“AS MULHERES SÃO MENOS PRODUTIVAS QUE OS HOMENS”
DIÁLOGOS COM A COLONIALIDADE DE GÊNERO NOS LIVROS DIDÁTICOS
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14809Keywords:
Colonialidade de Gênero, Livros didáticos, PNLD, Ciências da NaturezaAbstract
With the growth of women scientists, it is important to think about how textbooks are inserting these discussions in Natural Sciences. The present work aims to analyze the contributions of textbooks from the National Textbook Program (PNLD 2021) in Natural Sciences and its Technologies from the perspective of gender coloniality. The search was carried out in digital books, filtering the keywords: coloniality, gender and woman. The results were analyzed by Discursive Textual Analysis (DTA) and for Franco-Brazilian Discourse Analysis. From the categories, we can see the greater presence of women in textbooks, but there are few Latin American, black, or indigenous women. Future research may find other intersections with the words class, race, and ethnicity.
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
AMABIS, José Mariano et al. Moderna Plus: ciências da natureza e suas tecnologias. São Paulo: Moderna, 2020.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista brasileira de ciência política, n. 11, p. 89-117, 2013.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 1994.
CASSIANI, Suzani. Counter-hegemonic science education: understanding the effects of coloniality and proposing a decolonial pedagogy. Cultural Studies Of Science Education, [S.L.], v. 16, n. 4, p. 1353-1360, 18 ago. 2021. Springer Science and Business Media LLC.
CASSIANI, Suzani. Reflexões sobre os efeitos da transnacionalização de currículos e da colonialidade do saber/poder em cooperações internacionais: foco na educação em ciências. Ciência & Educação (Bauru), [S.L.], v. 24, n. 1, p. 225-244, jan. 2018. FapUNIFESP (SciELO).
CASSIANI, Suzani; OROZCO, Yonier; KARIDY, Mara. Decolonizando a Educação em Ciências e sua pesquisa: provocações sobre processos teórico-metodológicos, 2021 - capítulo. Livro Decolonialidades na Educação em Ciências, vol. 2 - no prelo.
CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Cadernos Cedes, [S.L.], v. 20, n. 52, p. 11-23, nov. 2000. FapUNIFESP (SciELO).
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GODOY, Leandro et al. Multiversos: ciências da natureza. São Paulo: Ftd, 2020.
GONÇALVES, Josimere Serrão; RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas. Colonialidade de gênero: O feminismo decolonial de Maria Lugones. VIII Seminário Gênero, Corpo e Sexualidade, Universidade Federal do Rio Grande, 2018.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro et al. As mulheres praticando ciência no Brasil. Revista Estudos Feministas, [S.L.], v. 24, n. 1, p. 11-30, abr. 2016. FapUNIFESP (SciELO).
GUIMARÃES, Maria. Ciência, palavra (pouco) feminina. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, p. 58-61, dez. 2011. Especial - Ano Internacional da Química. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/ciencia-palavra-pouco-feminina/>. Acesso em: 03 fev. 2022.
JAMAL, Natasha Obeid El; GUERRA, Andreia. O lado invisível na história da ciência: uma
revisão bibliográfica sob perspectivas feministas para a educação científica. Revista Debates em Ensino de Química, [S.I], v. 6, n. 2, p. 311-333, ago. 2021.
LOPES, Sônia et al. Ciências da natureza Lopes & Rosso. São Paulo: Moderna, 2020.
LÖWY, Ilana. Por que tão devagar? Os obstáculos para a igualdade dos sexos na pesquisa científica. In GROSSI, Miriam Pillar; REA, Caterina Alessandra. Teoria Feminista e Produção de Conhecimento Situado: Ciências Humanas, Biológicas, Exatas e Engenharias. Florianópolis: Tribo da Ilha e Devires, 2020. p.231-246
LUGONES, María. Colonialidade e gênero. Tabula rasa, n. 9, p. 73-102, 2008.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, v. 22, p. 935-952, 2014.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 1. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
MORTIMER, Eduardo et al. Genética e Evolução. In: MORTIMER, Eduardo et al. Matéria, Energia e Vida: uma abordagem interdisciplinar: evolução, biodiversidade e sustentabilidade. São Paulo: Scipione, 2020. Cap. 2, p. 64.
OLIVEIRA, Maíra Caroline Defendi; VON LINSINGEN, Irlan. Alternativas epistêmicas emergentes na ciência e seu ensino a partir do sul global. Perspectiva, [S.L.], v. 39, n. 2, p. 1-19, 11 maio 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. Pontes,2005. 5ª Edição.
SANTOS, Kelly Cristina dos. A ciência moderna: o nascimento da ciência moderna. In: SANTOS, Kelly Cristina dos. Diálogo: ciências da natureza e suas tecnologias: o universo da ciência e a ciência do universo. São Paulo: Moderna, 2020. Cap. 3, p. 25.
SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru, SP: Edusc, 2001. 384 p. Tradução de Raul Fiker.
THOMPSON, Miguel et al. Saúde: Bem-estar físico, mental e social: saúde do adolescente e sexualidade. In: THOMPSON, Miguel et al. Conexões: Ciência da Natureza e suas Tecnologias: saúde e tecnologia. São Paulo: Moderna, 2020. Cap. 4, p. 89.
VÁZQUEZ-CUPEIRO, Susana. Ciencia, estereotipos y género: una revisión de los marcos explicativos. Convergencia, v. 22, n. 68, p. 177-202, 2015.
ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhott. Física Nuclear: o prêmio Nobel e madame Curie. In: ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhott. Ser protagonista: Ciência da Natureza e suas Tecnologias: composição e estrutura dos corpos. São Paulo: SM, 2020. Cap. 4, p. 58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joice Hinkel, Fernanda Ozelame de Souza , Suzani Cassiani, Irlan Von Linsingen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.