LITERARY READING IN THE SCHOOL CONTEXT
PATHS OF DISCURSIVE SEMIOTICS FOR THE FORMATION OF READERS
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19276Keywords:
Literary Reading, Reader Training, Discursive SemioticsAbstract
In this work, we propose a didactic approach to literary reading through the lens of Discursive Semiotics (Greimas, 1981) for reader development. By viewing the reader-subject as constantly evolving, we suggest a model for organizing reading lessons where students act as meaning-makers. We draw on the theoretical-methodological frameworks of Cosson (2018), Barros (2005), and Silva (2017), acknowledging their relevance in Reader Formation processes. We present a suggestion for working with poem reading that emphasizes thematization and figurativization, aiming to contribute to discussions on the topic.
Downloads
References
COSSON, Rildo Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BATISTA, Silvana da Silva. Diálogos entre literatura africana e brasileira: proposta de leituras na educação básica. 203 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal do Tocantins - Campus Universitário de Araguaína - Curso de Pós-Graduação (Mestrado) Profissional em Letras em Rede Nacional, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru, SP: EDUSC, 2003.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica e ciências sociais. Trad. A. Lorencini e S. Nitrini. São Paulo: Cultrix, [1976] 1981.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. 4. ed. 6. reimp. São Paulo: Editora Ática, 2005.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: Fundamentos semióticos. 3. ed. São Paulo: Humanitas/PLLCH/USP, 2001.
MELO NETO, João Cabral de. Obra completa: volume único. Org. Marly de Oliveira. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, (1966) 1994.
LANDOWSKI, Eric. Para uma abordagem sociossemiótica da literatura. Significação, n. 11-12, p. 22-43, 1991.
LANDOWSKI, Eric. Para uma semiótica sensível. Educação e Realidade. n.30, v. 2, p. 93 – 106, 2005.
LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Galáxia, n. 2, p. 18 – 56, 2002.
ROUXEL, Annie. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gerard.; REZENDE, Neide Luzia (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MELO, Márcio Araújo. O que pode o leitor? Revista EntreLetras (Araguaína), v. 6, n. 2, p. 120 – 132, 2016.
SILVA, Luiza Helena Oliveira da. Não vejo o mundo com seus olhos: inquietações sobre a leitura e literatura na perspectiva da semiótica didática. In: BRITO, Áustria R.; SILVA, Luiza Helena Oliveira da.; SOARES, Eliane P. Divulgando conhecimento de linguagem: pesquisas em línguas e literaturas no Ensino Fundamental: Rio Branco: Nepan, 2017.
SOUSA, Ellyzandreia Alves de. Desafios para a formação de leitores na educação básica: leitura de gêneros sincréticos da imprensa. 2020.138 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal do Tocantins- Câmpus Universitário de Araguaína - Curso de Pós-Graduação (Mestrado) Profissional em Letras em Rede Nacional, 2020.
VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto arado. São Paulo: Todavia, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EntreLetras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.