TECHNOLOGY AND PHYSICS TEACHING:

CREATION AND EVALUATION OF AN EDUCATIONAL GAME FOR TEACHING GEOMETRIC OPTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19996

Keywords:

Educational Games, Geometric optics, Physics teaching, Educational resource

Abstract

This article presents the design, development, and implementation of a digital educational game titled "Desafio da Óptica Geométrica" ("Geometric Optics Challenge"), created using PowerPoint as a teaching tool for fundamental concepts in geometric optics. The proposal aims to promote meaningful learning through a playful, interactive, and accessible approach, especially within public school contexts. This exploratory and qualitative study was applied to 30 students and used assessment instruments combining quantitative data (adapted Likert scale) and qualitative data (content analysis). The results indicate high student engagement, improved conceptual understanding, and positive reception, along with constructive feedback for refinement. Data analysis highlights the game’s effectiveness in enhancing Physics learning, reinforcing the value of gamification as an innovative and inclusive pedagogical strategy.

Author Biographies

Alexandre Souza da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Graduado em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM, 2019), com Mestrado em Física pela mesma instituição (2024). Atualmente, é doutorando no Programa de Física da UFAM (PPGFIS). Possui experiência no ensino de Física e em projetos educacionais, além de ser especializado em Ensino de Ciências e Matemática e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). 

Yolene Santos de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduada em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), com experiência acadêmica adquirida por meio do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), da Residência Pedagógica e da participação em dois projetos PACE. Tem experiência em estratégias de ensino que integrem tecnologia e recursos didáticos. 

Antonio Xavier Gil, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Amazonas (1990), graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Amazonas (1985), mestrado em Física pela Universidade Federal de São Carlos (1995), licenciatura em letras pela Universidade Federal do Amazonas (2010), e Doutorado na área de Educação em ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (06/06/2016). Atualmente é professor adjunto nível 1 da Universidade Federal do Amazonas.

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Published

2025-10-15

How to Cite

SILVA, Alexandre Souza da; OLIVEIRA, Yolene Santos de; GIL, Antonio Xavier. TECHNOLOGY AND PHYSICS TEACHING:: CREATION AND EVALUATION OF AN EDUCATIONAL GAME FOR TEACHING GEOMETRIC OPTICS. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 5, p. e25004, 2025. DOI: 10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19996. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19996. Acesso em: 12 nov. 2025.