PERCEPTION OF EARLY-YEARS NATURAL SCIENCE TEACHERS REGARDING THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19982Keywords:
Metodologías activas, Enseñanza de las Ciencias, Escuela públicaAbstract
This study brings together the perceptions on the use and knowledge of active methodologies. Through qualitative methodology, ten teachers from three schools were interviewed. Content analysis was used to process the data, with support from the IRaMuTeq software. The results showed that few teachers use active teaching methods in the classroom, with gamification and project-based learning being the most commonly used. That teachers conduct their science lessons based on textbooks, which often lead to lectures using the blackboard. Some of the teachers understand that the role of active methodologies is to involve students in activities, especially collective tasks, so that they can learn together through interactions, discussions and exchanges of experiences. However, they have difficulties implementing these systems in the classroom, a fact that may be linked to the teachers' lack of training in this area.
References
ARAÚJO, Waldirene Pereira; RAMOS, Luiz Paulo Silva. Metodologias ativas no ensino de Ciências: desafios e possibilidades na prática docente. Research, Society and Development, v. 12, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v12i1.39150
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. [S. l.]: Penso Editora, 2018.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto. São Paulo: 70 edições, 2016.
BORGES, T.; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
GIL, Â.; FANIZZI, S. Encontros ciências: componente curricular ciências 1º ano. 1. ed. São Paulo: FTD, 2018.
LARA, E.; LIMA, V.; MENDES, J.; RIBEIRO, E.; PADILHA, R. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180393
LUCA, A. G. de; PIUCO, N. M.; ARAÚJO, M. L. de; SOUZA, A. L. F. de. Iniciação Científica na escola: desafios e potencialidades na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [s. l.], v. 7, n. 4, p. 772-787, 2023. DOI 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.31355. DOI: https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.31355
MARTINS, G. Metodologias Ativas: a caixa preta da educação. Quirinópolis: Ed. IGM, 2019. 234 p.
MEDEIROS, F.; SANTOS, J.; MOTA, H.; ANDRADE, I. O IRAMUTEQ como ferramenta no processamento de dados em pesquisa qualitativa. Revista Diálogos em Saúde Pública, v. 1, n. 2, p. e000026, 2022.
MORAES, C. R.; VARELA, S. Motivação do aluno durante o processo de ensino-aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, v. 1, p. 1-15, 2007.
OLIVEIRA, João Paulo Teixeira. A eficiência e/ou ineficiência do livro didático no processo de ensino-aprendizagem. 2014.
SANTOS, Leticia.; AFONSO, Andréia.; SOUZA, Ronilson Freitas. Abordagem didática para o estudo de reações de adição no ensino médio por meio da modelagem e impressão 3D. Indagatio Didactica, v. 17, n. 2, p.113-140, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v17i2.39303.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Liliane Melo Corrêa, Letícia Raquel Amaro dos Santos, Ronilson Freitas de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.






















