MAPPING OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING STATISTICS THROUGH PROJECTS IN HIGH SCHOOL: A LOOK FROM THE DIGITAL BASE OF THESES AND DISSERTATIONS - BDTD

MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19398

Keywords:

Statistical Learning Project, Mapping of scientific production, High School

Abstract

This work had the general objective of mapping scientific production on the Teaching of Statistics through a project in High School based on the Digital Base of Theses and Dissertations - BDTD in a period of time from 2013 to 2023. The specific objectives outlined to achieve the general objectives were: To know which Institutions and Postgraduate Programs have publications on this investigated topic; Investigate Theses and Dissertations and the total number of publications in the defined period, and the third objective was to identify the most frequently occurring keywords and the year of publication. This is an exploratory and quantitative study, of a descriptive nature, as it aims to analyze and describe the singularities of works on the topic in question. Of the 16 works found in the BDTD database, 05 works were recovered, one (01) thesis and (four) 04 dissertations, totaling 05 documents constituting the research corpus, indicating that the research theme is still little explored in this database data. It is noteworthy that the scientific production found was concentrated in the state of São Paulo in Postgraduate Programs in Mathematics Education. Considering the importance and scope of Teaching Statistics through a Project in High School, it allows students to have access to reflective and critical learning regarding reality through statistical data, this favors the development of investigative attitudes , critical stances towards social problems, and the exercise of citizenship for decision-making.

Author Biographies

Hermison Bruno Baia Palheta, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PARÁ

Doutorando em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Rio Grande-FURG. Possui graduação em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-- UVA (2008).Possui Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Pará-UEPA (2018- 2020). Possui Especialização em Educação em Ciencias e Matematica pela Universidade Federal do Pará-UFPA (2010).Atua como Professor de Educação Básica II - Secretaria Municipal de Eucação de Portel PA (SEMED ) desde 2005.Atua como Professor de biologia no ensino médio - Secretaria de Estado da Educação-SEDUC do Governo do Estado do Pará desde 2009. Membro da Comissão Científica do GT12 - Educação Estatística.Membro do Grupo Internacional Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Estatística - GIIPEE, ligado à Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Membro da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE).

Mauren Porciúncula Moreira da Silva , UNIVERSIDADE FEDERAL DE RIO GRANDE

Dra. Mauren Porciúncula é professora da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É Bolsista de Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Desenvolve as atividades no Laboratório de Estudos Cognitivos e Tecnologias na Educação Estatística (LabEst), do Innovation Center of Statistical Education (ICE), sediados no Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF), da FURG. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC). Líder do Grupo InterNacional de Pesquisa em Educação Estatística (GIIPEE) e do Grupo de Pesquisa em Educação Estatística (EduEst). Coordenadora do Programa Letramento Multimídia Estatístico (LeME), Best Cooperative Project Award, da International Association for Statistical Education (IASE), e de Projetos associados à este. É membra do Grupo de Trabalho de Educação Estatística (GT-12), da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), da Associação Brasileira de Estatística (ABE), da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE) e da International Association for Statistical Education (IASE). É Country Coordinator do International Statistical Literacy Project (ISLP), da IASE, no Brasil. É co-fundadora de Projetos e Tecnologias Sociais e Educacionais para a Educação Estatística, tais como a Sala da Aprendizagem da Estatística (SalAEst), o Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes Estatísticos (PET SabEst), o Programa de Apoio Tecnológico para uma Educação Lúdica e Interativa de Estatística (ATELIE), o Grupo Colaborativo de Formação de Professores em Educação Estatística (MoSaiCo Edu) e o International forum for early career researchers in statistics education (INCREASE). Editora da Educação Matemática em Revista SBEM-RS (2018-2025). Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação e Ciências QVS-Associação Ampla - FURG (2021-2022).Associate Editor da Statistical Education Research Journal - SERJ. Citações: PORCIÚNCULA, Mauren https://scholar.google.com.br/citations?hl=pt-BRuser=UyhnflkAAAAJ www.ice.furg.br. E-mail: mauren@furg.br (Texto informado pelo auto

Angélica Conceição Dias Miranda, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RIO GRANDE-FURG

Angélica Conceição Dias Miranda concluiu o Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento em 2010, mestrado em Engenharia de Produção em 2003, ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado em Educação em Ciências : química da vida e da Saúde, pela FURG. É professora associada, Dedicação Exclusiva - DE, na Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Administração (orientação de mestrado) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (orientação de mestrado e doutorado), ambos na FURG. Lider e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CITEG - Ciência, Informação e Tecnologia e Gestão - FURG. Coordena o Portal de Periódicos eletrônicos da FURG (http://www.seer.furg.br) e o Repositório Institucional (repositorio.furg.br). CV: http://lattes.cnpq.br/2480208555392243

References

ALBANI, Patricia. Estatística com projetos: uma alternativa de ensino e aprendizagem. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1715. Acesso em:18/01/2024

BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada, 2011.

BARBERINO, Mariana Ribeiro Busatta. Ensino de estatística através de projetos. 2016. Dissertação (Mestrado em Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/45/45135/tde-01032018-145122/pt-br.php. Acesso em: 18/01/2024

BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.

CÓRDULA, EB de L.; NASCIMENTO, G. C. C. A produção do conhecimento na construção do saber sociocultural e científico. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 18, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/12/a-produo-do-conhecimento-na-construo-do-saber-sociocultural-e-cientfico. Acesso em: 08/01/2024

CORRÊA, Tatiane Priscila Pinto. Mapeamento da produção do conhecimento científico dos professores do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde – FURG: um estudo bibliométrico. 2017. Dissertação (Programa de PósGraduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011919.pdf. Acesso em: 05/01/2024

DANGIÓ, Eric Giovanni Zenatti. O ensino de estatística no ensino médio através de projetos. 2014. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5960. Acesso em: 05/01/2024

DETONI, H. DA CONCEIÇÃO ESQUINCALHA, A; DOS REIS DETONI, H. Um mapeamento de pesquisas em ensino de física sobre gêneros e sexualidades. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, v. 2, n. 2, p. 186-202, 2022. https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14878. Acesso em: 05/01/2024

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/albinonunes/disciplinas/pesquisa-em-ensino-pos.0242-posensino/ferreira-n.-s.-a.-as-pesquisas-denominadas-201cestado-da-arte201d.-educacao-sociedade-v.-23-n.-79-p.-257-272-2002/view. Acesso em:14/01/2024

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GIORDANO, Cassio Cristiano. O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. 2016. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/19154. Acesso em: 06/01/2024

MEDEIROS, L. T.; CURI, E. Uma revisão sobre pesquisas brasileiras que abordam o ensino de Estatística no Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate, vol. 6, núm. 12, pp. 1-24, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6001/600170622005/html/. Acesso em: 06/01/2024

OLIVEIRA, Alyson Fernandes de. Práticas pedagógicas no ensino médio: por uma estatística crítica e contextualizada. 2019. 242 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/0f3be344-37ac-4f64-997e-8f68e88427f9. Acesso em 01/01/2024

SAMÁ, S.; SILVA, M. P. M. da. Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. 176 p. EDITORA CRV, 2015.

VASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem Baseada em Projetos: uma proposta interdisciplinar para a Educação Profissional e Tecnológica. 2020. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal do Amazonas, Manaus, 2020.

Published

2025-10-10

How to Cite

PALHETA, Hermison Bruno Baia; SILVA , Mauren Porciúncula Moreira da; ANGÉLICA CONCEIÇÃO DIAS MIRANDA. MAPPING OF SCIENTIFIC PRODUCTION ON TEACHING STATISTICS THROUGH PROJECTS IN HIGH SCHOOL: A LOOK FROM THE DIGITAL BASE OF THESES AND DISSERTATIONS - BDTD: MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 5, p. e25003, 2025. DOI: 10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19398. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19398. Acesso em: 10 oct. 2025.