CONTINUING EDUCATION IN GEOGRAPHY BEYOND THE INDIVIDUAL DEVELOPMENT OF TEACHERS

The search for the dynamization of teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v11i25.14159

Keywords:

Teaching-learning process, Continuing education, Dynamization of knowledge

Abstract

The related research is based on the assumption of how important the role of the teacher in society is. Not only in the educational field, but in all aspects, for discussion and analysis in the face of space, as is the case of the Geography Teacher. Currently, the teaching-learning process needs a dynamized vision, in which the initial teacher training alone is not enough to shape the stagnation of education. Accordingly, the research seeks to theoretically analyze the didactics and learning from some important authors, and then experience the practice in a public school in the municipality of Nazaré da Mata - PE, with appreciation of Geography classes and dialogue with teachers of the area.

Author Biography

Maria Eduarda Souza Ribeiro, University of Pernambuco

Postgraduate in School Management and Pedagogical Coordination from Faculdade Venda Nova do Imigrante and in Geography Teaching Methodology from Faculdade de Educação São Luís. Graduated in Licentiate in Geography from the University of Pernambuco - Campus Mata Norte, with a specialty of study in the educational field aimed at teaching Geography in the elementary and middle grades. He received a scholarship from the Pedagogical Residency Program (CAPES/UPE). Member of the Territory, Space and Region Research and Development Group (GPDeTER/UPE).

References

ABREU, P. R. de. Rumos do professor contemporâneo: a epistemologia genética e o pensamento complexo. São Paulo: Lura editorial, 2015.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GRECO, F. Construir-se como professor de Geografia: saberes, práticas e trabalho docente. Revista Olhares e Trilhas. Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Uberlândia (CAp. Eseba/UFU), 2001: v. 2, n.1 (jan./dez.2001).

HYPÓLITO, D. (2004) Repensando a formação continuada. Conteúdo escola. Disponível em: <http://www.conteudoescola.com.br> Acesso em 01 de jul. de 2021.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Coleção temas básicos de educação e ensino. São Paulo: EPU, 2002.

NAZAR, R. et al. A formação do professor, a prática reflexiva e o desenvolvimento de competências para ensinar. Universidade Brasil. Disponível em: < http://universidadebrasil.edu.br/portal/a-formacao-do-professor-a-pratica-reflexiva-e-o-desenvolvimento-de-competencias-para-ensinar> Acesso em 01 de jul. de 2021.

PIMENTA, S. G. et al. A construção da didática no GT Didática–análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 52, p. 143-162, 2013.

SANTANA, T.; NOFFS, N. Formação continuada de professores: práticas de ensino e transposição didática. Curitiba: Appris, 2016.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. 3a ed. São Paulo: Martins Fontes; 1998.

Published

2022-11-30

How to Cite

RIBEIRO, Maria Eduarda Souza. CONTINUING EDUCATION IN GEOGRAPHY BEYOND THE INDIVIDUAL DEVELOPMENT OF TEACHERS: The search for the dynamization of teaching and learning. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 11, n. 25, p. 130–139, 2022. DOI: 10.20873/rtg.v11i25.14159. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/14159. Acesso em: 16 nov. 2024.