Rural Education and Pedagogy of Alternance: UnB experience in the Kalunga historical site and cultural heritage

Autor/innen

  • Caroline Siqueira Gomide Universidade de Brasília – UnB https://orcid.org/0000-0001-5793-0995
  • Rafael Litvin Villas Boas Universidade de Brasília – UnB
  • Maria Lúcia Martins Associação de Educação do Campo do Território Kalunga e Comunidades - EPOTECAMPO / Universidade de Brasília – UnB
  • Luan Ramos Gouveia Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP
  • Ana Leda Dias Universidade de Brasília – UnB

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7187

Abstract

Abstract: The intent of this article is to historicize the dynamics of the Teaching certifications in Rural Education at University of Brasília (UnB) with the communities of the historical site of the Kalunga territory and cities around the quilombo. With this aim, we systematize and analyze the advances, limits and challenges of teaching, extension and research activities carried out in the territory, considering the forms of political and community organization existing in the region, the relationship between culture and resistance form to the production modes that imply degradation of the region, such as mining and agribusiness. We sought to highlight in the extension activities the perspective of the praxis operating in the Community Time seminars, in the theater and audiovisual collectives actions, in the construction challenges of the Kalunga territory research committee. From this performance, it was possible to notice a series of advances in strengthening the process of education, training and social organization of the rural and quilombola population of the region.

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Autor/innen-Biografien

Caroline Siqueira Gomide, Universidade de Brasília – UnB

Geóloga e mestre em geologia pela Universidade de Brasília – UnB e doutora em geoquímica pela UnB. Professora Adjunta da UnB - Campus Planaltina e atua no curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC/UnB), é professora do programa de pós-graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural (PPG-MADER) e pesquisadora do Núcleo de Estudos Agrários (NEAGRI) no Centro de Estudos Multidisciplinares Avançados (CEAM/UnB).

Rafael Litvin Villas Boas, Universidade de Brasília – UnB

Professor da área de Ciências Humanas e Sociais do campus de Planaltina da UnB e dos Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas e Mestrado Profissional em Artes do Instituto de Artes da UnB, e colaborador do programa de pós-graduação em desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp) e Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF). Formado em Jornalismo (2001) e Mestre em Comunicação (2004) pela Faculdade de Comunicação da UnB, Doutor em Literatura (2009) pelo Instituto de Letras da UnB. Pós-doutor em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (2017). Coordenador do grupo de pesquisa Terra em Cena.

Maria Lúcia Martins, Associação de Educação do Campo do Território Kalunga e Comunidades - EPOTECAMPO / Universidade de Brasília – UnB

Formada em Licenciatura em Educação do Campo na área de Linguagens pela Universidade de Brasília, cursando Especialização em Língua Portuguesa Aplicada ao Ensino Básico pela Faculdade UnB Planaltina, atualmente é presidente da Associação de Educação do Campo do Território Kalunga e Comunidades - EPOTECAMPO. Residente na cidade de Cavalcante - Goiás.

Luan Ramos Gouveia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade de Brasília, mestrando do programa de pós-graduação em desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp) e Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF).  

Ana Leda Dias, Universidade de Brasília – UnB

Graduanda em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade de Brasília, participou do Programa de Iniciação Científica da Universidade de Brasília 2018/2019, título do trabalho: Histórico da mineração em Cavalcante – GO. 

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Veröffentlicht

2019-12-19

Zitationsvorschlag

Gomide, C. S., Villas Boas, R. L., Martins, M. L., Gouveia, L. R., & Dias, A. L. (2019). Rural Education and Pedagogy of Alternance: UnB experience in the Kalunga historical site and cultural heritage. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7187. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7187

Ausgabe

Rubrik

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil