FIELDWORK REPORTS IN THE SERRA DOURADA STATE PARK (GOIÁS): GEOGRAPHICITY AND GEOGRAPHY TEACHING
GEOGRAPHICITY AND TEACHING GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v11n23p79-92Keywords:
Geodiversity, Serra Dourada, Teaching, Field activityAbstract
The geographicity of abiotic landscapes consists of a range of hydrological, speleological, paleontological, geological and geomorphological environments. Such are the natures of each element, taken as a whole they give rise to varieties of landscapes. By the nature of such elements, from a macro point of view, it is understood the location, the climate, the hardness of the minerals, fossils, types of relief that materialize in events such as faults, folds, waterfalls, river channels, caves, viewpoints, outcrops and others. This work fulfills the responsibility of an academic research, in the referred theme, without losing sight of the potential use of these experiences with other educational institutions and societies as a whole. This initiative, however, blames the authors and the Master's Course in Geography at the State University of Goiás (UEG), Campus Cora Coralina (City of Goiás / GO) held in the Serra Dourada State Park (GO) on 06/16/2019 . Given that through photographs, narratives and description of the natural components, the objectives can be concluded. It was noticed that the visited points have the necessary potential to help and to support explanations related to the teaching of Geosciences, Geography with emphasis on Geodiversity in the Cerrado environment.
References
ALENTEJANO, P. R. R.; ROCHA-LEÃO, O. M. Trabalho de campo: uma ferramenta essencial para os geógrafos ou um instrumento banalizado?. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 84, p. 51-67, 2006.
ANDREIS, A. M. A geograficidade do cotidiano como categoria científico-didática para ensinar e aprender na escola. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 1, p. 01-19, 2019.
BRILHA, J. Património geológico e geoconservação: a conservação da natureza na sua vertente geológica. Braga: Palimage, 2005.
CARNEIRO, V. A. Concepções de trabalho de campo e ensino de Geografia nas licenciaturas do Sudeste Goiano. 2009. 272 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
CASSETI, V. Geomorfologia. Goiânia: FUNAPE, 2005.
DARDEL, E. L’homme et la Terre - nature de la réalité géographique. Paris: CTHS, 1990.
FERRI, M. G. Os cerrados, um grupo de formas de vegetação semelhantes às savanas. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 40, n. 4, p. 57-62, 1983.
GOODLAND, R. An ecological study of the cerrado vegetation of South Central Brazil. Montreal: McGill University, 1979.
GOVERNO DO ESTADO DE GOIÁS. Decreto n. 5.768, de 05 de junho de 2003 (criação do Parque Estadual da Serra Dourada). Goiás: Gabinete Civil da Governadoria / Superintendência de Legislação, 2003.
GRAY, M. Other nature: geodiversity and geosystem services. Environmental Conservation, Cambridge, v. 38, n. 3, p. 271-274, 2011.
HOLZER, W. O método fenomenológico: humanismo e a construção de uma nova geografia. In: ROZENDHAL, Z.; CORRÊA, R. L. (Org.). Temas e caminhos da geografia cultural. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010. p. 37-71.
JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.
MACEDO-ECKEL, E. A Pedra Goiana tombou do céu. [s.d] Disponível em: <http://www.erciliamacedoescritora.com.br/A%20Pedra%20Goiana.pdf>. Acesso em: 08 set. 2019.
OLIVEIRA, G. N. A geograficidade na Vila de São Jorge: as transformações do distrito sob a perspectiva dos moradores. 2016. 82 f. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Geografia) - Departamento de Geografia, Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
PINTO FILHO, R. F. Inventário e avaliação da geodiversidade no município de Goiás e Parque Estadual da Serra Dourada. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.