THE IMPLEMENTATION OF PIBID IN TIMES OF PANDEMIC: EXPERIENCES AND LEARNINGS
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17980Keywords:
Covid-19, Communication strategies, Formative processAbstract
The present work highlights the experiences and learning generated from the development of PIBID of Biological Sciences at the Federal University of Tocantins, with students from the Agricultural Family School of Porto Nacional – TO. Given the Covid-19 pandemic, the face-to-face activities of both institutions were suspended and this constituted the main challenge for development of pedagogical actions. Various communication and teaching strategies were used, and even with the imposed situation, the training process and the exchange of experience between teachers and students from different realities were positive.
References
ALVES, F. C.; MARTINS, E. S.; LEITE, M. C. S. R. O PIBID e a aprendizagem do fazer docente em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 3, p. 1586-1603, 2021. https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15299
CORNELO, C. S.; SCHNECKENBERG, M. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID: trajetória e desdobramentos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 14, n. 27, p.1-21, junho de 2020. https://doi.org/10.5380/jpe.v14i0.71637
CRUVINEL, B. M; ALVES, K. E. M.; SANTOS, C. M.; TEIXEIRA, C. Encontro remoto do PIBID de Ciências Biológicas durante a pandemia: tema animais peçonhentos e venenosos. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 9, n. 1, p. 342-349, 2023. https://doi.org/10.12957/riae.2023.65520
DE PAULA, Y. M.; GOBBI, C. C. Atuação do PIBID Ciências da Natureza em tempos de Ensino Remoto. In: DINARDI, A. J.; SOARES, C. B.; CUNHA, F. I. J.; SUDATI, J. H.; MACHADO, J. N.; BICA, M. S. N.; MADERS, S. (Org.). Ciências da Natureza & PIBID: uma conexão necessária. Porto Alegre: Evangraf, 2023. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/handle/riu/8290. Acesso em 21 dez. 2023.
DINIZ, Mateus Léssio. CURSOS DE FORMAÇÃO, ENSINO REMOTO E O CONTEXTO DA PANDEMIA DE COVID-19 NO BRASIL. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 69–81, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11713
DOMBROSKI, E.; SILVA, R. A. O.; COSTA, A. S. O.; LIMA, M. A. F. Reforço escolar de Ciências da Natureza em tempos de pandemia: relato de experiência do ensino remoto no PIBID. Revista Percurso, v. 15, n. 1, p. 135-147, 2023. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/68589. Acesso em: 03 nov. 2023.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUE, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, n. 34, p. 351-364, jan.-abr. 2020. https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123.
MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan.-jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 20 jul. 2023.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-67, 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
OLIVEIRA, M. S.; CANTANHEDE, A. M. Análise das atividades pedagógicas produzidas pelo PIBID Biologia durante o Ensino Remoto Emergencial. 2022. 50 f. TCC (Graduação) – Universidade Federal do Maranhão, Coordenação do Curso de Ciências Biológicas, Chapadinha, 2022. Disponível em: https://rosario.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/6147/1/MAYANNEDASILVAOLIVEIRA.pdf. Acesso em: 22 dez. 2023.
PITOMBEIRA, C. V.; NASCIMENTO, A. K. O. Tecnologias digitais no PIBID em tempos de pandemia: diálogos sobre práticas. fólio-Revista de Letras, v. 14, n. 1, 2022. https://doi.org/10.22481/folio.v14i1.10729
PEREIRA, A. S.; RAMOS, E. S.; OLIVEIRA, A. M.; CALIXTO, V. S. Atividades Síncronas e Assíncronas na Experimentação no Ensino de Química em Tempos de Pandemia: A Experiência do Residência Pedagógica e do PIBID na UFGD. Revista Debates em Ensino de Química, v. 9, n. 2, p. 190-205, 2023. https://doi.org/10.53003/redequim.v9i2.5086
PPP - PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Família Agrícola de Porto Nacional – TO. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hugo Rivas de Oliveira, Carla Simone Seibert, Kellen Lagares Ferreira Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.