Practices in the praxis: advances and limits promoved by Escola da Terra Program in the Countryside schools of Igarassu/PE

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7099

Abstract

ABSTRACT: Bearing in mind that Countryside Education, with a divergent constitutive logic of the capitalist one and that it involves knowledge, cultures and space-times of its own, aims at the development of the field from its subjects and not at the non-deterritorialization, subalternization or expropriation of their way of living, we analyze, according to the perspectives of  Freire (1987), Souza (2007) e Saviani (2013) , the changes provoked in the pedagogical practices of the rural educators who participated in the second edition of the Escola da Terra Program, in the municipality of Igarassu-PE. We proposed, with the Content Analysis, a qualitative-interpretative approach both of signification units, semi-structured interviews, which included managers of the Education Department of the municipality of Igarassu and five educators of the countryside schools named for the Improvement Course in Countryside Education for Teachers of Schools of the Countryside and Quilombolas. We believe that the results of these analyzes not only pointed to the feasibility of future continuing education for educators in the municipality of Igarassu, based on the necessary dialogue between these critical pedagogical theories and the Countryside Education, but also to how they can contribute to the struggle for a culture that guarantees alternatives to the current development model and that cooperates with the construction of another education project for another society.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Moisés de Melo Santana, Dr., Fundação Joaquim Nabuco - FUNDAJ

Moisés Santana – é Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É Prof. Do Programa Associado de Pós-Graduação em Educação, Culturas e Identidades da Universidade Federal Rural de Pernambuco e a Fundação Joaquim Nabuco.

Rigoberto de Melo Arantes, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Rigoberto Arantes – Mestre em Educação, Culturas e Identidades pela UFRPE e FUNDAJ. Atua como pesquisador e formador de professores, principalmente nos seguintes temas: alfabetização, educação de jovens e adultos (EJA), direitos humanos, formação de professores, práticas pedagógicas, letramento e educação do campo.

Literaturhinweise

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. (L. A. Reto, A. Pinheiro, Trad.). São Paulo: Editora 70 LDA/Almedina Brasil.

Barthes, R. (2004). O rumor da língua. (M. Laranjeira, Trad.) 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes.

Boufleuer, J. P. (1991). Pedagogia latino-americana: Freire e Dussel. Ijuí, RS: UNIJUÍ.

Caldart, R. S. (Org.). (2012). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.

Decreto n. 7.352 (2010, 05 de novembro). Dispõe sobre a Política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Seção 1, p. 1.

Dussel, E. D. (s/d). Filosofia da libertação na América Latina. (L. J. Gaio, Trad.) São Paulo: Edições Loyola; Piracicaba, SP: Editora UNIMEP.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1994). Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

García, J. L. (2000). Informar y Narrar: el análisis de los discursos en las investigaciones de campo. Revista de Antropologia Social, 9, 75-104.

Hissa, C. E. V. (2013). Entrenotas: Compreensões de pesquisa. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais. https://doi.org/10.7476/9788542302912

Minayo, M. C. S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (Orgs.). (2016). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Ministério da Educação. (2013). Escola da Terra. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/par/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/18725-escola-da-terra.

Oliveira, D. C. de. (2008). Análise de Conteúdo Temático-Categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem, 16(4), 569-576.

Saviani, D. (1996). Educação: Do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2008). A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2011). Antecedentes, Origem e Desenvolvimento da Pedagogia Histórico-Crítica. In Marsiglia, A. C. G. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos (pp. 197-225). Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2012). Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2013). Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.

Souza, J. F. (2004). E a educação quê?? A educação na sociedade e/ou a sociedade na educação. Recife: Bagaço.

Souza, J. F. (2006). E a Filosofia da Educação: quê? A reflexão filosófica na educação com um saber pedagógico. Recife: NUPEP/UFPE; Bagaço.

Souza, J. F. (2007). E a Educação Popular quê?? Uma pedagogia para fundamentar a educação, inclusive escolar, necessária ao povo brasileiro. Recife: NUPEP/UFPE; Bagaço.

Souza, J. F., Neto, J. B., & Santiago, E. (Orgs.). (2009). Prática Pedagógica e Formação de Professores. Recife: Editora Universitária da UFPE.

Walsh, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In Candau, V. M. (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas (pp. 12-43). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Veröffentlicht

2020-06-27

Zitationsvorschlag

Santana, M. de M., & Arantes, R. de M. (2020). Practices in the praxis: advances and limits promoved by Escola da Terra Program in the Countryside schools of Igarassu/PE. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7099. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7099