AMAZON NON-FORMAL SPACES AS PREVIOUS ORGANIZERS OF LEARNING IN SCIENCE TEACHING

Authors

Keywords:

Non-formal spaces, Previous organizers, Science teaching

Abstract

Science teaching in non-formal spaces opens possibilities for the articulation between local knowledge and scientific knowledge with a view to meaningful learning. This article presents the results of a qualitative research with the objective of analyzing, from the perspective of meaningful learning, how local knowledge can become organizers of scientific content learning in the final years of Elementary School. The data were obtained through systematic observation and bibliographic research and were detailed through triangulation. Epistemologically, we sought foundations in the Theory of Meaningful Learning (TAS) from Ausubel (2003) and Moreira (2016), and in theoretical contributions from research around ​​Science Teaching, particularly from non-formal spaces such as: Terán and Santos (2014), Chassot (2018), Ghedin (2012). The results obtained indicate that the informal spaces that exist around the school can become prior organizers of the learning of Natural Sciences content, promoting the interaction between the students' prior knowledge to more efficiently dialogue with scientific knowledge. As a result of the results, with the aim of contributing to the Teaching of Sciences in Amazonian contexts, possibilities of dialogues between the local knowledge of 6th and 7th grade students and contents of the Natural Sciences discipline in line with the Common Curricular Base (BNCC) and the Amazonian Reference Framework (RCA) are indicated.

Author Biographies

Mara Dalila Ferreira de Araújo, Secretaria do Estado da Educação (SEDUC), Manacapuru, Amazonas, Brasil.

É mestre no Ensino de Ciências na Amazônia pelo Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências na Amazônia- Universidade do Estado do Amazonas- UEA. Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Amazonas (2015) e graduação em ciência politica pela Universidade do Estado do Amazonas (2007) é especialista em Didática no Ensino Superior. Atua como Professora de ciências biológica pela Secretaria do Estado de Educação/SEDUC nos anos finais do Ensino Fundamental na E.E. Joaquim de Souza Coelho em Manacapuru. Tem experiência em projeto de pesquisa no âmbito da Fundação de Amparo a pesquisa no Amazonas/FAPEAM.

Lucélida de Fátima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Parintins, Amazonas, Brasil.

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas, Área de concentração: Educação Matemática, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Mestra em Estudos Amazônicos pela Universidade Nacional da Colômbia (UNAL), título reconhecido pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Possui Especialização em Metodologia e Didática do Ensino Superior pela Faculdade de Educação de Cacoal. Especialização em Tecnologias Educacionais pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Parintins (CESP), atuando principalmente nos campos de conhecimento de Formação de Professores e Etnomatemática. Professora do Programa de Pós Graduação em Educação e Ensino de Ciência da UEA - Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências na Amazônia. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em (Educação) Matemática e Tecnologias - COMPLEXUS.

References

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Published

2024-08-12

How to Cite

ARAÚJO, Mara Dalila Ferreira de; COSTA, Lucélida de Fátima Maia da. AMAZON NON-FORMAL SPACES AS PREVIOUS ORGANIZERS OF LEARNING IN SCIENCE TEACHING. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 4, p. e24008, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19307. Acesso em: 19 sep. 2024.

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