RELATIONSHIPS BETWEEN ETHNOMATHEMATICS AND PINEAPPLE CULTIVATION:
A LOOK AT RESEARCH IN MATHEMATICS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19610Keywords:
Mathematical Education, Mathematical Modelling, Ethnomodelling, Pineapple Cultivation, Cultural DiversityAbstract
This article aims to understand how scientific research addresses the relationship between ethnomathematics and pineapple cultivation, as well as its implications and potential for mathematics teaching. To this end, we analyzed studies directly addressing this topic. This is a qualitative, bibliographic study, based on the principles of mapping in educational research, with a view to producing, organizing, and analyzing data. Data production was conducted through searches on platforms such as Google Scholar, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), and the Scientific Electronic Library Online (SCIELO), using the keywords "Ethnomodelling AND pineapple" and "Ethnomathematics AND pineapple." After careful filtering, eight studies compatible with the proposed objectives were selected, composing the corpus of analysis. The results demonstrate that the studies investigate the interrelationship between mathematics teaching and the cultural knowledge involved in pineapple cultivation. The analysis revealed how mathematical knowledge is mobilized throughout the entire production process—from planting to harvesting—from the perspective of Ethnomathematics, valuing local practices and traditional knowledge as significant elements for the contextualized teaching of Mathematics.
References
BIEMBENGUT, Maria Sallet. Mapeamento na Pesquisa Educacional. São Paulo: Livraria da Física, 2008.
BIEMBENGUT, Maria Sallet. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2016.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.
CASTRO, Márcio Getúlio Prado. Os saberes matemáticos tradicionais utilizados nas comunidades agrícolas nos municípios de Porto Grande e Pedra Branca do Amaparí no estado do Amapá. 2015. 70 f. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Instituto de Agronomia, Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola, Seropédica, Rio de Janeiro, 2015.
CASTRO, Márcio Getúlio Prado; NASCIMENTO, Eulina Coutinho Silva. Saberes matemáticos tradicionais usados em uma cultura de abacaxi: caminhos para a educação matemática. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XI ENEM, 2013.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e pesquisa, v. 31, p. 99-120, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 6ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
D’AMBROSIO, Ubiratan; ROSA, Milton. Um diálogo com Ubiratan D’Ambrosio: uma conversa brasileira sobre etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, v. 1, n. 2, p. 88-110, 2008.
EÇA, José Lucas Matias; PEIXOTO, Jurema Lindote Botelho; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Formação continuada à luz da Etnomodelagem: construção de uma proposta de ensino com professores que ensinam matemática no Ensino Fundamental. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 9, n. 1, p. e21005, 2021. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11384
GUIMARÃES, Carolina Gonçalves; FIGUEIREDO, Emanuele da Costa. Saberes e fazeres matemáticos presentes no cultivo de abacaxi: uma perspectiva etnomatemática. 2017. 90 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro. 2017.
MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Ethnomodelling as a methodological alternative to Basic Education: perceptions of members of a research group. In: ROSA, Milton, CORDERO, Francisco, OREY, Daniel Clark, CARRANZA, Pablo. (Ed.). Mathematical Modelling Programs in Latin America. Cham: Springer, 2022, p. 53-69. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04271-3_3
MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Etnomodelagem e Construções Históricas: Uma Análise do Processo de Pesquisa de Estudantes do Ensino Médio. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 43, p. 1-23, 2023. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v16i43.18341
MATTOS, José Roberto Linhares; BRITO, Maria Leopoldina Bezerra. Agentes rurais e suas práticas profissionais: elo entre matemática e Etnomatemática. Ciência & Educação, v. 18, n. 4, p. 965-980, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000400014
NASCIMENTO, Berlainy Pereira do. Uma proposta metodológica para o ensino de matemática na perspectiva da resolução de problemas em etnomatemática: o cultivo do abacaxi. 2023. 36 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Departamento de Ciências Exatas, 2023.
NASCIMENTO José, Eulina Coutinho Silva; GETÚLIO, Roberto Linhares de Mattos–Márcio; DE CASTRO, Prado. A MATEMÁTICA EM UMA COMUNIDADE DE AGRICULTORES. Actas del VII CIBEM ISSN, v. 2301, n. 0797, p. 3655.
OREY, Daniel Clark; ROSA, Milton. Etnomatemática como um programa subversivo e responsável para uma ação pedagógica na formação de professores: da teoria à prática. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 109–124, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12739. DOI: https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12739
PONTE, J. P.; BROCARDO, J. OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas em sala de aula. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
SANTOS, Viviane Felicíssimo dos; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. A Etnomatemática como base para análise das relações comerciais dos feirantes da Feira Municipal de Amargosa - BA. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 40–57, 2021. DOI: 10.20873/riecim.v1i2.12414. DOI: https://doi.org/10.20873/riecim.v1i2.12414
SILVA, David Nogueira da. A matemática dos agricultores utilizada no cultivo do abacaxi: uma reflexão na perspectiva da etnomatemática. 2023. 49 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Departamento de Ciências Exatas, Rio Tinto, Paraíba, 2023.
SILVA, Geovana Raquel Pereira da. O cultivo do abacaxi e a etnomatemática: relações com as unidades temáticas da BNCC. 2020. 46 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Departamento de Ciências Exatas, Rio Tinto, Paraíba, 2020.
SILVA, Geovana Raquel Pereira; DE SOUZA, Cristiane Fernandes. O cultivo do abacaxi: uma proposta investigativa com base na etnomatemática. ANAIS DO VII ENCONTRO REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E DO VII FÓRUM POTIGUAR DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICA, p. 94, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maila Agra dos Santos, Zulma Elizabete de Freitas Madruga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.






















