ON LAND AND WATER, THE PLACES DESIGNED BY STUDENTS IN ARAGUATINS – TOCANTINS
Keywords:
Place, Teaching, Araguaia River, Students, DrawingsAbstract
The aim of this article is to discuss the teaching of the category of place, seeking to analyze the drawings and itineraries constructed by 8th and 9th grade students at the Oneide da Cruz Mousinho Full-Time School located in the city of Araguatins, in the north of the state of Tocantins. Analysis of the drawings allowed us to identify the objects and meanings highlighted by the students through their explanations of their itineraries, places and daily lives in Araguatins.
References
Azevedo, Mariângela Oliveira de; OLANDA, Elson Rodrigues. O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia. Ateliê Geográfico - Goiânia-GO, v. 13, n. 3, dez/2018, p. 136 – 156.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço: coleção Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&E Alfa Comunicação, 2019.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 45 – 47.
CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade pertencimento. Anais ... VIII Congresso Luso- Afro- Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra, 2004. Helena Callai (uc.pt). Acesso em: 10 abr.2023.
CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella. Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 207-232, jan./jun., 2017.
CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella; DE PAULA, Igor Rafael. O Papel do pensamento espacial na construção do Raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 294-322, jan./jun., 2020.
CARDOSO, Murilo Raphael Dias; Marcuzzo, Francisco Fernando Noronha; FILHO, Ricardo de Faria Pinto. Caracterização física básica da bacia hidrográfica Araguaia visando determinar susceptibilidade a enchentes. https://rigeo.sgb.gov.br/handle/doc/17420 Acesso em 30/03/2024.
DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Direitos de Aprendizagem em Geografia: O lugar em sua potência. Educ. Foco, Juiz de Fora, Edição Especial, p. 203-220 fev 2015.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
STEFANON, Daniel Luiz. Geografias poderosas: reflexões sobre igualdade, diversidade e o papel do conhecimento na escola. In: ROSA, C. do C.; BORBA, O. de F.; OLIVEIRA, S. R. L. (org.). Formação de professores e ensino de geografia: contextos e perspectivas. Goiânia: C&E Alfa Comunicação, 2020. p. 7-208.
SOBRINHO, Hugo de Carvalho. Geografia escolar e o lugar: a construção de conhecimentos no processo de ensinar/aprender geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 17, p. 1-17, jan./abr. 2018.
TOCANTINS. Resolução nº 024, 14 de março de 2019. Aprova o documento curricular da educação infantil e do ensino fundamental, para o Território do Tocantins. Palmas-TO, 2019.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. 1930. Tradução de Lívia de Oliveira, São Paulo: Difel, 1983.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difiel, 1980.
VERDEJO, Miguel Expósito. Diagnóstico Rural Participativo: guia prático. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.
VIERA, Luciana. O lugar no ensino de geografia: no olhar dos/as estudantes. - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia Florianópolis, v. 1, n. 1, out. 2014.https://cidades.ibge.gov.br/brasil/to/araguatins/panorama acesso em 29/03/2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.