NOTES ON THE PRESENT OF THE AGRARIAN QUESTION IN FIELD EDUCATION FROM THE SCHOOL FAMILY AGRICULTURE (EFA) IN SOUTHWEST OF BAHIA
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v9n19p42-55Keywords:
Peasants, Education, Agricultural Family School, Agrarian Question, LaborAbstract
This article has os its objective to highlight the of the agrarian question in the spaces of field education, being an empirical field of study the School Family Agriculture (EFA) in the southwest of the state of Bahia. Therefore, in a first moment we seek to systematize the analysis of the territorialization of the agrarian question in the brazilian and bahian fields, anchoring us in discussions made by Souza (2008), Oliveira (1991 and 2007), among others; and in a second moment we seek to understand the organization and expansion of field education in these territories through EFA through the texts of Ribeiro (2010), Almeida Pinto (2014) and UNEFAB (2018). Thus, starting from a dialectical reading of contradictions expressed by the materiality of social relations in the peasant space and the importance of field education in this process, we propose to seek the understanding of this reality through the present text.
References
ALMEIDA PINTO, Manuela Pereira de. A Questão Agrária e a Escola Família Agrícola de Riacho de Santana – BA. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
BEGNAMI, João Batista (consultor). Estudo Sobre o Funcionamento dos Centros Familiares de Formação por Alternância no Brasil – CEFFAs. Edital Público n. 07/13 – SECADI/MEC - Projeto 914BRZ1367. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão – SECADI, Departamento De Educação Para A Cidadania Diversidade e Inclusão, Coordenação Geral de Educação do Campo, junho de 2013.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 16/02/2018.
KAUTSKY, Karl. A Questão Agrária. Porto: Portucalense, 1972 (1899).
MARTINS, José de Souza. Os camponeses e a política no Brasil: as lutas sociais no campo e seu lugar no processo político. 5ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
MÉSZÁROS, István. A Educação para além do Capital. 2.ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2008.
OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. A agricultura camponesa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2001.
OLIVEIRA, Marcos Marques de (org). Vozes e visões do campo. São Paulo: Petrópolis, 2009.
RIBEIRO, Marlene. Movimento camponês, trabalho e educação. Liberdade, autonomia e emancipação: princípios/fins da formação humana. 1.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
SOUZA, Suzane Tosta. Da negação ao discurso “hegemônico” do capital à atualidade da luta de classes. Camponeses em luta pelo território no Sudoeste da Bahia. Tese (Doutorado em Geografia). Núcleo de Pós-Graduação em Geografia (NPGEO). Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2008.
SOUZA, Suzane Tosta. Luta pela terra e reprodução camponesa no Sudoeste da Bahia. In: Anais do XIX Encontro Nacional de Geografia Agrária. São Paulo: FFLCH/USP, 2009.
UNEFAB. Histórico da União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil. Disponível em: http://www.unefab.org.br/p/historico.html#.WocKMCXFLIU. Acesso em 16/02/2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.