CONSTRUCTION OF IDENTITIES AND EMOTIONS IN NARRATIVES OF A CLASSROOM MEDIATOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p251-274

Keywords:

school inclusion; oral narratives; evaluation; identities; emotions

Abstract

This article aims to investigate the construction of identities and emotions of a teacher, from the analysis of narratives of experiences of inclusion in the school context. The theoretical architecture is based on the Systemic-Functional Linguistics, in interface with the studies of narrative, emotions and identities, and uses the Appraisal Theory for the analysis of evaluative lexical-grammatical instances. Results suggest that the teacher builds her identities as a dedicated, responsible and highly relevant professional. In addition, positive emotions are predominant in their reports, especially those linked to the evaluative domains of Judgment and Affection.

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Author Biographies

Adriana Nogueira Accioly Nóbrega, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutora em Letras/Estudos da Linguagem. Professora Associada do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem (PPGEL/PUC-Rio), atua nos cursos de licenciatura em Letras - Português/Inglês.

Mara Regina de Almeida Griffo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio

Doutoranda no Programa de Pós Graduação Estudos da Linguagem da PUC-Rio. Possui Mestrado pelo Programa de Pós Graduação Estudos da Linguagem da PUC-Rio. Graduada em Pedagogia pela Fundação Técnico-Educacional Souza Marques, com Especialização em Língua Inglesa também pela PUC-Rio. Tem experiência na área de Educação e no ensino de Língua Inglesa em diferentes níveis e idades. Seus interesses de pesquisa alinham-se à Linguística Aplicada Contemporânea e à perspectiva crítico-reflexiva da Prática Exploratória, com especial interesse pela investigação das práticas discursivas na construção das emoções, crenças e identidades de docentes e discentes. É professora da Associação Educacional Miraflores desde 2002.

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Published

2022-10-26

How to Cite

Nóbrega, A. N. A., & de Almeida Griffo, M. R. (2022). CONSTRUCTION OF IDENTITIES AND EMOTIONS IN NARRATIVES OF A CLASSROOM MEDIATOR . EntreLetras, 13(1), 251–274. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p251-274