TEACHING SCIENCE AND MATHEMATICS: PROBLEMATIZING PEDAGOGICAL PRACTICES DEVELOPED IN TRAINING CONTEXT

Authors

Keywords:

Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, . Formação Docente, Práticas Docentes

Abstract

This text presents the report of an experience developed in the context of teacher training actions during the offering of the subjects of Science Teaching and Mathematics Teaching, in the Specialization Course in Knowledge and Pedagogical Practices in Elementary Education, at the Center for Education, Letters and Arts, from the Federal University of Acre. The training actions we refer to were characterized as a set of activities, developed in five meetings, totaling 15 hours. The meetings were planned to address content, based on consideration of the Thematic Units, the Areas of Natural Sciences and Mathematics, which are part of the National Common Curricular Base (2017). In this context, it is noteworthy that the topics covered were the following: nutrition, regional productive activities, floods, trash and butterflies. They emerged, from the teaching and learning processes, in the moments of content approach and, in the same way, from the interactions established between the different actors who participated in the activities, in addition to the elements that comprise scientific concepts, epistemological aspects, which theoretically place them in the educational context and allow us to reflect on our practices and their results, namely: ethnomathematics, mathematical modeling, scientific education, scientific and mathematical literacy, interculturality and interdisciplinarity.

Author Biographies

Ana Claudia de Araújo Galdino, Secretaria de Estado da Educação, Cultura e Esportes do Acre (SEDUC), Rio Branco, Acre, Brasil

Especialista em Saberes e Práticas Pedagógicas no Ensino fundamental pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora dos Anos Iniciais do Enscino Fundamental da Rede Pública Estadual de Ensino do Acre (SEE), Rio Branco, Acre, Brasil.

Itamar Miranda da Silva, Universidade Federal do Acre

Doutor em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas da Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor Associado I no Centro de Educação, Letras e Artes da Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, Acre, Brasil.

Aline Andréia Nicolli, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Associada IV e Pesquisadora no Centro de Educação, Letras e Artes, da Universidade Federal do Acre (UFAC), Rio Branco, Acre, Brasil.

References

BRASIL. Lei n.º 9394/96. Lei de diretrizes e bases da educação

Nacional: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 15 set. 2023.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília. MEC, versão 3. Brasília, Governo Federal, 2017. Disponível em:

Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br). Acesso em: 15 set. 2023.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Brasília, 1997. Disponível em: Parâmetros Curriculares Nacionais 5ª a 8ª Séries - Ministério da Educação (mec.gov.br). Acesso em: 15 set. 2023.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia. v.19. n.1, 2019, p. 223-237. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013. Acesso em: 20 out. 2023.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). O que é interdisciplinaridade? 2.ed. São Paulo: Cortez, 2018.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo: Cortez, 2016.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 9. reimp. São Paulo: Papirus, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

KRASILCHIK, Miriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo: Perspectiva, São Paulo, v. 14, p. 85-93, Mar. 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Vozes: São Paulo, 2004.

NARDI, Roberto. A pesquisa em ensino de Ciências e Matemática no Brasil. EDITORIAL, Ciênc. educ. Bauru, 21, 2, apr-jun, 2015. https://doi.org/10.1590/1516-731320150020001

SEIXAS, Raul. Metamorfose ambulante. 1973. Disponível em: https://www.letras.mus.br/raul-seixas/48317/. Acesso em: 20 out 2023.

SODERO MARTINS, Ana Elisa Piedade; SILVA, Francisco Sidomar Oliveira da; NICOLLI, Aline Andréia. A história do ensino de ciências no Brasil e a elaboração da Base Nacional Comum Curricular. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3931. Acesso em: 20 out. 2023.

Published

2024-01-10

How to Cite

GALDINO, Ana Claudia de Araújo; MARTINS, Ana Elisa Pedade Sodero; SILVA, Itamar Miranda da; NICOLLI, Aline Andréia. TEACHING SCIENCE AND MATHEMATICS: PROBLEMATIZING PEDAGOGICAL PRACTICES DEVELOPED IN TRAINING CONTEXT. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 4, p. e24001, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/17854. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.