AFECTADOS POR LA COVID-19, ACONTECIMIENTOS QUE ENSEÑAN CIENCIAS Y MUCHO MÁS

Authors

Keywords:

Science teaching, Class at Home Amazonas, Event

Abstract

The research addresses Science Education in the context of the Covid-19 Pandemic, considering that with its emergence, the population had to adapt to the conditions of social isolation and non-habitual practices. In this regard, the Municipal Education Secretariat (SEMED) and the State Secretariat of Education and Sports (SEDUC) partnered with the Centro de Mídias to develop the "Aula em casa" Amazonas project. This project involves broadcasting classes on open television channels, as well as making them available on YouTube and through an app. From a Foucauldian perspective, the research views the Covid-19 pandemic as an "Event". The objective was to problematize these events through the insurgent writings of a teacher in training, reflecting on Science Education within the "Aula em Casa Amazonas" project during the Covid-19 pandemic. The research is based on a qualitative approach, adopting a postmodern perspective and grounded in the Philosophy of difference. The study aims to develop a reflective narrative based on the experiences of the teacher in initial training while participating in the "Aula em Casa Amazonas" project. Through the lens of the teacher in training, it seeks new ways of existing and seeing science. Thus, the research illuminates aspects of the pandemic context, aiming to bring forth perspectives on multiplicity, subjectivity, and culture, exploring the possibilities and challenges presented by the event and the "Aula em Casa Amazonas" project in Science Education.

Author Biographies

Hannyn Barbara Alves Garcia, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, Amazonas, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas,ex- Bolsista do Projeto de Iniciação Ciêntifica/FAPEAM com pesquisa em Educação em Saúde. Trabalho de Conclusão de Curso sobre Ensino de Ciências, na abordagem pós-critica. Mestranda pelo Programa de Pós Graduação em Ciências na Amazônia.

Caroline Barroncas de Oliveira, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, Amazonas, Brasil.

Possui graduação em Normal Superior pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA (2007). Especialização em Supervisão Educacional pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM (2008). Especialização em Gestão para o Etnodesenvolvimento (Antropologia) pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM (2008). Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA (2010). Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica em Educação em Ciências e Matemática / REAMEC-UFMT; UFPA e UEA, (2020). Coordenou o Curso de Licenciatura em Pedagogia da Escola Normal Superior - ENS/UEA (2021-2023). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências na Amazônia - PPGEEC/UEA, professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Pedagogia e do Mestrado em Educação em Ciências na Amazônia. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Vidar em In-tensões. Tem experiência na área de Educação e Ensino de Ciências, com ênfase em formação de professor, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores em Educação em Ciências, Currículo, Práticas de Subjetivação e Narrativas (Auto)biográficas no viés pós-estrutural.

Mônica de Oliveira Costa, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, Amazonas, Brasil.

Tenho me mobilizado nas/pelas discussões pós-estruturalistas na formação de professores e no currículo, na educação e no ensino de ciências. Assim, cursei graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2005) com Habilitação em Supervisão e Orientação Escolar, Especialização em Psicopedagogia, Mestrado em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA (2010), doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela REAMEC - Rede Amazônica em Educação em Ciências e Matemática a partir do qual pesquiso os temas: Currículo, Estágio, Formação de professores e Amazônia na perspectiva pós-estruturalista. Atualmente sou professora/pesquisadora na Universidade do Estado do Amazonas.

References

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Published

2024-07-31

How to Cite

GARCIA, Hannyn Barbara Alves; OLIVEIRA, Caroline Barroncas de; COSTA, Mônica de Oliveira. AFECTADOS POR LA COVID-19, ACONTECIMIENTOS QUE ENSEÑAN CIENCIAS Y MUCHO MÁS. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 4, p. e24007, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19297. Acesso em: 3 dec. 2024.

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