Contribution of Porto Alegre’s fairs in the formation of the Licensing in Rural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7165

Abstract

ABSTRACT. This article intends to understand how the understanding of the processes inherent to the institutionalization and functioning of organic fairs can contribute to the training of the licencing in Rural Education - Science of Nature. In the same way, it is sought to analyze, from the dialogue with different subjects representatives of the organic fairs of Porto Alegre-RS, what aspects the licencing in Rural Education would need to develop to contribute in the management of community processes of organic fairs communities in which they operate. The analysis of the interviews was carried out with methodological aid of the Discursive Textual Analysis (ATD). The results point to the Organic Fairs as an important study space, presenting several formative possibilities. It is important to highlight the need for the fairs to be more approached in the formation of the educator of the field, as a research instrument, as well as teaching and extension, thus contributing to a better understanding of the work universe of the rural people, among them the subjects of agriculture family.

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Author Biographies

Tatiana Vieira Rodriguês, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Educação do Campo-Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2019). Técnica Agrícola com especialização em Pecuária na Escola Estadual Técnica em Agricultura - EETA (2013) Atuou como Extensionista (CREA-RS 207871) em Convênio na Prefeitura Municipal de Porto Alegre, trabalhando diretamente com agricultores, em sua maioria agroecológicos na zona rural de Porto Alegre, trabalhou administrativamente e na reorganização das feiras ecológicas administradas pela Prefeitura. Atualmente trabalha em sua Empresa de Prestação de Serviços, Treinamento e Desenvolvimento na Área Rural. Interessa-se por Agricultura de base Agroecológica.

Marilisa Bialvo Hoffmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora adjunta do Departamento de Ensino e Currículo/Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutora e Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Principais interesses de pesquisa: Formação de professores de Ciências e Biologia, Educação do Campo e Ensino de Ciências, Docência no Ensino Superior.

Saul Benhur Schirmer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor adjunto do Departamento de Ensino e Currículo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2009), mestrado (2012) e doutorado (2016) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação em ciências, ensino de física e educação do campo.

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Published

2020-08-13

How to Cite

Rodriguês, T. V., Hoffmann, M. B., & Schirmer, S. B. (2020). Contribution of Porto Alegre’s fairs in the formation of the Licensing in Rural Education. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7165. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7165