QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN ELEMENTARY SCHOOL IN ARAGUATINS (TO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v12i26.15170

Keywords:

Geography teaching, Quilombola School Education, Territory

Abstract

The reflections proposed here are intended to analyze Quilombola School Education (EEQ) in the Teaching of Geography (EG) in Elementary School II, at the Escola Municipal de Tempo Integral Prof.ª Nair Duarte (EMTIPND), in Araguatins-TO. The methodological procedures of the research involved a bibliographic review and a field research. Data collection took place in 2021 and included the application of an electronic questionnaire, via Google Forms, and document analysis of Law 10.639/03 and Resolution No. 8/12. With the work, it was possible to verify that, even with the legal support aimed at guaranteeing the work of Quilombola School Education in school spaces, its applicability is limited, as a result of the absence of public policies in the municipality and a curriculum that contemplates the specificities of the quilombola education and continuing education for teachers. It was also found that the EG at school is fragile, considering that the professional who teaches geography classes does not have training in the area. Such aspects make the pedagogical practices of that school not very consistent regarding the interpretation of the quilombola territory in the school environment.

Author Biographies

Roberto Souza Santos, Federal University of Tocantins

Graduated in Geography, Master in Urban Planning from UnB-DF and PhD in Regional Geography from UNESP-Rio Claro SP. Associate professor of the Geography course at the University Campus-UFT of Porto Nacional-TO and permanent professor of the Master in Geography UFT Porto Nacional. Post-doctorate in human geography by the Institute of Socio-environmental Studies -IESA-UFG Goiania-GO. Member of the Center for Urban, Regional and Agrarian Studies - NURBA.

Gildásia Pereira da Costa Borges, Federal University of Tocantins

Degree in Geography and Master in Geography at the Federal University of Tocantins

References

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 2003. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm >. Acesso em: 19 set. 2022

BRASIL. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara da Educação Básica. Resolução nº 8, de 20 de novembro de 2012. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB. Disponível em: < https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN82012.pdf?query=ensino%20m%C3%A9dio >. Acesso: 24 set. 2022.

CALLAI, Helena Copetti. Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.

CARRIL, Lourdes de Fátima Bezerra. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação v. 22 n. 69, p. 539-564, abr. /jun. 2017. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L9vwgCcgBY6sF4KwMpdYcfK/?format=pdf&lang=pt >. Acesso em: 08 nov. 2022.

CASTROGIOVANNI et al, Antonio Carlos. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

CASTILHO, Suely Dulce de; SANTOS, Silvana Alves dos. O saber docente experiencial e sua importância para a Educação Escolar Quilombola. Educação em Debate. Fortaleza, ano 41, n. 79, p 93-109, maio/ag. 2019. Disponível em: < https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/47170/1/2019_art_sdcastilho.pdf >. Acesso em: 08 nov. 2022.

CAVALCANTE, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimento. 16ª ed. São Paulo: Papirus, 2010.

NASCIMENTO, Lisângela Kati do. Educação Escolar Quilombola: Reflexões sobre os avanços das políticas educacionais e os desafios para a prática pedagógica no Vale do Ribeira-Sp. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 26, n. 49, p. 69-86, maio/ago. 2017. Disponível em: < http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432017000200069&lng=pt&nrm=iso >. Acesso em: 08 nov. 2022.

OLIVEIRA, Andressa Rodrigues Sensato; SILVA, Carla Holanda. Território, Territorialidade e Identidade territorial: categorias para análise da dinâmica territorial quilombola no cenário geográfico. Caderno de Geografia. V. 27, n. 47, p. 411-426, 2017. Disponível em: < http://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/p.2318-2962.2017v27n49p411 >. Acesso em: 08 nov. 2022.

SANTOS, Robson Alves dos et al. A Educação Escolar Quilombola e o Ensino de Geografia em Vila Nova Jutaí – Breu Branco – Pa. GEOgraphia, vol: 24, n. 52, p. 1-21, 2022. Disponível em: < https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/49936 >. Acesso em: 08 nov. 2022.

SANTOS, Renato Emerso dos. O ensino de geografia do Brasil e as relações raciais: reflexões a partir da Lei 10.639/03. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SANTOS, Renato Emerso dos. Lei 10.639 e o Ensino de Geografia: Construindo uma agenda de pesquisa-ação. Tamoios. Ano 7, n 1, p. 4-24, 2011. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/1702/2995 >. Acesso em: 08 nov. 2022.

SANTOS, João Almeida dos; COSTA, Candida Soares da. Territórios Quilombolas e o Ensino de Geografia. Ciência Geográfica - Bauru - XXIV - Vol. XXIV- (1), p. 305-321, jan./dez., 2020. Disponível em: < https://www.agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXIV_1/agb_xxiv_1_web/agb_xxiv_1-23.pdf >. Acesso em: 08 nov. 2022.

Published

2023-03-05

How to Cite

SANTOS, Roberto Souza; BORGES, Gildásia Pereira da Costa. QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND THE TEACHING OF GEOGRAPHY IN ELEMENTARY SCHOOL IN ARAGUATINS (TO). Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 12, n. 26, p. 205–221, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v12i26.15170. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/15170. Acesso em: 29 sep. 2024.