TEACHING CLIMATE

from training to practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v11n24p225-242

Keywords:

Teaching Alternatives, Teaching Practice, Geography

Abstract

Climatology is a fundamental subject in geography studies in schools. Thus, this work sought to investigate the teaching of climatology in areas of academic education, from theoretical learning to teaching practice. Therefore, the main objective of the research is to analyze aspects related to the teaching of climatology from the process of teacher education. The methodology consisted mainly of surveying and reading bibliographical material that addresses issues linked to climatology studies, in addition to in loco observations that enabled a better discussion of the proposed topic. The results highlight the importance of teaching practices in the teaching of geography, and consequently in the discipline of climatology, as it allows the student to experience the contents present in textbooks and taught by teachers, enabling a more dynamic class with a higher level of achievement. During the field practice, it was also identified that part of the interviewees was not familiarized with the basic concepts addressed in climatology. Even so, they take into account the climatic factors in the dynamics of work and leisure.

Author Biographies

Sara Raquel Cardoso Teixeira de Sousa, Federal University of Piaui

Master in Geography from UFPI. Graduated in Geography from UFPI. Professor at the Center for Higher Studies of Coroatá (CESCOR/UEMA).

Francisco Wellington de Araujo Sousa, Federal University of Piaui

Master in Geography from UFPI. Graduated in Geography from UFPI. Professor at the Center for Higher Studies of Coroatá (CESCOR/UEMA).

Albert Isaac Gomes Viana, Federal University of Piaui

Master in Geography from UFPI. Graduated in Geography from UFPI.

Carlos de Oliveira Bispo, Federal University of Pernambuco

PhD in Geography from UFPE. Master in Geography from UFPE. Graduated in Geography from UFAL. Professor at the State Department of Education and Science and Technology of Paraíba (SEECT/PB).

References

AGUIAR. R, C, P. Praticas Educacionais em Climatologia Geográfica: Trabalho de Campo na Estação Meteorológica uma Experiência de Ensino em Climatologia UFG. 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

BRITO NUNES, H. K.; SOUSA, S. R. C. T.; VIANA, A. I. G. Atividades de campo e formação de professores de geografia em uma universidade do Piauí. GEOSABERES REVISTA DE ESTUDOS GEOEDUCACIONAIS, v. 9, p. 1, 2018.

BROWN, E. H. A. Geografia Física, seu conteúdo e suas relações. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 35, n254, p. 14-21, jul/set. 1977.

CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade. Campinas-SP: Papirus, 2008.

FORTUNA, Denizart. As abordagens da climatologia nas aulas de Geografia do Ensino Fundamental (segundo seguimento): primeiras impressões. In: Anais … 4º Seminário de Pesquisa do Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional. Rio de Janeiro. 2010.

KAERCHER, N. A. Desafios e utopias no ensino de geografia. 3. Ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 1999.

KAERCHER, N. A. Práticas geográficas para lerpensar o mundo, converentendersar com o outro e entenderscobrir a si mesmo. In: REGO, N.; CASTROGIOVANNI, A. C.; KAERCHER, N. A. (orgs.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MENDONÇA, F.; DANNI-OLIVEIRA, I. M. Climatologia: noções básicas e climas do Brasil. São Paulo: Oficina de Textos, 2007.

MARENGO, J. A. Mudanças climáticas globais e seus efeitos sobre a biodiversidade: caracterização do clima atual e definição das alterações climáticas para o território brasileiro ao longo do século XXI. Brasília, MMA. 212 p, 2006.

OLIVEIRA, D. J. L de; CHAGAS, F. L. R; ALVES, W. S. Os desafios de ensinar climatologia nas escolas. Anais … II Congresso de Educação UEG/UnU Iporá: A formação de professores: uma proposta de pesquisa a partir da reflexão sobre a prática docente. P.47-51. 2012.

ROQUE ASCENÇÃO, V. O.; VALADAO, R. C.; ASSIS, P. Do uso pedagógico dos mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p. 34-51, 2018.

SANT’ANNA NETO, J. L. História da Climatologia no Brasil: gênese, paradigmas e a construção de uma Geografia do Clima. Tese de Livre-Docência. Presidente Prudente: FCT/UNESP, 2001.

SANTOS, P. R. dos. Entre o Ensino da Geografia e a Geografia Escolar: Reflexões Críticas. In: TRINDADE, G. A.; CHIAPETTI, R. J. N. (Orgs.). Discutindo Geografia: doze razões para se (re)pensar a formação do professor. Ilheus: Editus, 2007. p. 333-371.

SILVA, M. F. P; OLIVEIRA, L. M de. Prática de Ensino no Ensino Médio: Clima e Cotidiano do Aluno. In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, 10, Porto Alegre, RS, 2009. Anais… Porto Alegre, RS. 1 CD-ROM.

STEINKE, E. T. Climatologia fácil. São Paulo: Oficina de textos, 2011.

STEINKE, E. T. Prática pedagógica em climatologia no ensino fundamental: sensações e representações do cotidiano. ACTA Geográfica, Boa Vista, Ed. Esp. Climatologia Geográfica, 2012.

ZABALLA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, Artmed, 1998. Reimpressão 2008.

Published

2022-09-01

How to Cite

SOUSA, Sara Raquel Cardoso Teixeira de; SOUSA, Francisco Wellington de Araujo; VIANA, Albert Isaac Gomes; BISPO, Carlos de Oliveira. TEACHING CLIMATE: from training to practice. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 225–242, 2022. DOI: 10.20873/rtg.v11n24p225-242. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/13070. Acesso em: 21 nov. 2024.