MAPPING OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING STATISTICS THROUGH PROJECTS IN HIGH SCHOOL: A LOOK FROM THE DIGITAL BASE OF THESES AND DISSERTATIONS - BDTD
MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA
DOI:
https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19398Keywords:
Statistical Learning Project, Mapping of scientific production, High SchoolAbstract
This work had the general objective of mapping scientific production on the Teaching of Statistics through a project in High School based on the Digital Base of Theses and Dissertations - BDTD in a period of time from 2013 to 2023. The specific objectives outlined to achieve the general objectives were: To know which Institutions and Postgraduate Programs have publications on this investigated topic; Investigate Theses and Dissertations and the total number of publications in the defined period, and the third objective was to identify the most frequently occurring keywords and the year of publication. This is an exploratory and quantitative study, of a descriptive nature, as it aims to analyze and describe the singularities of works on the topic in question. Of the 16 works found in the BDTD database, 05 works were recovered, one (01) thesis and (four) 04 dissertations, totaling 05 documents constituting the research corpus, indicating that the research theme is still little explored in this database data. It is noteworthy that the scientific production found was concentrated in the state of São Paulo in Postgraduate Programs in Mathematics Education. Considering the importance and scope of Teaching Statistics through a Project in High School, it allows students to have access to reflective and critical learning regarding reality through statistical data, this favors the development of investigative attitudes , critical stances towards social problems, and the exercise of citizenship for decision-making.
References
ALBANI, Patricia. Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1715. Acesso em:18/01/2024
BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada, 2011.
BARBERINO, Mariana Ribeiro Busatta. Ensino de estatística através de projetos. 2016. Dissertação (Mestrado em Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/45/45135/tde-01032018-145122/pt-br.php. Acesso em: 18/01/2024
BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
CÓRDULA, EB de L.; NASCIMENTO, G. C. C. A produção do conhecimento na construção do saber sociocultural e científico. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 18, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/12/a-produo-do-conhecimento-na-construo-do-saber-sociocultural-e-cientfico. Acesso em: 08/01/2024
CORRÊA, Tatiane Priscila Pinto. Mapeamento da produção do conhecimento científico dos professores do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde – FURG: um estudo bibliométrico. 2017. Dissertação (Programa de PósGraduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011919.pdf. Acesso em: 05/01/2024
DANGIÓ, Eric Giovanni Zenatti. O ensino de estatística no ensino médio através de projetos. 2014. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5960. Acesso em: 05/01/2024
DETONI, H. DA CONCEIÇÃO ESQUINCALHA, A; DOS REIS DETONI, H. Um mapeamento de pesquisas em ensino de física sobre gêneros e sexualidades. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, v. 2, n. 2, p. 186-202, 2022. https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14878. Acesso em: 05/01/2024
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/albinonunes/disciplinas/pesquisa-em-ensino-pos.0242-posensino/ferreira-n.-s.-a.-as-pesquisas-denominadas-201cestado-da-arte201d.-educacao-sociedade-v.-23-n.-79-p.-257-272-2002/view. Acesso em:14/01/2024
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GIORDANO, Cassio Cristiano. O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. 2016. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/19154. Acesso em: 06/01/2024
MEDEIROS, L. T.; CURI, E. Uma revisão sobre pesquisas brasileiras que abordam o ensino de Estatística no Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate, vol. 6, núm. 12, pp. 1-24, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6001/600170622005/html/. Acesso em: 06/01/2024
OLIVEIRA, Alyson Fernandes de. Práticas pedagógicas no ensino médio: por uma estatística crítica e contextualizada. 2019. 242 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/0f3be344-37ac-4f64-997e-8f68e88427f9. Acesso em 01/01/2024
SAMÁ, S.; SILVA, M. P. M. da. Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. 176 p. EDITORA CRV, 2015.
VASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem Baseada em Projetos: uma proposta interdisciplinar para a Educação Profissional e Tecnológica. 2020. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal do Amazonas, Manaus, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hermison Bruno Baía Palheta; Mauren Porciúncula Moreira da Silva; Angélica Conceição Dias Miranda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.