PEDAGOGICAL RESIDENCE AND TEACHER TRAINING: ESTABLISHING CONNECTIONS FROM THE PERSPECTIVE OF PRECEPTORS
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17977Keywords:
Teacher training, Pedagogical Residency, Pedagogical immersion, Teaching knowledgeAbstract
The Pedagogical Residency Program (PRP) presents itself as an initiative of significant importance in the initial training of teachers, by providing living situations and teaching practices focused on school teaching, in basic education. This work deals with an investigation whose central objective was to outline the development of actions linked to the Pedagogical Residency Program (PRP), from the perspective of 3 (three) preceptor teachers who are part of the José de Alencar pole, Mathematics subproject, in the city of Santarém, state of Pará. The experience report based on participant observation, based on the narratives of preceptor teachers, was the methodological guideline for the information presented. The results show a bidirectional equivalence relationship between learning and formative teachings, necessary for residents, based on experiences and actions developed in collaboration with preceptors. In contrast, we identified a movement of teaching and learning from residents to preceptors, taking into account the coexistence between generations of trained teachers and the contemporary knowledge of undergraduates, acquired due to the knowledge of academia and contemporary culture more generally. We conclude that, in our point of view, the development of the actions carried out by the PRP is not only aimed at initial training, but also, being a type of continuous training, for preceptors.
References
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria CAPES de nº 38 de 28/02/2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria de n. 259, de 17/12/2019. Regulamenta o Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2022.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital de n. 24, de 28/04/2022. Chamada pública para apresentação de projetos institucionais - Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2022.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria de n. 82, de 28/05/2022. Dispõe sobre o regulamento do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2022.
DOURADO BARBOSA, K.; OLIVEIRA PEREIRA, L.; PIMENTEL JÚNIOR, C. O uso de mapas conceituais no ensino de Biologia: uma estratégia interdisciplinar de aprendizagem alternativa adotada pelo Programa de Residência Pedagógica para o módulo de Genética. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 18–25, 2023. https://doi.org/10.20873/riecim.v2i1.14022
FARIA, J.B.; PEREIRA, J.E. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? R. Edu. Púb. Cuiabá, v.28, n.68, mai/ago, 2019.
FREITAS, M.C.; FREITAS, B.M.; ALMEIDA D.M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino e Perspectivas. v.1, n.2, p.1-12, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 65ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
GATTI, B. A.; BARRETO E.S.; ANDRÉ M.E.; ALMEIDA P.C. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
IMBERNÓN, F. Qualidade do Ensino e Formação do Professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
MAFRA, J.R.; OLIVEIRA, A. de J.; OLIVEIRA, A.D.; PEREIRA FILHO, C.R.M. Projeto Aulas de Reforço: ambientes recíprocos de convivência estudantil no PRP. A aparecer.
SANTANA, F.C.; BARBOSA J.C. Dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação. n.25. 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250065
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
UFOPA. Projeto Residência Pedagógica. Edital 01/2022. Chamada pública para seleção de bolsistas e preceptores no âmbito do Programa de Residência Pedagógica, 2022
VIANNA, H. M. Pesquisa em Educação: a observação. Brasília: Plano Editora, 2003.
ZAICHNER, K.M. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: Como e por que elas afetam vários países no mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Ricardo e Souza Mafra, Aureni Jesus de Oliveira, Aldemisa Jesus de Oliveira, Carlos Roberto Mendonça Pereira Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.