Complexity, transdisciplinarity and eco-forming: in bringing rural schools closer to life in the countryside and global demands

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8328

Abstract

ABSTRACT. Rural schools are institutions that primarily serve students residing in rural areas. Therefore, they raise pedagogical practices articulated to the demands of local contexts, without disregarding, however, global demands. Considering these demands, this article aimed to analyze Brazilian publications that discuss rural schools and pedagogical practices articulately and suggest an approach with complexity, transdisciplinarity and ecoformation. Through a bibliographic search centered on the qualitative approach, seven publications were identified between the years 2007 and 2019, including scientific articles and works of conclusion of undergraduate and graduate courses. It was observed that the publications approach the triad when they value the articulation of rural schools to rural life, although the global demands and the three concepts are explicitly and intentionally demarcated only in one of the publications.

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Autor/innen-Biografien

Cristina Pereira Vieira de Liz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB) da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci. Membro do Grupo de Pesquisa em Complexidade, Ecoformação e Transdisciplinaridade (GCET) da UNIARP. Professora efetiva da Rede Municipal do de Ensino de Massaranduba. Gestora da Escola Municipal de Ensino Fundamental Alto Luís Alves.

Marlene Zwierewicz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). Professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Básica da Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC). Coordenadora com Saturnino de la Torre da Rede Internacional de Escolas Criativas (RIEC) com sede em Barcelona

Juan Miguel González Velasco, Universidad Mayo de San Andrés - UMSA, Bolívia

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Católica de Brasília - UCB. Doutor em Educação pela Universidade de Bremen - Alemanha. Professor e pesquisador da Facultad de Ciencias Farmacéuticas y Bioquímicas. Universidade Mayor de San Andrés – UMSA, Bolívia. Doutor Honoris Causa da Universidade Simón Bolívar – USB – Colômbia. Pesquisador Associado do Programa de Doutorado em Ciências da Educação da Universidad Simón Bolívar – USB – Colômbia. 

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Veröffentlicht

2020-08-13

Zitationsvorschlag

Liz, C. P. V. de ., Zwierewicz, M., & González Velasco, J. M. . (2020). Complexity, transdisciplinarity and eco-forming: in bringing rural schools closer to life in the countryside and global demands. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8328. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8328