GEOGRAPHICAL WORKSHOPS AND LEARNING
PIBID AT STATE SCHOOL PROFESSOR ALCIDES RODRIGUES AIRES
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v12i28.14851Keywords:
PIBID, schoolAbstract
The following pages will be a narrative of a set of activities developed by PIBID 'Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching', at the State School Professor Alcides Rodrigues Aires. Allied to the workshops we will problematize some possibilities in the construction of teaching, pedagogical practices in the organization of students' space. The Program was developed during the months of August 2018 to December 2019 and had approximately six different workshops applied at the school. We believe that the spatial exercise brought the possibility of intervention in reality. Our theoretical basis was the proposal of Brooks (2019, pp. 143-165) "the communication between the school and academic disciplines of Geography", seeking the construction and meaning of the school curriculum.
References
BREDA, Thiara Vichiato. Jogos geográficos na sala de aula – 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar, segunda versão, revista. 2016. Disponível em basenacionalcomum.mec.br. Acesso em 10/09/2016.
BRASIL. MEC, 2018. Dimensões e Desenvolvimento das Competências Gerais da BNCC 2018. Disponível: http://nepeg.com/newnepeg/wp-ontent/uploads/2017/02/GT4_07_Pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-para-o-curr%C3%ADculo_-as-incertezas-quanto-ao-ensino-de-Geografia-na-educa%C3%A7%C3%A3o-b%C3%A1sica-a-partir-da-BNCC.pdf
BROOKS, Clare. A relação entre “expertise” da disciplina escolar e da ciência de referência. In, Conversas na escada: currículo, docência e disciplina escolar. Orgs Ana Angelita da Rocha, Ana Maria Monteiro e Rafael Straforini. RJ: Consequência, 2019, pp143-165.
CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da Geografia. 2. ed. Ijuí (RS): Unijuí, 2006, 80 p.
CORDEIRO, J. A relação pedagógica. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, pp. 66-79, v. 9.
DUBET, François. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, v. 5, n. 6, p. 222-230, mai./jun./jul./ago.,1997.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Editora Olho dágua: São Paulo, 1997.
MACHADO, Júlio César Epifânio. Os Conhecimentos Prévios dos Alunos no Ensino de Geografia: apontamentos para a organização das aulas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 5, n. 10, p. 114-125, jul./dez., 2015.
SILVA, L. G. Jogos e situações-problema na construção das noções de lateridade, referências e localização espacial. In: CASTELLAR, S. Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.