TRAINING COURSES, REMOTE EDUCATION AND THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXT IN BRAZIL

Authors

  • Mateus Léssio Diniz USP

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11713

Keywords:

Sars-CoV-2, Internet, Training courses, Geography, Teaching

Abstract

The pandemic of the Sars-cov-2 vírus, imposed a new dynamic in social relations in Brazil and in the world, causing structural changes in several sectors of society. This report seeks, based on personal experiences lived by the author, to analyse how much the internet played a fundamental role in the dissemination and promotion of training courses, developedin conjunction with importante Brasilian educational institutions and universities during the period os isolation. The article aims to contextualize te changes in the Brasilian scenario regarding education and work, in addition to presenting three training courses developed during the second half of 2020, in order to contribute to the debate about the importance of Cyberespace in times of health crisis.

References

ANTÓNIO MOREIRA, José; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de

educação digital online. Revista UFG, v. 20, n. 26, 13 maio 2020. Disponível em:

https://www.revistas.ufg.br/ revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 13 jan. 2021.

ARAGÃO, A. D. Produzindo textos a partir do gênero relato pessoal. Dissertação (Mestrado).

Universidade Federal de Sergipe. Núcleo de mestrado profissional em Letras. São Cristovão

(SE): [s.n], 2016.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARBOSA, A.T., FERREIRA, G. L., KATO, D. S. (2020). O ensino remoto emergencial de

Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da

Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, 13(2), 379-399.

https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.396

CARLOS, A. F. A. A “revolução” no cotidiano invadido pela pandemia. GESP- Grupo de

Geografia Urbana Crítica Radical (Org.). Covid 19 e a Crise Urbana. São Paulo. FFLCH, 2020.

p. 14.

CASTRO, J. Geografia da fome. Rio de Janeiro: Brasiliense, 1959.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica Editora,

EMPREGABILIDADE E ENSINO SUPERIOR NA PANDEMIA. Disponível em:

[https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2020/04/estudo-empregabilidadepandemia.pdf] Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

FILHO, M. M. S. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia Covid-19. Rev.

Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 16, n. 1, Especial COVID-19. pág. 3-15, maio 2020

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

LEVEBVRE, H. O direito à cidade. 5. ed. São Paulo: Centauro Editora, 2016.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2002.

VASCONCELOS, P. A. Contribuição para o debate sobre processos e formas socioespaciais

nas cidades. In: VASCONCELOS, P. A; CORRÊA, R. L; PINTAUDI, S. M (Org.). A cidade

contemporânea – segregação espacial. São Paulo: Editora Contexto, 2016. p. 17-37.

Published

2021-07-17

How to Cite

DINIZ, Mateus Léssio. TRAINING COURSES, REMOTE EDUCATION AND THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXT IN BRAZIL. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 69–81, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i1.11713. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/11713. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.