“AS MULHERES SÃO MENOS PRODUTIVAS QUE OS HOMENS”

DIÁLOGOS COM A COLONIALIDADE DE GÊNERO NOS LIVROS DIDÁTICOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14809

Keywords:

Colonialidade de Gênero, Livros didáticos, PNLD, Ciências da Natureza

Abstract

With the growth of women scientists, it is important to think about how textbooks are inserting these discussions in Natural Sciences. The present work aims to analyze the contributions of textbooks from the National Textbook Program (PNLD 2021) in Natural Sciences and its Technologies from the perspective of gender coloniality. The search was carried out in digital books, filtering the keywords: coloniality, gender and woman. The results were analyzed by Discursive Textual Analysis (DTA) and for Franco-Brazilian Discourse Analysis. From the categories, we can see the greater presence of women in textbooks, but there are few Latin American, black, or indigenous women. Future research may find other intersections with the words class, race, and ethnicity.

Author Biographies

Fernanda Ozelame de Souza , UFSC

Licenciada em Química pela UFSC e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT)

Suzani Cassiani, UFSC

Licenciada em Ciências Biológicas com Especialização, Mestrado, Doutorado em Educação pela UNICAMP (2000) e Pós-Doutorado em Ciências Sociais (Estágio Sênior, 2015) na Universidade de Coimbra-Portugal. Atualmente é  professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (UFSC)  

Irlan Von Linsingen, UFSC

Graduado em Engenharia Mecânica, com mestrado em Ciências Térmicas (EMC/PPGEM/UFSC), doutorado em Educação em Ciências - UFSC (2002) e pós-doutorado em Ciências Sociais (Estágio Sênior CAPES - 2015) na Universidade de Coimbra-Portugal. Atualmente é professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT)   

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Published

2022-12-30

How to Cite

HINKEL, Joice; OZELAME DE SOUZA , Fernanda; CASSIANI, Suzani; VON LINSINGEN, Irlan. “AS MULHERES SÃO MENOS PRODUTIVAS QUE OS HOMENS”: DIÁLOGOS COM A COLONIALIDADE DE GÊNERO NOS LIVROS DIDÁTICOS . Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 128–146, 2022. DOI: 10.20873/riecim.v2i2.14809. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14809. Acesso em: 4 dec. 2024.

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