PERCEPTION OF EARLY-YEARS NATURAL SCIENCE TEACHERS REGARDING THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19982

Keywords:

Metodologías activas, Enseñanza de las Ciencias, Escuela pública

Abstract

This study brings together the perceptions on the use and knowledge of active methodologies. Through qualitative methodology, ten teachers from three schools were interviewed. Content analysis was used to process the data, with support from the IRaMuTeq software. The results showed that few teachers use active teaching methods in the classroom, with gamification and project-based learning being the most commonly used. That teachers conduct their science lessons based on textbooks, which often lead to lectures using the blackboard. Some of the teachers understand that the role of active methodologies is to involve students in activities, especially collective tasks, so that they can learn together through interactions, discussions and exchanges of experiences. However, they have difficulties implementing these systems in the classroom, a fact that may be linked to the teachers' lack of training in this area.

Author Biographies

Liliane Melo Corrêa, Universidade do Estado do Pará

Graduada em Pedagogia na Universidade do Estado do Pará (UEPA), Moju. Pará, Brasil. Av. das Palmeiras, 485 - Aviação, Moju - PA, 68450-000.

Letícia Raquel Amaro dos Santos, Universidade do Estado do Pará

Graduada em Licenciatura em Ciências Naturais pela Universidade Federal do Pará (UFPA) em 2022. Atualmente possui vínculo ativo como mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação e Ensino de Ciências da Amazônia (PPGEECA), vinculado à Universidade do Estado do Pará (UEPA). É membro do Grupo de Pesquisas em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (GEPEECA). Pesquisa e estuda sobre estratégias educativas para o ensino de Ciências da Natureza, com ênfase na utilização de impressão 3D como ferramenta aplicada para o ensino. Rod. Augusto Montenegro, s/n - Km 03 - Mangueirão, Belém, Pará, Brasil, 66640-000.

Ronilson Freitas de Souza, Universidade do Estado do Pará

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Naturais com habilitação em Química, além de mestrado e doutorado em Química Orgânica pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente, é professor do Departamento de Ciências Naturais da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA/UEPA). Atua no ensino de Química e Ensino de Ciências, com foco em metodologias inovadoras que promovam o processo de ensino-aprendizagem nessas áreas. Sua pesquisa envolve o desenvolvimento de produtos e processos educacionais voltados à difusão e popularização científica. Professor na UEPA, Tv. Djalma Dutra, s/n - Telégrafo, Belém, Pará, Brasil, 66050-540.

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Published

2025-11-30

How to Cite

CORRÊA, Liliane Melo; DOS SANTOS, Letícia Raquel Amaro; DE SOUZA, Ronilson Freitas. PERCEPTION OF EARLY-YEARS NATURAL SCIENCE TEACHERS REGARDING THE USE OF ACTIVE METHODOLOGIES. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 5, p. e25009, 2025. DOI: 10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19982. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/19982. Acesso em: 3 dec. 2025.