SENTIDOS SUBJETIVOS SOBRE SEXUALIDADE MOBILIZADOS E CONSTRUÍDOS POR ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM SALA DE AULA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14815

Keywords:

Educação em Sexualidade, Abordagem Emancipatória, Teoria da Subjetividade, González Rey

Abstract

Sexuality is an essentially human, complex, and subjective phenomenon developed in the interpersonal relationships of everyday life. The aim of this research was to understand aspects of how students from a public school, subjectively comprehend issues related to sexuality, in dialogical-problematizing practices. The data was produced through conversations, complementing of phrases and others and the analysis of the data was performed based on the Qualitative Epistemology proposed by González Rey. At the beginning, according to several research participants, sexuality was synonymous with genital organs and/or sexual intercourse. Through the pedagogical work the participants of the research began to understand sexuality as affection, pleasure and the well-being of a hug or being among friends, in addition to other ways of expressing and experiencing sexuality.

References

BONFIM, Cláudia. Desnudando a educação sexual. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual: como ensinar no espaço escolar. In: FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. (Org.). Educação sexual: múltiplos temas, compromisso comum. Londrina: UEL, 2009, p. 141-171.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual: retomando uma proposta, um desafio.3. ed. Londrina, PR: EDUEL, 2010.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Formação de educadores sexuais: adiar não é mais preciso. 2. ed. Londrina, PR: EDUEL, 2014.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. 3. ed. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FURLANI, Gimena. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GONZALEZ REY, Fernando. A configura subjetiva dos processos psíquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; SCOZ, Beatriz Judith Lima; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira (Org.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livros, 2012, p. 21-42.

GONZALEZ REY, Fernando. As configurações subjetivas do câncer: um estudo de casos em uma Perspectiva Construtivo-Interpretativa. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 30, n. 2, 2010, p. 328-345.

GONZALEZ REY, Fernando. O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento do tema da aprendizagem na psicologia e na prática pedagógica. In: TACCA, Maria Carmen Villela Rosa (Org.) Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas, SP: Alínea, 2008. p. 29-44.

GONZALEZ REY, Fernando. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2005.

GONZALEZ REY, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2003.

KAHHALE, Edna Maria Peters. Subsídios para reflexão sobre sexualidade na adolescência. In: BOCK, Ana Maria Bahia; GONÇALVES, Maria das Graças M.; FURTADO, Odair (Org.). Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2015, p. 221-238.

LOCKS, Geraldo Augusto; YARED, Yalin Brizola. Educação sexual e a práxis do professor de Ciências e Biologia. In: MELO, Sônia Maria Martins de.; BRUNS, Maria Alves de Toledo. Educação, sexualidade e saúde: diálogos necessários (Org.). 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2013, p. 45-67.

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Orientação sexual na escola. In: RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal (Org.). Sexualidade e educação: aproximações necessárias. São Paulo: Arte & Ciência, 2004. p. 153-179.

MEIRA, Renan Devitto; SANTANA, Luciana Teófilo. Sexualidade na perspectiva histórico-cultural: primeiras aproximações. Trilhas Pedagógicas, v. 4, n. 4, p. 160-181, ago. 2014.

MELO, Sonia Maria Melo; CARVALHO, Gabriela Dutra de; MENDES, Patrícia de Oliveira Silva Pereira; POCOVI, Rosi Maria de Souza; SANTOS, Vera Marcia Marques. Educação e sexualidade: caderno pedagógico. 2.ed. rev. Florianópolis: UDESC/CEAD/UAB, 2011.

MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. A Teoria da Subjetividade de González Rey: uma expressão do paradigma da complexidade na Psicologia. In: GONZÁLEZ REY, Fernando (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2005, p. 1-25.

MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.

MONTEOLIVA, José Maria. O dilema da sexualidade. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

NUNES, César Aparecido. Desvendando a sexualidade. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2005

NUNES, César Aparecido; SILVA, Edna. A educação sexual da criança: subsídios teóricos e propostas práticas para uma abordagem da sexualidade para além da transversalidade. Campinas, SP: Autores Associados. 2006.

ROSSATO, Maristela. O movimento da subjetividade no processo de superação das dificuldades de aprendizagem escolar. Tese. Doutorado em Educação. Faculdade de Educação. Universidade de Brasília. Brasília, 2009.

ROSSATO, Maristela; MARTINS, Luiz Roberto Rodrigues; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. A construção do cenário social da pesquisa no contexto da Epistemologia Qualitativa. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; NEUBERN, Maurício; MORI, Valeria D. (Org.). Subjetividade contemporânea: discussões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Alínea, 2014, p. 35-60.

TACCA, Maria Carmem Villela Rosa. Estratégias pedagógicas: conceituação e desdobramentos com o foco nas relações professor-aluno. In: TACCA, Maria Carmem Villela Rosa (Org.). Aprendizagem e trabalho pedagógico. Campinas/SP: Alínea, 2008. p. 45-68

TUCKMANTEL, Maísa Maganha. A sexualidade vai à escola: da informação biológico-reprodutiva à formação do sujeito ético. Trilhas Pedagógicas, v. 1, n. 1, p. 38-64, ago. 2011.

Published

2022-12-30

How to Cite

MIRANDA, Pedro. SENTIDOS SUBJETIVOS SOBRE SEXUALIDADE MOBILIZADOS E CONSTRUÍDOS POR ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM SALA DE AULA. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 308–320, 2022. DOI: 10.20873/riecim.v2i2.14815. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14815. Acesso em: 19 sep. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.