O ENSINO LITERÁRIO E LINGUÍSTICO SOB A PERSPECTIVA DO PIBID
Keywords:
PIBID, estudos literários, estudos linguísticosAbstract
This text deals with reflections on the perspectives of the Institutional Program of Initiation to Teaching – PIBID for students-teachers who integrate it and perform it through pedagogical activities in the literary and language teaching in schools of basic education. This investigation is conducted with theoretical support in the literary and language contexts. The literary context is based on Magda Soares (1999), Tzvetan Todorov (2009) and Rildo Cosson (2007). The language context is based on the teachings of Eni Orlandi (1999), and Carlos Faraco (2009) through the dialogic issues of the Bakhtin Circle. Justification of the study was based on the problematization of which pedagogical experiences PIBID offers students-teachers during the studies of their initial training/formation and which type of knowledge subsidizes the carrying out of activities in the literary and language studies. Thus, this article focuses its discussion on the perception that the literary and language knowledge acquired through PIBID works as a pedagogical tool support to students-teachers in their initial training/formation and, therefore, in their performance as teachers of the basic education.
Downloads
References
BRANQUINHO FILHO. Orestes. Contrato Suicida. In: AUTORES ASSOCIADOS. Anuário de Poetas e Escritores do Tocantins-2014. Guripi: Editora Veloso, 2014.
BRASIL/MEC. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Decreto7219_de24jun2010_Pibid.pdf. Acesso em: 03/06/2016.
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. – 1. ed. 1ª impressão. – São Paulo: Contexto, 2007.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. – São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
KLEIMAN. Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna Signo. Santa Cruz do Sul, v. 32 n 53, p. 1-25, dez, 2007.
KOCH, Ingedore Villaça. Ler e compreender: os sentidos do texto. – São Paulo: Contexto, 2008.
LOCATELLI, Cleomar. CASTRO, Jhon Weiner de. PASSOS, Vânia Maria de Araújo. PIBID da UFT: o desafio de formar professores. Palmas. Nagô Editora, 2014.
NEITZEL, Adair de Aguiar Neitzel. FERREIRA, Valéria Silva Ferreira. COSTA, Denise. Os impactos do Pibid nas licenciaturas e na Educação Básica. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. especial, p. 98-121, 2013.
NÓVOA, Antonio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, Aracy Alves. BRANDÃO, Heliana Maria Brina. MACHADO, Maria Zélia Versiani (Organizadoras). A escolarização da leitura literária. – Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
TOCANTINS. Proposta Curricular Ensino Médio - Versão Preliminar. Palmas: Seduc, 2009.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução: Caio Moreira. – 3. ed. – Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.