Egress from a settlement school: where are the children of Rural Education?

Autor/innen

  • Rosimar Serena Siqueira Esquinsani Universidade de Passo Fundo - UPF
  • Munir José Lauer Universidade de Passo Fundo - UPF
  • Carmem Lúcia Albrecht da Silveira Universidade de Passo Fundo - UPF

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6042

Abstract

ABSTRACT. The text - and the research that originated it - starts from an apparently simple question: Where are the children of Rural Education? Where do our pedagogical, political and social efforts go when we devote ourselves to an education in the countryside? Based on the challenging question, the text recomposes information about the departed from the State School of Primary Education October 29, Settlement March 16, in the municipality of Pontão, north of Rio Grande do Sul, in the time cut from 1992 to 2014, totaling 413 subjects surveyed. The text locates the School October 29, emphasizing its four historical periods and presenting data about the graduates, obtained through the Focal Groups procedure, starting from two key categories: schooling and profession. The data point to encouraging prospects: with rare exceptions, family succession on farms is occurring. Young farmers, in their large majority with secondary education, are supporting family farming, with actions for agricultural production and crop diversification, guaranteeing the second generation of farmers in the field. It concludes that the professional and formative success of the children of rural education also represents the success of the project and the pertinence of its existence as a counterpoint and alternative to the dominant schooling model.

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Autor/innen-Biografien

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, Universidade de Passo Fundo - UPF

Possui graduação em História pela Universidade de Passo Fundo (1993); graduação em Pedagogia pela Faculdade Anglo-Americano de Chapecó/SC (2016); especialização em História Regional pela Universidade de Passo Fundo (1997); aperfeiçoamento em Epistemologia, Pesquisa e Ciências da Educação pela Universidade de Passo Fundo (1998); aperfeiçoamento em Práticas Educacionais Inclusivas, pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho / UNESP (2012); Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2000); Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos / UNISINOS (2004) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2010). É professora Titular II da Universidade de Passo Fundo, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo. É pesquisadora e Bolsista Produtividade (nível 2) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq.  Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão da Educação, Administração Educacional e Políticas Educacionais, pesquisando os seguintes temas: administração de redes, sistemas de ensino e unidades educativas, políticas educacionais, formação de professores e história da educação.

Munir José Lauer, Universidade de Passo Fundo - UPF

Possui graduação em Educação Física (licenciatura e bacharelado) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2006). Especialização em Educação Física Escolar (2008), Especialização em Políticas e Gestão da Educação (2015), e Mestrado em Educação (2017), pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Doutorando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo - UPF.

Carmem Lúcia Albrecht da Silveira, Universidade de Passo Fundo - UPF

Possui graduação em Pedagogia pela UPF (1984), Especialização em Metodologia do ensino de 1º e 2º Graus (1997), Especialização em Supervisão Escolar (1998) pela UPF e MESTRADO EM EDUCAÇÃO pela UPF (2015). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Carazinho. Atuou como professora substituta da UFFS e atuou como professora do INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA, polo de Carazinho.

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Veröffentlicht

2019-10-29

Zitationsvorschlag

Esquinsani, R. S. S., Lauer, M. J., & da Silveira, C. L. A. (2019). Egress from a settlement school: where are the children of Rural Education?. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6042. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6042