, J. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na

vida. Educação & Realidade, v. 29, n. 1, p. 27-43, 2004.

SANTOS, W. L. P. dos.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da

abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira.

Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.02, n.02, p. 110-132, jul-dez, 2000.

SANTOS, R. A. dos. Busca de uma participação social para além da avaliação dos impactos da

Ciência-Tecnologia na Sociedade: sinalizações de práticas educativas CTS. Tese (Doutorado

em Educação), 205 f, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa

Maria, RS, 2016.

Published

2022-07-28 — Updated on 2023-01-04

Versions

How to Cite

CHAVES, Taniamara Vizzotto; MONTEIRO RIGUE, Fernanda. CONTEXT AND DEVELOPMENT OF AN EXTENSION COURSE FOCUSING ON TEACHER TRAINING OF NATURE SCIENCES FOR BASIC EDUCATION. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 04–17, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v2i1.12873. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/12873. Acesso em: 7 jun. 2025.