Interdisciplinarity in teacher training in a LEDOC: challenges of teaching and learning

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5368

Résumé

ABSTRACT. This text seeks to contribute to the debate about current challenges on interdisciplinary educational work, presenting a reflexive analysis of some practices developed within an interdisciplinary initial teacher education program. We start from the idea that in the Brazilian education exists a monoculture of knowledge which favors a fragmented and decontextualized way of organizing knowledge itself. This way of framing knowledge represents an obstacle to educators who have tried to adopt other pedagogies in all education levels. Therefore, we are confronted with the challenge of changing the Cartesian logic of the educative process, and a primary question that comes to our minds is: how can we put this change into practice? There is no single answer, nor a recipe for responding to this question. It is the scenario put before us who are professors of interdisciplinary undergraduate programs. Thus, this article shows some of the elements through which we have developed an interdisciplinary perspective. It is an approach that goes beyond the walls of the university and classroom boundaries. Starting from a reflection about contemporary teacher education, we also present some considerations regarding initial teacher training within the Degree in Rural Education. Finally, this piece discusses five practices developed in an interdisciplinary program focused on interdisciplinary teacher training at a Higher Education institution in Goias state.

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Maria Zenaide Alves, Universidade Federal de Goiás - UFG

É professora na UFG (Catalão), onde atua no curso de Educação do Campo e no Mestrado em Educação. É formada em pedagogia pela UFMG. Mestre em Estudos e Desenvolvimento em Ciências Sociais e Educacionais pela Universidade do Porto-PT. Doutora em Educação pela UFMG, com estágio sandwiche na Columbia University. Coordena o Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento do Campo (NEPCampo).

Wender Faleiro, Universidade Federal de Goiás - UFG

É professor da Unidade Acadêmica Especial de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Catalão. Tem licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas e Pedagogia, mestrado em Ecologia e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. É líder do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC e vice-líder do Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação e Desenvolvimento do Campo – NEPCampo.

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Publié-e

2019-09-02

Comment citer

Alves, M. Z., & Faleiro, W. (2019). Interdisciplinarity in teacher training in a LEDOC: challenges of teaching and learning. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e5368. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5368

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