O CORPO HUMANO NOS LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS
UMA ANÁLISE DISCURSIVA
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14716Keywords:
Currículo; Ensino de Ciências; Corpo Biológico e Sociocultural.Abstract
This article aims to analyze Science Textbooks (LDs) to problematize the discursive constructions about the body that compose them. This is a qualitative research that uses the Foucauldian concept of discourse as an analytical tool. The corpus of analysis is the images and texts of textbooks from the 2020 National Book and Teaching Material Program (PNLD), from the 1st to the 9th year of Science. As a result, we can highlight the predominance of biological discourses in textbooks, but there are situations that present openings for sociocultural discussions of the body. Thus, we consider that teachers play a fundamental role in approaching the body to expand the biological focus that has prevailed in Science Teaching and contextualize it in social and cultural issues.
References
ALMEIDA, Sílvio. O que é o racismo estrutural? Belo Horizonte, MG: Letramento, 2018.
CUNHA, Ana Maria de Oliveria; FREITAS, Denise de.; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. O corpo da ciência, do ensino, do livro e do aluno. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Coleção explorando o ensino: Ciências, Ensino Fundamental. Brasília, 2010. v. 18, p. 61-76.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 15. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2003.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Florense Universitária, 2013.
FURLANI, Jimena. Educação sexual: possibilidades didáticas. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2007
GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autentica, 2003.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, p. 29-39, 2007.
GOELLNER, Silvana Vilodre A produção dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 1, n. 2, 2010.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Dicionário de Gênero. In: COLLING, Ana Maria; TEDESCHI. Losandro Antônio. (orgs). Dicionário Crítico de Gênero. Dourados: UFGD, 2015.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: perspectiva dos estudos culturais. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
LOPES, Fábio José Orsini. Políticas sobre drogas e modelos de atenção em saúde: desafios e perspectivas. Áskesis, v.8, n.2, 2019, p. 96 – 110.
LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidades. Revista Educação & Realidade, Produção do corpo, vol. 25 (2), 2000.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MORANDO, André. O Ensino de Biologia e suas articulações com práticas médico-moralizantes direcionadas ao governamento do corpo, das sexualidades e dos gêneros. 2021, 219 f. Tese (Pós-Graduação em Educação e Ciências: Química da Vida e da Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/229427. Acesso em: 02 out. 2021
OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, 2010.
PEREIRA, Michelle Capone; GOMES, Maria Margarida; FERREIRA, Marcia Serra. Livros didáticos como fontes em estudos curriculares no ensino de Ciências e Biologia. Revista da SBEnBio. n. 3. Fortaleza: UFC, 2010.
REIS, Hellen José Daiane Alves. O corpo humano é: discursos sobre o corpo em livros didáticos de ciências do Ensino Fundamental de escolas municipais de São Luís – MA. 2017. 209 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade do Maranhão, São Luís, 2017. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/2003. Acesso em: 02 jul. 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. da (org.).; HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais, Petrópolis, RJ: Vozes, 2000
SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas em sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 5 ed. Petropolis, RJ: Vozes, 2003.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. 3. ed. 4 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
SOARES, Emerson de Lima. As representações do corpo humano nas práticas de professoras de ciências do ensino fundamental. 2017. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13860. Acesso em: 02 de jul. 2021
SOUZA, Nadia Geisa Silveira de. Que corpo é esse? O corpo na família, mídia, escola, saúde... 2001. 167f. Tese (Doutorado) – Curso de Pós-Graduação em Bioquímica, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.
SOUZA, Ana Laura Dias de. Abordagem sistêmica no currículo de Mato Grosso do Sul e nos livros didáticos de ciências: uma análise documental. 2017. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Presidente Prudente, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/152136. Acesso em: 24 jun. 2021.
SCHWENGBER, Maria Simone Vione. O uso das imagens como recurso metodológico. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAISO, Marlucy Alves. Metodologias de Pesquisas Pós-Críticas em Educação, 2012.
VEIGA-NETO, Alfredo. Na oficina de Foucault. In: GONDRA, José; KOHAN, Walter (org.). Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura C. Há teoria e método em Michel Foucault? Implicações educacionais. In: CLARETO, Sônia M; FERRARI, Anderson. Foucault, Deleuze e educação. 2. ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tainá Griep Maronn, Neusete Machado Rigo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.