WHAT CONCEPTIONS OF SCIENCE MAKE UP THE REPERTOIRE OF PEDAGOGY STUDENTS?
DOI:
https://doi.org/10.70860/RIEcim.2764-2534.2025.v5.19747Keywords:
Science Teaching, Teacher Training, PedagogyAbstract
School Science Education, from the Early Years of Elementary School, represents a rich space to build a solid repertoire of learning, promoting a critical and in-depth reading of the world we live in. Given this relevance, the experience report presented in this article, through a qualitative approach, sought to investigate the conceptions of Science among students of a Bachelor's Degree in Pedagogy in Pernambuco. The results revealed a strong tendency towards a more empirical-inductivist conception of Science. The importance of expanding discussions on the historical and social aspects of Science Teaching in teacher training is highlighted, as a way to contribute to future teachers developing a more critical, contextualized and meaningful understanding of this field of knowledge.
References
ANDRADE, C. S. de. Concepções de alunos do Curso de Pedagogia da UFRN acerca da natureza da ciência: subsídios à formação de professores. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14285. Acesso em: 12 abr. 2025.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CACHAPUZ, A. et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CARVALHO, A. M. P. de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-20.
CARVALHO, A. M. P. de; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2009.
CHALMERS, A. F. O que é ciência, afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.
EL-HANI, C. N.; TAVARES, E. J. M.; ROCHA, P. L. B. da. Concepções epistemológicas de estudantes de Biologia e sua transformação por uma proposta explícita de ensino sobre história e filosofia das ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 9, n. 3, p. 265–313, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/529. Acesso em: 12 abr. 2025.
GRANGER, G. G. A ciência e as ciências. São Paulo: Editora UNESP, 1994. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.1993.37978
HURD, P. D. Scientific Literacy: New Minds for a Changing World. Science Education, v. 82, n. 3, p. 407-416, 1998. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<407::AID-SCE6>3.3.CO;2-Q
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1975.
LOPES, A. R. C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.
MACEDO, C. C. Os processos de contextualização e a formação inicial de professores de física. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2013. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/974. Acesso em: 12 abr. 2025.
MACHADO, R. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
MATTHEWS, M. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164–214, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7084. Acesso em: 12 abr. 2025.
MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 1-30.
PIRES, E. A. C.; SAUCEDO, K. R. R.; MALACARNE, V. Concepções sobre a natureza da ciência de alunos concluintes do curso de Pedagogia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 2, p. 215–230, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5998536. Acesso em: 12 abr. 2025.
POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 1972.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. Por que os alunos não aprendem a ciência que lhes é ensinada? In: POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento científico ao conhecimento cotidiano. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 14-28.
SANTOS, L. S. B. dos et al. As contribuições da história e filosofia da ciência na formação de professores: uma análise em periódicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 3, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.3895/rbect.v10n3.5365. Acesso em: 12 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v10n3.5365
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, spe, p. 49–67, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04. Acesso em: 12 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59–77, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246. Acesso em: 12 abr. 2025.
SOUZA, A. L. S.; CHAPANI, D. T. Concepções de ciência de um grupo de licenciandas em Pedagogia e suas relações com o processo formativo. Ciência & Educação, v. 21, n. 4, p. 945–957, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320150040010. Acesso em: 12 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320150040010
SIQUEIRA, R. M.; PINHEIRO, L. R. História e Filosofia da Ciência e sua (não) presença na Base Nacional Comum para a Formação de Professores (BNC-Formação). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39, n. 2, p. 518–550, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85851. Acesso em: 12 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85851
TEIXEIRA, E. S.; FREIRE JR., O.; EL-HANI, C. N. A influência de uma abordagem contextual sobre as concepções acerca da natureza da ciência de estudantes de física. Ciência & Educação (Bauru), v. 15, n. 3, p. 529–556, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300006. Acesso em: 12 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000300006
TOBALDINI, B. G. et al. Aspectos sobre a natureza da ciência apresentados por alunos e professores de licenciatura em Ciências Biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 3, p. 457–480, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5514520. Acesso em: 12 abr. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlio César de Oliveira Santos, Danilo de Carvalho-Leandro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.






















