TECHNOLOGY AND PHYSICS TEACHING:
CREATION AND EVALUATION OF AN EDUCATIONAL GAME FOR TEACHING GEOMETRIC OPTICS
DOI:
https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19996Keywords:
Educational Games, Geometric optics, Physics teaching, Educational resourceAbstract
This article presents the design, development, and implementation of a digital educational game titled "Desafio da Óptica Geométrica" ("Geometric Optics Challenge"), created using PowerPoint as a teaching tool for fundamental concepts in geometric optics. The proposal aims to promote meaningful learning through a playful, interactive, and accessible approach, especially within public school contexts. This exploratory and qualitative study was applied to 30 students and used assessment instruments combining quantitative data (adapted Likert scale) and qualitative data (content analysis). The results indicate high student engagement, improved conceptual understanding, and positive reception, along with constructive feedback for refinement. Data analysis highlights the game’s effectiveness in enhancing Physics learning, reinforcing the value of gamification as an innovative and inclusive pedagogical strategy.
References
ANDRADE, Marcos Vinícius; PAZ, Fábio Soares da. O Ensino de Física no contexto do Novo Ensino Médio na Educação do Campo. Vitruvian Cogitationes, v. 5, n. 1, p. 31–48, 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.4025/rvc.v5i1.70598
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
DETONI, Vanessa Souza Santos et al. A TRANSFORMAÇÃO DA EDUCAÇÃO E A INTEGRAÇÃO ENTRE TECNOLOGIA, METODOLOGIAS E CURRÍCULO. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 10, p. 129–139, 22 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v4i10.368
FIUZA, Deise Quiele Rauber et al. USO DE OBJETOS DE APRENDIZAGEM DIGITAL PARA FLEXIBILIZAR O CONHECIMENTO E POTENCIALIZAR A AUTONOMIA DO APRENDIZADO NO ENSINO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 18, n. 1, 7 abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.5902/2236117012752
GUI, Yang; CAI, Zhihui; YANG, Yajiao; et al. Effectiveness of digital educational game and game design in STEM learning: a meta-analytic review. International Journal of STEM Education, v. 10, n. 1, p. 36, 2023. Disponível em: <https://stemeducationjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40594-023-00424-9>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-023-00424-9
GUTIÉRREZ, Rafale Enrique araujo; BRACHO, Luis Andrés castilho. Simuladores com o software GeoGebra como objetos de aprendizagem para o ensino da física. Tecné Episteme y Didaxis: TED, n. 47, 1 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num47-11336
JARDINI, Juliana Brandão; SOUZA, Hilton marcelo de lima; MIRANDA, Anderson fernandes de. USO DO QUIZ COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM SOBRE MITOSE. Revista Prática Docente, v. 8, n. 1, p. e23018, 2023. Disponível em: <http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438
JOSHI, Ankur; KALE, Saket; CHANDEL, Satish; et al. Likert Scale: Explored and Explained. British Journal of Applied Science & Technology, v. 7, n. 4, p. 396–403, 2015. Disponível em: <https://journalcjast.com/index.php/CJAST/article/view/381>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.9734/BJAST/2015/14975
LIU, Bo; WAN, Xinyue; LI, Xiaofang; et al. An Augmented Reality Serious Game for Children’s Optical Science Education: Randomized Controlled Trial. JMIR Serious Games, v. 12, p. e47807–e47807, 2024. Disponível em: <https://games.jmir.org/2024/1/e47807>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.2196/47807
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem ativa com significado. Revista Espaço Pedagógico, v. 29, n. 2, p. 405–416, 25 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13887
MOREIRA, Marco Antonio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, n. suppl 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2020-0451
PAIVA, Luciene da Silva de. O Uso dos Recursos Tecnológicos e da EAD na Educação de Alunos do Ensino Médio: experiência no Povoado da Ilha da Marchantaria Iranduba–AM. Editora Dialética, 2024. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-270-3506-0
SANTOS, Adriano de Araújo. APRENDA : uma proposta personalizada para a apropriação de recursos digitais na construção de avaliações para aprendizagem em espaços híbridos do ensino médio da rede estadual de Pernambuco. 2025. Disponível em: <https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/11531>. Acesso em: 16 jul. 2025.
SASSERON, Lucia Helena; DUSCHL, Richard Allan. ENSINO DE CIÊNCIAS E AS PRÁTICAS EPISTÊMICAS: O PAPEL DO PROFESSOR E O ENGAJAMENTO DOS ESTUDANTES. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 2, p. 52, 2016. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/19>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p52
SILVA, Ivanderson Pereira da; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Revisão sistemática de literatura acerca da experimentação virtual no ensino de Fí¬sica. Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 1, 14 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2019.17.1.2381
SILVA, Ivanderson Pereira da; SILVA, Alberto Tarrago Marcantonio da. O TEMA “EXPERIMENTOS VIRTUAIS” NOS ANAIS DOS EVENTOS BRASILEIROS DE ENSINO DE FÍSICA (2005 – 2014). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p. 137–154, 7 abr. 2017.
SILVA, Ivanderson Pereira da; SILVA, Alberto Tarrago Marcantonio da. O TEMA “EXPERIMENTOS VIRTUAIS” NOS ANAIS DOS EVENTOS BRASILEIROS DE ENSINO DE FÍSICA (2005 – 2014). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p. 137–154, 7 abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v8i1.1172
VALENTE, José Armando. Tecnologias na educação: potencializando aprendizagens. Campinas, SP: Papirus Editora, 2010.
VONKOVA, Hana; HRABAK, Jan. The (in) comparability of ICT knowledge and skill self-assessments among upper secondary school students: The use of the anchoring vignette method. Computers & Education, v. 85, p. 191–202, 2015. Disponível em: <https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S036013151500072X>. Acesso em: 16 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.003
YAMAZAKI, Sérgio Choiti; YAMAZAKI, Regiani Magalhães de Oliveira. Jogos para o Ensino de Física, Química e Biologia: elaboração e utilização espontânea ou método teoricamente fundamentado? Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 1, 15 maio 2014. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2014000100009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alexandre Souza da Silva, Yolene Santos de Oliveira, Antonio Xavier Gil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.






















