Assumptions of the Human Capital paradigm applied to Early Childhood

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6433

Abstract

ABSTRACT. The present text is part of a thesis developed in the Graduate Program in Education of the Federal University of Paraíba (UFPB) that aimed to analyze the extent to which the Fundeb constituted a public policy capable of adequately financing the expansion of attendance to education in the municipality of João Pessoa, PB. It is a qualitative bibliographical research aimed at problematizing the human capital paradigm applied to early childhood and understood as capacity development that prepares children for adult life, for the market and for generating economic value of individuals and for a country. It has been found that child care, education and development have been considered as a solution to social problems and to sustainable economic development since it generates significant economic returns and eliminates inequality. However, assumptions, orientations and programs directed towards childhood are developed through assistance and compensatory proposals for developing countries with a focus on alleviating poverty. Therefore, it is common to find in these countries institutions with inadequate infrastructure, low-skilled professionals and family-focused models of care.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Joedson Brito dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia e doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. É professor da Universidade Federal do Tocantins UFT e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Prática Educativa (Gepppe), É membro, pesquisador e coordenador Científico e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (Neped). 

Literaturhinweise

Abreu, M. (2004). Educação Infantil no Brasil: legislação, matrículas, financiamento e desafios. Brasília, DF: Câmara dos Deputados. Recuperado de: https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/estudos-e-notas-tecnicas/publicacoes-da-consultoria-legislativa/arquivos-pdf/pdf/2004_10128.pdf

Antunes, R. (2001). Reestruturação produtiva e mudanças no mundo do trabalho numa ordem neoliberal. In Dourado, L. F., & Paro, V. H. (Orgs.). Políticas Públicas e educação básica (pp. 13-28). São Paulo, SP: Xamã.

Araújo, A. et al. (Orgs.). (2009). A educação infantil e sua importância na redução da violência. In Veloso, F. et al. (Orgs.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro (pp. 95-116). Rio de Janeiro, RJ: Campus/Elsevier.

Brasil. (2014). Plano Nacional de Educação para o decênio (2014- 2024). Brasília.

Becker, F. R. (2008). Educação infantil no Brasil: a perspectiva do acesso e do financiamento. Revista Iberoamericana de Educacion, 47, 141-155. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2016.3.22567.

Campos, R. F., & Campos, R. (2008). A educação das crianças pequenas como estratégia para o “alívio” da pobreza. Inter Ação: Rev. Fac. Edc., 33(2), 241-263. Doi: https://doi.org/10.5216/ia.v33i2.5265

Campos, R. F., & Campos, R. (2012). Políticas para educação infantil e os desafios do Plano Nacional de Educação: similitudes e divergência entre as experiências brasileiras e de outros países latino americanos. In Faria, A. L. G., & Aquino, L. M. L. (Orgs.). Educação infantil e PNE: questões e tensões para o século XXI (pp. 09-30). Campinas, SP: Autores Associados.

Campanha Latino-Americana pelo Direito à Educação (Clade). (2011). Educação na Primeira Infância: um campo em disputa. Documento de trabalho e debate. Recuperado de: https://redclade.org/wp-content/uploads/Educaci%C3%B3n-en-la-Primera-Infancia-un-campo-en-disputa-documento-de-trabajo-y-debate-en-portugu%C3%A9s.pdf

Carvalho, C. (2007). Políticas educacionais no contexto de mudanças na esfera política. In Bauer, Carlos et al. (Orgs.). Políticas Educacionais e discursos pedagógicos (pp. 37-126.). Brasília, DF: Liber Livro Editora.

Cunha, L. A. (1975). Educação e Desenvolvimento Social no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves.

Deutsch, R. (1998). How early childhood interventions can reduce inequality: an overview of recent findings. BID: Washington. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.194.6148&rep=rep1&type=pdf.

Frigotto, G. (2001). Crise do Trabalho assalariado e do Desenvolvimento Teorias em Conflito. In Frigotto, G. (Org.). Educação e Crise do Trabalho: perspectivas de Final de século (pp. 25-54). Petrópolis, RJ: Vozes.

Frigotto, G. (2007). A produtividade da Escola Improdutiva. São Paulo, SP: Cortez.

Klein, R. (2007). A Pré-Escola no Brasil. REICE: Revista eletrônica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(5), 273-288. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55150220

Kuhlmann Jr., M. (1991) Instituições Pré-Escolares Assistencialistas no Brasil (1899-1922). Cadernos de Pesquisa, 78. Recuperado de: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1027

Kuhlmann Jr., M. (2010). Infância e Educação infantil abordagem histórica. Porto Alegre, RS: Editora Mediação.

Marx, K. (2008). Contribuição à crítica da economia política. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Penn, H. (2002). Primeira Infância: a visão do Banco Mundial. Trad. de Rosemberg, F. A. Cadernos de Pesquisa, 115, 7-24. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100001.

Ramos, A. M. P. (2003). O Financiamento da Educação Brasileira no Contexto das mudanças Políticas e Econômicas Pós – 90. Brasília, DF: Plano.

Rosemberg, F. (2002). Organizações Multilaterais, Estado e Políticas de Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, 115, 25-63. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100002

Rosemberg, F. (2005). Políticas de Educación de la Primera Infancia (EI) en América Latina y reproducción de la desigualdad. Texto preparado para el II Foro de la Primera Infancia, Bogotá, Colombia, 1° junio. Recuperado de: https://www.oei.es/.../politicas_educacion_infancia_rosemberg.pd

Rosemberg, F., & Mariano, C. L. S. (2010). A Convenção Internacional sobre os Direitos da Criança: debates e tensões. Cadernos de Pesquisa, 40(141), 693-728. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000300003

Rodrigues, G. S., & Lara, A. M. B. (2006). Avaliação das propostas do Banco Mundial para a Educação Infantil: influência e consequências nos países periféricos. Estudos em Avaliação Educacional, 17(33), 89-104. Doi: http://dx.doi.org/10.18222/eae173320062128

Sandroni, P. (Org.). (1994). Novo dicionário de economia. São Paulo, SP: Best Seller.

Saul, R. P. (2004). As raízes renegadas da teoria do capital humano. Sociologias, (12), 230-273. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222004000200009

Schultz, T. W. (1963). O Valor Econômico da Educação. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Schultz, T. W. (1973). O Capital Humano: investimento em educação e pesquisa. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - Unesco. (2006). Bases sólidas: Educação e Cuidados na primeira infância – Relatório Conciso. Paris, França: Graphoprint. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147785_por

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - Unesco. (2010). Marco de Ação e de Cooperação de Moscou: aproveitar a riqueza das nações. Conferência Mundial sobre Educação e Cuidado na Primeira Infância (ECPI): Construir a Riqueza das Nações. Moscou, Federação Russa. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000189882_por

Vieira, S. L. (2001) Políticas internacionais e educação: cooperação ou intervenção? In Dourado, L. F., & Paro, V. H. (Orgs.). Políticas Públicas & educação básica (pp. 59-90). São Paulo, SP: Xamã.

Young, M. E. (Org.). (2010). Do desenvolvimento da Primeira Infância ao Desenvolvimento Humano: investindo no futuro de nossas crianças. São Paulo, SP: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal.

Veröffentlicht

2019-05-28

Zitationsvorschlag

dos Santos, J. B. (2019). Assumptions of the Human Capital paradigm applied to Early Childhood. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e6433. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6433

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Políticas para a educação e a diversidade sociocultural