POSSIBILITY OF INSERTION OF CAREER EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION:
OSSIBILITY OF INSERTION OF CAREER EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION:
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11757Keywords:
Keyword: Possibility, Insertion, Education, Career, ProfessionAbstract
This article has as its theme the possibility of insertion of career education in secondary education. Exploratory, descriptive and of a qualitative nature, the research in report aimed to reflect on the possibility of the insertion of career education in secondary education in Mozambique. Sixteen subjects participated in this research. As an instrument of data collection, an interview guide was used. The interview guide for students consisted of 6 questions while the teachers' guide included 7 questions. The analysis of the interviews carried out was based on the content analysis, which was systematized in six (6) categories. The research results were obtained through reports from the two subgroups that showed that there are no OPC programs at the School where the study was conducted. As for the possibility, pertinence of including OPC programs in the school system, it was observed that as much as teachers and students consider that there is a need to implement career education actions and programs in their school.
References
AGIBO. Maria Luisa Lopes Chicote .Intervenção e avaliação em orientação profissional:
Narrativas de Adolescentes Moçambicanos sobre a influência parental e a escolha da
profissão. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da
Universidade de São Paulo.2016.
BARDIN. L. Analise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70,1979.
BARROS, M. C. A. A noção de maturidade vocacional na teoria de Donald Super. Psicologia
Reflexão e Crítica, 16 (3), 461-473, 2010.
DAWIS, R. The individual difference tradition in counseling psychology. Journal of
Counseling Psychology, 39, 7-19. 1992.
GOMES, C. Novo modelo de intervenção em contexto de transição para a vida activa. São
Paulo, SP: Vector 2004.
HOYT, K. Career education as a federal legislative effort. In K. B. Hoyt, Career education:
History and future (pp. 3-74). Tulsa, OK: National Career Development Association. 2005.
JENSCHKE, B. Cooperação Internacional: Desafios e Necessidades da Orientação e do
Aconselhamento em Face das Mudanças Mundiais no Trabalho e na Sociedade. Valinhos,
-13 de Outubro de 2001. Revista Brasileira de Orientação Profissional. Nº 04, 1/2. pp. 35-
2002.
LEVENFUS,R.S. Psicodinâmica vocacional. Porto Alegre, RS:Artes Medica, 1997.
LIMA, M. Estudo da maturidade vocacional em estudantes universitários. Trabalho de
Síntese não publicado para acesso à categoria de Assistente de Investigação da Faculdade de
Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, Portugal 1989.
LIMA, M. R. Orientação e desenvolvimento da carreira em estudantes universitários. Tese
de Doutorado não-publicada, Programa de Pós - Graduação da Faculdade de Psicologia e de
Ciências da Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal,1989.
GIL, A. C. Como elaborar um projecto de pesquisa, 2010.
LOBATO, C. Maturidade vocacional e género: Adaptação e uso de instrumentos de
avaliação. Dissertação de mestrado não-publicada, Porto Alegre, universidade Federal do Rio
Grande do Sul, 2001.
LUCCHIARI, D.H.P.S. o que é escolha profissional. São Paulo, SP: Summus, 1998.
MARCONI, M. A. & LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo:
Editora Atlas, 1996.
MCCLELLAND, A., MACDONALD, F., & MACDONALD, H. Young people and labor
market disadvantages: the situation of young people not in education or full-time work,
Discussion Skills Forum, Australia’ youth: reality and risk, Sydney,1998.
MELO-SILVA, L.L & JACQUEMIN A. Intervenção em orientação vocacional/ profissional.
Avaliando resultados e processos. São Paulo, SP: Vector, 2001.
MINAYO, M.C.S. Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de programas
sociais. Rio de Janeiro, RJ: Editora Fiocruz, 2006.
MUNHOZ, I.M.S. Educação para a carreira e representações sociais dos professores:
Limites e possibilidades na educação básica (Tese de Doutoramento não publica)
Univesidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, 2010.
NASCIMENTO,I.P. Projecto da vida dos adolescentes do ensino médio: um estudo
psicossocial sobre apresentações. Imaginário. São Paulo, v.12. 2008.
PARSONS, F. Choosing a Vocation. Boston: Houghton-Mifflin, 2009.
RODRÍGUES-MORENO, M. L. A educação para a carreira: Aplicação à infância e à
adolescência. In M. C. TAVEIRA & J. T. SILVA, Psicologia vocacional: Perspectivas para a
intervenção. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2008.
ROGER, C. Psicoterapia e consulta psicológica. Lisboa: Moraes Editores, 1942
SILVA, A. A. Construção de Carreira no Ensino Superior. Tese de Doutoramento. Braga:
Universidade do Minho, 2008.
SILVA, A., TAVEIRA, M., & RIBEIRO, E. Mudanças no self de carreira em estudantes
universitários, Revista Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação, 2009.
SUPER, D. E.The Work Values Inventory. Contemporary approaches to Interest
Measurement, Minneapolis: University of Minnesota, 1995.
TAVEIRA, M. C. Programação do desenvolvimento vocacional. Braga: Instituto de
Educação e Psicologia/Universidade do Minho, 2003.
TEIXEIRA, M. O., e Calado, I. Avaliação de um programa de orientação vocacional.
Comunicação apresentada no VII Simpósio de Investigação em Psicologia. Braga:
Universidade do Minho, 2010.
USSENE. Camilo. & Taveira, M.“Estudo do Career Decision-Making Difficulties
Questionnaire com Estudantes do Ensino Secundário Moçambicano.” Poster apresentado na
conferência “Vocacional”. APDC/Universidade do Minho, 2010.
USSENE. Camilo. & TAVEIRA, M.C. Career exploration in Mozambique: exploratory study
with secondary students. Poster apresentado no 15th South Africa Psychology Congress,
Cape Town, 11-14 Agosto, 2011.
USSENE. Camilo. O Papel da Orientação Vocacional nas Instituições Escolares. Artigo
Apresentado nas Jornadas da Educação (MINED-IND) 12 a 14 de Dezembro, 2012.
VONDRACEK, F. Counseling from normative and non-normative influences on career
development. The Career Development Quarterly, 40, 291-301, 1997.
WATTS, A. L’éducation en orientation pour les jeunes: les principes et l’offre au RoyaumeUni et dans les autres pays européens. L`orientation scolaire e professionnelle. 30, 92-104.
ZUNKER, V.G. Career Counseling: Applied Concepts of Life Planning (2 Ed.). California:
Brooks/Cole Publishing Company,1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joao Francisco de Carvalho Choe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.