FREEDOM EVEN IF LATE - THE INSERTION OF JUVENILE LITERATURE AS A POSSIBILITY TO REMEAN HISTORY TEACHING: RELATIONS BETWEEN THE WORK THE FORBIDDEN VOYAGE

RELATIONS BETWEEN THE WORK THE FORBIDDEN VOYAGE: ON THE TRAILS OF GOLD (2013), BY MARY DEL PRIORE, AND THE TEXTBOOK HISTORY SOCIETY & CITIZENSHIP (2018), BY ALFREDO BOULOS JUNIOR

Authors

  • Fernanda Sacomori Candido Pedro Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Douglas Rafael Facchinello Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Margarida da Silveira Corsi Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n3p153-171

Keywords:

literatura comparada; literatura juvenil; livro didático; romance histórico; ressignificações do passado

Abstract

This article analyzes comparatively the historical event of the Minas Gerais Conspiracy (1789) in the works A Viagem Proibida:  nas Trilhas do Ouro (2013), by Mary Del Priore, and História Sociedade & Cidadania (2018), by Alfredo Boulos Junior. The comparison between the two works, made from the assumptions of Hutcheon (1991), Burke (1992), Trouche (2006), Fleck (2017) and Bernd (1998), demonstrates that the hybrid narrative of history and fiction can provide other ways of thinking about the historical facts and promotes reader awareness.

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Author Biographies

Fernanda Sacomori Candido Pedro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Letras pelo Mestrado profissional em Letras (Profletras), pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste. Doutoranda em Letras pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste (2020-2024). Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”. Professora da Secretaria da Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6810-9895.

Douglas Rafael Facchinello, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras (Profletras), pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste. Doutorando em Letras pela Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste (2021-2025). Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”. Professor da Secretaria da Educação e do Esporte do Estado do Paraná. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5216-8660.

Margarida da Silveira Corsi, Universidade Estadual de Maringá

Professora Associada de Língua e Literaturas de Língua Francesa da Universidade Estadual de Maringá. Doutora em Letras pela UNESP, Pós-Doutorado pela UNIOESTE/Université Lumière – Lyon 2. Integrante do Grupo de Pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5216-8660. 

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Published

2022-01-11

How to Cite

Sacomori Candido Pedro, F., Rafael Facchinello, D., & da Silveira Corsi, M. . (2022). FREEDOM EVEN IF LATE - THE INSERTION OF JUVENILE LITERATURE AS A POSSIBILITY TO REMEAN HISTORY TEACHING: RELATIONS BETWEEN THE WORK THE FORBIDDEN VOYAGE: RELATIONS BETWEEN THE WORK THE FORBIDDEN VOYAGE: ON THE TRAILS OF GOLD (2013), BY MARY DEL PRIORE, AND THE TEXTBOOK HISTORY SOCIETY & CITIZENSHIP (2018), BY ALFREDO BOULOS JUNIOR. EntreLetras, 12(3), 153–171. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n3p153-171