From literacy to politicization in the Viva Deus Community

Authors

  • Betania Oliveira Barroso Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Jullyana Cristhina Almeida de Freitas Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Elena Steinhorst Damasceno Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Juliana Ferreira de Sousa Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6500

Abstract

ABSTRACT. This paper aims to present a practical experience of Popular Education, considering its social, pedagogical and cultural importance in resistance processes, based on the conceptions of Paulo Freire and how this contributes to literacy processes in a context of popular struggle for land in the Viva Deus Community, located on the rice road in the city of Imperatriz/MA, which has the Teaching. Research and Extension Group in Popular Education - GEPEEP. In this sense, we will present two training fronts: EJA literacy and politicization, emphasizing literacy through Freirean methodology, which brings us the circle of culture and the generating word as basic elements for the formation. Thus, starting from a dialogic, democratic, emancipatory action that is not only bound up with the formative process of knowing how to read and write, but also with a reaffirmation of the identity of the community, of the autonomous existence itself in the social space, meaning and can affirm the concretization of changes and transformations of the Living God Community.

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Author Biographies

Betania Oliveira Barroso, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Profa. Dra. Betania Oliveira Barroso possui doutorado em Educação pelo PPGE/FE/UnB, é participante do Grupo cadastrado no Diretório do CNPq: de Ensino Pesquisa e Extensão em Educação Popular e Estudos Filosóficos e Histórico-Culturais (GENPEX/FE/UnB) e Coordenadora do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Popular, (GEPEEP/LCH/UFMA).

Jullyana Cristhina Almeida de Freitas, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Profa. Jullyana Cristhina Almeida de Freitas é licenciada em Ciências Humanas com habilitação em Sociologia pela UFMA, mestranda em Formação Docente em Práticas Educativas (PPGFOPRED/UFMA) e integrante do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Popular, GEPEEP.

Elena Steinhorst Damasceno, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Profa. Dra. Elena Steinhorst Damasceno possui doutorado em Políticas Públicas (PPGPP/ UFMA), é integrante do Grupo de Estudos: Desenvolvimento Modernidade e Meio Ambiente (GEDMMA/DESOC/UFMA), membro da CLACSO e cadastrado no diretório do CNPq, Vice - Coordenadora do Grupo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Popular, (GEPEEP/LCH/UFMA).

Juliana Ferreira de Sousa, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Profa. Juliana Ferreira de Sousa é graduanda no curso de Licenciatura em Ciências Humanas com habilitação em Sociologia na UFMA, é bolsista no programa de Residência Pedagógica (CAPES).

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Published

2020-02-29

How to Cite

Barroso, B. O., Almeida de Freitas, J. C., Damasceno, E. S., & Sousa, J. F. de. (2020). From literacy to politicization in the Viva Deus Community. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6500. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6500