EDUCATION ANDDEVELOPMENT

NATIONALANDBETWEEN THELOCAL

Authors

  • Jacira GARCIA Gaspar UFT
  • Jacira Garcia Gaspar Federal University of Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v2n2p36-47

Keywords:

Higher Education, Expansion, City, Functionality

Abstract

The interference of educational agents in the Brazilian cultural agenda is felt from the 1980s; among them, the interlocutors; World Bank, International Bank for Renewal and Development (IBRD) and the UN agencies, stand out the most. It is known that these interlocutors make clear their utilitarian, reductionist and economic character. In this sense we analyze this interference in the Brazilian higher education and trace a historiography of the expansion of higher education in the state of Tocantins and in the city of Araguaína, where HEIs materialize and produce new possibilities of redefining behaviors of the actors involved and a new urban features from this supply of educational services.

Author Biographies

Jacira GARCIA Gaspar, UFT

Professor a do Curso de Geografia- UFT,Campus de Araguaina. Mestre em geografia e Analise Regional pela UFPE-2002 ; Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa-2012

Professora do curso de geografia- UFT,Campus de Araguaina. Mestre em Geografia e Analise Regional pela UFPE-2002 ; Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa-2012

Jacira Garcia Gaspar, Federal University of Tocantins

Graduated in Licentiate and Bachelor in Geography from the Federal University of Paraíba (1977); Master's Degree in Geography from the Federal University of Pernambuco (2002); Ph.D. in Educational Sciences from the University of Lisbon -PT (2012). She is currently a professor at the Federal University of Tocantins (2003). He has experience in Geography, with an emphasis on Urban Geography, and History of Education, acting on the following topics: Araguaína, health, education, environmental education, area of ​​influence and occupation.

References

AZEVEDO, Mª da Graça. A Integração da universidade na cidade: o caso da universidade docontinente português. Universidade de Lisboa; pp. 181. (1998). Dissertação de Mestrado em Geografia Humana e Planejamento Regional.

BOISER, Sergio. Em busca do esquivo desenvolvimento regional: entre a caixa-preta e oprojeto político.Planejamento e políticas públicas. nº 13 -jun. de 1996, p. 111-143.

CABRITO, Gil B.Financiamento e Privatização do Ensino Superior em Portugal: entre a Revolução de Abril e a Declaração de Bolonha. In Cabrito, B. & Jacob, V. (orgs.). Politicas de Financiamento e Acesso da Educação Superior no Brasil e em Portugal –Tendências Actuais. Lisboa, Educa:2011.

CUNHA, Luís Antônio. Desenvolvimento desigual e combinado no ensino superior: estado e mercado. Educação & Sociedade. Campinas, out: 2004 v.25, n.88, p. 795-817 .

CORTES, Álvaro. Estimating the Impacts Urban Universities on Neighborhood Housing Markets An Empirical Analysis. Urban Affairs Review, Vol. 39, No 3.

Da VEIGA, José Eli. A face territorial do desenvolvimento. In: Encontro Nacional de Economia, XXVII, 1999, Belém. Anais. Belém: Anpec, 1999. p.1301-1318.http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8457/4922. Acesso em: 12 set. 2010.

Published

2013-07-11

How to Cite

GASPAR, Jacira GARCIA; GASPAR, Jacira Garcia. EDUCATION ANDDEVELOPMENT: NATIONALANDBETWEEN THELOCAL. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 36–47, 2013. DOI: 10.20873/rtg.v2n2p36-47. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/520. Acesso em: 26 apr. 2025.