TEACHING PHYSICS: AN APPROACH OF DIDACTIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF EJA

Authors

Keywords:

Teaching Physics, Learning, Education of Young People, Adults and Elderly

Abstract

This text aims to report the experience of teaching thermometric and heat scales in Physics teaching. Thus, it presents some approaches to temperatures in Physics teaching, taking into account the social context of students, in addition to discussing how these concepts are addressed in the official documents that govern Brazilian basic education. Therefore, the methodology adopted was a qualitative approach, which deals with the development of the subjects involved. Thus, it was applied in a high school unit in the State of Bahia, in the Identity Territory of Piedmont North of Itapicuru with students studying Youth and Adult Education (EJA), Stage VII - 3rd grade. 20 students participated in the teaching practice. Therefore, after applying and analyzing the discussions, it can be seen how Physics teaching applied to the social context contributes to the development of students' learning. In conclusion, it can be said that didactic practice applied to social contexts has great relevance for EJA students. 

Author Biographies

Erinaldo Ferreira do Nascimento , Universidade Federal de Sergipe ((UFS), Sergipe, Brasil.

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (UFS-PPGECIMA). Especialização em CURRÍCULO E PRÁTICA DOCENTE NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL Pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialização em CIÊNCIAS DA NATUREZA, SUAS TECNOLOGIAS E O MUNDO DO TRABALHO Pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia Campus VII, Senhor do Bonfim (UNEB). Integrante do neuroMATH - Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Neurocognitivo da Aprendizagem Matemática. Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Ítalo Brasileiro (CUIB). Licenciado em Física pelo Centro Universitário FAVENI. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Tecnologia Digitais na Educação Matemática, Metodologias Ativas, Ludicidade, Neurociência Cognitiva na Educação Matemática, Metodologias Baseado em Projetos e Resolução de Problemas. Possui experiências no Ensino de Matemática e Geometria no Ensino Fundamental Anos Iniciais e Finais e Ensino Médio.

Francisco Ricardo Miranda Pinto, Universidade Federal de Catalão (UFCAT), Catalão, Goiás, Brasil.

Professor Adjunto do Curso de Medicina da Universidade Federal de Catalão (UFCAT). Coordenador de Gênero e Diversidade da Secretaria de Ações Afirmativas (SEAF-UFCAT - Portaria N 075/2023). Chefe do Departamento de Medicina da Universidade Federal de Catalão (UFCAT 2024-2026, Portaria N 7/2024). Doutor em Saúde Coletiva. Mestre em Saúde Coletiva. Pós-Graduando Lato Sensu em Obstetrícia e Neonatologia. Especialista em Saúde da Mulher. Especialista em Gênero, Diversidade e Direitos Humanos. Especialista em Saúde da Família (UNILAB, 2020). Especialista em Tutoria em Educação a Distância e Docência no Ensino Superior. Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social. Especialista em Coordenação Pedagógica. Especialista em Psicopedagogia Reg. N 1046/2017. Bacharel em Enfermagem COREN N 533892. Licenciado em Letras com Habilitação em Língua Portuguesa e Língua Espanhola. Licenciado em Pedagogia. Interesses de pesquisa em Gênero e Diversidade; Saúde da População LGBTQIA+; Educação Para a Sexualidade; Formação de Professores; Formação de Enfermeiros; Formação de Enfermeiros-Professores; Prematuridade; Saúde da Mulher [Ginecologia e Obstetrícia]; Saúde Coletiva; Saúde Pública.

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Published

2024-12-31

How to Cite

FERREIRA DO NASCIMENTO , Erinaldo; MIRANDA PINTO, Francisco Ricardo. TEACHING PHYSICS: AN APPROACH OF DIDACTIC PRACTICES IN THE CONTEXT OF EJA. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 4, p. e24013, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19457. Acesso em: 19 jan. 2025.

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