TEACHING GEOGRAPHY AT THE CARMENCITA MATOS MAIA SCHOOL IN THE FLOR DA SERRA SETTLEMENT- PORTO NACIONAL-TO

Authors

  • Roberto Souza Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DE TOCANTINS
  • Zezim Dias Lima Federal University of Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v11i24.14019

Keywords:

education in the countryside, teaching geography, agrarian settlement

Abstract

The objective of the research is to observe and report the practice of teaching Geography in Rural Education at the Carmencita Matos Maia School in the Flor da Serra Settlement in Porto Nacional-TO. The theoretical research was based on a literature review on the subject under analysis and empirical research in a field work with the application of questions and interviews. From the application of interviews with 26 students proceeded the elaboration of graphs and tables of the primary data collected. It was found that the school does not meet all the demands and expectations of the students. We observed during empirical research that the educational scenario in schools in the peasant social environment did not change much from the 20th to the 21st century. We know that the educational problems found in the peasant social environment are notorious, however, they are not difficult to solve, since the public power only needs to turn its attention to solving these issues.

Author Biographies

Roberto Souza Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE TOCANTINS

Graduated in Geography, Master in Urban Planning from UnB-DF and PhD in Regional Geography from UNESP-Rio Claro SP. Associate professor of the Geography course at the University Campus-UFT of Porto Nacional-TO and permanent professor of the Masters in Geography at UFT Porto Nacional. Post-doctorate in human geography by the Institute of Socio-environmental Studies -IESA-UFG Goiania-GO. Member of the Center for Urban, Regional and Agrarian Studies - NURBA.

Zezim Dias Lima, Federal University of Tocantins

Degree in Geography from the Federal University of Tocantins. Professor of Geography in the public state education network in Porto Nacional-TO.

References

ANDRADE, Manuel Correia. Caminhos e descaminhos da geografia. Campinas – SP. 5° ed. 2002.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007.

AUGUSTO, Katia Pryscilla Cunha Martins. 2004. As TICS na Educação do Campo: Uma análise da situação do Estado do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) o Departamento Filosofia, Informação e Comunicação da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra-Portugal, 2004. Disponível; file:///C:/Users/lab/Downloads/As%20TICs%20na%20Educação%20do%20Campo_%20versão%20final.pdf Acesso em 30 de outubro de 2017

AZEVEDO, Leon Martins Carriconde. A revolta camponesa de Trombas e Formoso e a contribuição da teoria anarquista. Em Debat: Rev. Dig. Florianópolis, n. 11, p. 68-89, jan-jun, 2014. Disponível em: file:///E:/textos%20para%20o%20tcc/39860-138191-2-PB%20TEXTO%20AZEVEDO.pdf Acesso em 06 de novembro de 2017.

CAMACHO, Rodrigo Simão. Paradigmas em disputa na Educação do Campo. 2013. Tese (Doutorado em Geografia) da FCT-UNESP, Campus de Presidente Prudente, novembro de 2013.

COPATTI, Carina; CALLAI, Helena Copetti. O Ensino de Geografia em Educação do Campo e o Uso do Livro Didático. CONTEXTO & EDUCAÇÃO. Editora Unijuí Ano 33 nº 105 Maio/Ago. 2018.

DANTAS, Cíntia Souza Dantas da Silva. Os Impactos Socioterritoriais do Assentamento Padre Josimo I e II no Município de Cristalândia-TO e Entorno. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional), Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional e Agronegócio, Universidade Federal do Tocantins, Palmas – TO, 2009.

LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Lei de Diretrizes Básicas (LDB).

SANTOS, Leonardo Lencioni Mattos; COCA, Estevan Leopoldo de Freitas. Territórios Camponeses e o Fechamento das Escolas do Campo: uma análise sobre a escola popular Eduardo Galeano, em Campo do Meio – MG. Geografia (Londrina) v. 31. n. 1. pp. 297 – 317, janeiro/2022.

Secretaria de Planejamento de Tocantins, 2017.

SILVA JÚNIOR, Astrogildo Fernandes da; NETTO, Mário Borges. Por uma Educação do Campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando -Revista Eletrônica de Culturas e Educação Caderno temático: Cultura e Educação do Campo. N. 3 p. 45-60, Ano 2 (Nov/2011).

TAFFARE, Celi Zulke; MUNARIM, Antônio. Pátria educadora e fechamento de escolas do campo: o crime continua. Revista Pedagógica. V.17, n.35, maio/ago. 2015.

ZIECH, Márcia Eliana. A Educação do Campo na perspectiva da educação popular. Contexto & Educação - Editora Unijuí. Ano 32 nº 102, maio/Ago. 2017

Published

2022-09-01

How to Cite

SANTOS, Roberto Souza; LIMA, Zezim Dias. TEACHING GEOGRAPHY AT THE CARMENCITA MATOS MAIA SCHOOL IN THE FLOR DA SERRA SETTLEMENT- PORTO NACIONAL-TO. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 265–285, 2022. DOI: 10.20873/rtg.v11i24.14019. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/14019. Acesso em: 24 nov. 2024.