The curricular organization in alternation on the teacher’s training courses: PRONERA and graduation Degree in Rural Education

Autor/innen

  • Dulcinéa Campos Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Dalva Mendes de França Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Valmere Santana Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7334

Abstract

ABSTRACT. This article aims to contribute with reflections about the theoretical-methodological principles that guide the alternating curricular organization in Degree Rural Education courses. It also discuss how these precepts, materialized in the pedagogical work of the alternating course, can serve as a parameter for the construction of a new school reference. Based on a bibliographical research, supported by the conception of Rural Education, dated at the National Seminar of 2002 is made a analysis is based on the assumptions of dialectical historical materialism. In addition, it bases reflections about theoretical support of Moisey Mikhaylovich Pistrak, a Russian pedagogue who defended teacher training focused on the  praxis, aiming at the development of teaching autonomy in the process of construction and reconstruction of practices and methods of education. The results of this study indicate that the proposal for an alternating curriculum organization in the Rural Education Degree, aimed at teaching coherent with the dialectical method of reality interpretation, gives teachers the necessary tools to rethink and transform the existing configuration of the rural school.

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Palabras-clave: Educación de campo, Plan de estudios alternativo, Formación docente, Complejos de estudio

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Autor/innen-Biografien

Dulcinéa Campos, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui graduação em Pedagogia. Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora de graduação e pós-graduação do Centro da mesma universidade. Discute a alfabetização de crianças de escolas do campo e da cidade; formação de professores da Educação do Campo e a Gestão escolar pautada na democracia participativa.

Dalva Mendes de França, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutoranda em Educação do PPGE/UFES. Possui Mestrado em Educação, Graduações: Licenciatura em Língua Portuguesa e Literatura e Pedagogia. Professora voluntária no Departamento de Política, Educação e Sociedade. Integra o Grupo de Pesquisa: EJA e Educação Profissional na Cidade e no Campo. Integrante do Setor de Educação MST/ES. Representante dos movimentos sociais do campo no Colegiado da Licenciatura em Educação do Campo/UFES.

Valmere Santana, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo. É autor de seis livros publicados pelo Clube de Autores Publicações S/A: Itinerário Existencial; Crônicas do Apocalipse; Baía de Todas as Vitórias; PVD-5; Obituário Secreto dos Dias; Vale do Moxuara; As Peças do Jogo.

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Veröffentlicht

2019-12-19

Zitationsvorschlag

Campos, D., Mendes de França, D. ., & Santana, V. . (2019). The curricular organization in alternation on the teacher’s training courses: PRONERA and graduation Degree in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7334. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7334

Ausgabe

Rubrik

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil