KNOWLEDGE AND DOINGS OF GEOGRAPHY TEACHERS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION IN STATE HIGH SCHOOLS IN PORTO NACIONAL - TO
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v11i24.14834Keywords:
Geography, Teaching Geography, Environmental Education, Knowledge and PracticesAbstract
This study aimed to analyze the relationship between the conceptions of Geography teachers and their teaching practice in high school, regarding Environmental Education in the State Schools of Porto Nacional - TO, investigating what knowledge Geography teachers have of Environmental Education and to identify the doings of Geography teachers in Environmental Education. The methodology was based on a literature review on the topic studied. For this, a bibliographic research was carried out in books, theses, dissertations and articles on the importance of the conceptions and practices of Geography teachers regarding Environmental Education in formal schools in Porto Nacional - TO, in the state public network and interviews were also carried out, questionnaires and observation of teachers' classes. The results obtained offer a vision of how the praxis in Environmental Education in the researched area has been given and the relationship with Geography. From the elaborated framework of the revealed conceptions, it was possible to formulate some suggestions of intervention in Environmental Education for the researched schools. It is noteworthy that the importance of this research for the area is to contribute to the reflection on the knowledge and doingss that can permeate Environmental Education and for the contribution it provides, not just in the conceptual tract.
References
BRASIL, Ministério da Educação. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF,
BRASIL, Ministério da Educação. Lei n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: MMA/SBF, 1999.
BRITO, A. E. Sobre a formação e a prática pedagógica: o saber, o saber-ser e saber-fazer no exercício profissional. In: MENDES SOBRINHO, J. A. C. Formação e prática pedagógica: diferentes contextos de análises. Teresina: EDUFPI, 2007, p. 47-62.
CALLAI, H. C. A. A formação do profissional da Geografia: o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013a. – 168 p. – (Coleção ciências sociais).
CARVALHO, Vilson Sérgio de. Educação ambiental e desenvolvimento comunitário. Wak. 2ª ed. Rio de Janeiro, 2006.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Bases teóricas metodológicas da geografia: uma referencia para a formação e a prática de ensino. In: CAVALCANTI, L. S. et al (Org.). Formação de Professores: concepções e práticas em geografia. Goiânia, Editora E. V, 2006. p.27-49
CAVALCANTI, Lana de Souza. Jovens escolares e suas práticas espaciais cotidianas: o que tem isso a ver com as terefas de ensinar Geografia? In.: CALLAI, Helena Copetti. (org.). Educação Geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
FREIRE, P. Educação e mudança. 6. ed. Tradução de Moacir Gadotti e Lílian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983 (Coleção educação e mudança, v. 1).
GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental da educação. São Paulo: Papirus, 2004.
KINDEL, E. A. I.; LISBOA, C. P. (Org.). Educação ambiental: da teoria à pratica. Porto Alegre: Mediação, 2012. 142p.
LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.
LEFF, Enrique. Epistemologia ambiental. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. GPV. São Paulo, 1986.
PEDRINI, Alexandre de Gusmão (Org.). Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Vozes, 5ª ed. Petrópolis, 1997.
PIMENTA, Selma Garrido.O estágio na formação de professores: unidade Teoria e prática? São Paulo, Cortez, 2005.
PONTUSCHKA, N. N; PAGANELLI, T. I; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
ROSA, D. E. G. Formação de Professores: concepções e práticas. In: CAVALCANTI, L. S. et al (Org.). Formação de Professores: concepções e práticas em geografia. Goiânia, Editora E. V, 2006. p.15-25.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, M. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo:Hucitec, 1998
SILVA, A. C. S. O trabalho com Educação Ambiental em Escolas de Ensino Fundamental, 2008.
SHULMAN, L. S. El saber y entender de la profesión docente. Estúdios Públicos, Santiago-Chile, n. 99, p. 195-224, 2005.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5-24, jan./fev./mar./abr. 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.