Pedagogical features of the development of sociocultural competence in the process of Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13892Palavras-chave:
pedagogía, competencia sociocultural, comunicación, psicología, educaciónResumo
Aspectos pedagógicos do desenvolvimento da competência sociocultural no processo de educação do campo
O objetivo principal do estudo é determinar as principais características dos aspectos pedagógicos da competência sociocultural como elemento de comunicação intercultural. A competência sociocultural envolve a inclusão dos alunos na comunicação intercultural, modelada em sala de aula na educação do campo. A implementação da comunicação intercultural pressupõe a compreensão mútua adequada dos participantes da comunicação, que são representantes de diferentes culturas. O desenvolvimento da teoria e prática psicológica e pedagógica levou a uma maior atenção à formação da competência sociocultural dos alunos no processo de sua formação profissional na educação do campo. A metodologia da pesquisa envolveu o uso de uma série de métodos teóricos modernos que permitiram atingir esse objetivo. Como resultado, os aspectos-chave da competência sociocultural foram identificados como um elemento da psicologia da comunicação intercultural. É necessário um maior aprofundamento nas questões relacionadas à formação de competências socioculturais nos futuros alunos e no uso de conexões interdisciplinares no processo de sua formação profissional na educação do campo.
Palavras-chave: pedagogia, competência sociocultural, comunicação, psicologia, educação.
Pedagogical features of the development of sociocultural competence in the process of Rural Education
ABSTRACT. The main purpose of the study is to determine the main features of the pedagogical aspects of sociocultural competence as an element of intercultural communication. Sociocultural competence involves the inclusion of students in intercultural communication, modeled in the classroom in rural education. The implementation of intercultural communication presupposes an adequate mutual understanding of communication participants who are representatives of different cultures. The development of psychological and pedagogical theory and practice has led to increased attention to the formation of sociocultural competence of students in the process of their professional training in rural education. The methodology includes a number of theoretical and research bibliographic methods. First of all, methods of analysis and synthesis of scientific and practical information were applied. The method of systematization and abstract-logical was also applied. As a result, the key aspects of sociocultural competence were identified as an element of the psychology of intercultural communication. Further development is needed on issues related to the formation of sociocultural competence in future students and the use of interdisciplinary connections in the process of their professional training in rural education.
Keywords: pedagogy, sociocultural competence, communication, psychology, education.
Rasgos pedagógicos del desarrollo de la competencia sociocultural en el proceso de educación rural
RESUMEN. El objetivo principal del estudio es determinar las principales características de los aspectos pedagógicos de la competencia sociocultural como elemento de la comunicación intercultural. La competencia sociocultural implica la inclusión de los estudiantes en la comunicación intercultural, modelada en el aula de la educación rural. La implementación de la comunicación intercultural presupone una adecuada comprensión mutua de los participantes de la comunicación, que son representantes de diferentes culturas. El desarrollo de la teoría y la práctica psicológica y pedagógica ha llevado a una mayor atención a la formación de competencias socioculturales de los estudiantes en el proceso de su formación profesional en la educación rural. La metodología de investigación implicó el uso de una serie de métodos teóricos modernos que hicieron posible lograr este objetivo. Como resultado, se identificaron los aspectos clave de la competencia sociocultural como un elemento de la psicología de la comunicación intercultural. Es necesario profundizar en temas relacionados con la formación de competencias socioculturales en los futuros estudiantes y el uso de conexiones interdisciplinarias en el proceso de su formación profesional en la educación rural.
Palabras clave: pedagogía, competencia sociocultural, comunicación, psicología, educación.
Downloads
Referências
Abdullah, H. F. (2021). The main principles and directions of socio-cultural re-socialization of foreign students. Laplage in Journal, 7(Extra-E), 327-335. https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-E1199p.327-335
Anwar, M. S. M., Sergeeva, M. G., Kirillova, T. V., & Lukashenko, D. V. (2021). Specifics of the socio-cultural competency development of students in the framework of foreign language education. Laplage in Journal, 7(3D), 316-323. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173D1723p.316-323
Bader, S., Varianytsia, L. O., Hrechyshkina, I., Dudnyk, O., & Pochynkova, M. (2022). Communicative competence of elementary school teachers. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16675. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16675
Baştaş, M., & Aktunç, H. (2020). The role of the leader in the institutional communication process in TRNC primary schools. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1-15. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14948
Dhaliwal, T. K., & Bruno, P. (2021). The rural/nonrural divide? K–12 district spending and implications of equitybased school funding. AERA Open, 7(1). https://doi.org/10. 1177/2332858420982549
Diana, A., Dmitriy, L., Zhannat, M., Aigerim, S., & Lyazzat, I. (2021). The linguistic components of intercultural communications on an example of a multicultural society: comparative studies of cultures. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), e1114. http://dx.doi.org.10.20511.pyr2021.v9nSPE3.1114
Guillén-Chávez, S., Carcausto, W., Quispe-Cutipa, W., Mazzi-Huaycucho, V., & Rengifo-Lozano, R. (2021). Habilidades comunicativas y la interacción social en estudiantes universitarios de Lima. Propósitos y Representaciones, 9(SPE1), e895. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.895
Hernández, R. M., Sanchez, I., Zarate, J., Medina, D., Loli, T., & Arévalo, G. (2019). Information and Communication Technology (ICT) and its Practice in Educational Evaluation. Propósitos y Representaciones, 7(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.328
Khlystun, E., Taras, H., Darovanets, O., Darovanets, K., & Mishkoi, V. (2021). Problems of forming managerial competence in master’s degree program in “socio-cultural management”. Laplage in Journal, 7(3D), 378-395. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173D1729p.378-395
Kozlovskiy, Y., Bilyk, V., Zakharyash, O., Voloshyn, M., & Babkina М. (2021). The information and communication technologies in the learning process of students in the context of cognitive development. Laplage in Journal, 7(3C), 471-476. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1647p.471-476
Kryshtanovych, M., Kryshtanovych, S., Stechkevych, O., Ivanytska, O., & Huzii, I. (2020). Prospects for the Development of Inclusive Education using Scientific and Mentoring Methods under the Conditions of Post-Pandemic Society. Postmodern Openings, 11(2), 73-88. https://doi.org/10.18662/po/11.2/160
Lopes, M. de S. (2019). Socio-cultural animation, social education and the challenges of contemporaneity. Laplage in Journal, 5(2), 61-74. https://doi.org/10.24115/S2446-6220201952664p.61-74
Milkova, A. A., Kinziabaeva, A. V., Vasileva, M. A., Slesova, E. A., & Lubyanaya, A. A. (2021). Sociolinguistic analysis of the communication style of users of social networks and messengers. Laplage in Journal, 7(3B), 511-517. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173B1582p.511-517
Santos, M. H. S. R., & Rios, J. A. V. P. (2021). Education and cultural differences: boundary educational practices in basic education. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e13670. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.13670
Stadnichenko, O., Kravchenko, V., Protsenko, O., Stasyk, M., & Olshanska, O. (2021). Pedagogical features of the ethnocultural aspect of personality in literature. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16588. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16588
Stoddard, C., & Toma, E. F. (2021). Introduction to Special Topic: Rural Education Finance and Policy. AERA Open. https://doi.org/10.1177/23328584211011607
Usmanova, E., Khokhlova, E., & Fedoseev, R. (2021). Mediation and communication practices in education. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16562. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16562
Williams, S. M., Swain, W. A., & Graham, J. A. (2021). Race, climate, and turnover: An examination of the teacher labor market in rural Georgia. AERA Open, 7(1). https://doi.org/10.1177/2332858421995514
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).