Alternation as a decolonial diasporic movement: for a popular memory-history of subjects in Course

Auteurs-es

  • Fabrícia Vellasquez Paiva Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Aloísio Jorge de Jesus Monteiro Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7326

Résumé

This article aims to contribute to the debate on Pedagogy of Alternation, based on a concrete research experience with the first class of the Rural Education Degree (LEC) of a Federal Rural University of Rio de Janeiro, Seropédica campus. Starting from the problem of being the Alternation a decolonial diasporic movement, especially by the exchange of knowledge between Tempo Escola and Tempo Comunidade in its diverse methodological dynamics, we intend to investigate how the historical-memory could be written by a popular education collectivized among the participants of the Course. Through discursive analysis of official Course documents, also revisited by the students' participation in different methodological processes during graduation, the study demonstrated how the effective proposals made available another possibility of formation, based on Alternation. However, training centers, especially universities, need to be more widely available so that alternative methodologies can also be integrated with the formal activities of the LEC.

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Bibliographies de l'auteur-e

Fabrícia Vellasquez Paiva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Possui graduação em Letras Português/Literaturas pela UERJ e graduação em Serviço Social pela UFF. É Mestre em Educação pela UFRJ e em Bens Culturais e Projetos Sociais pela FGV/RJ. Doutora em Educação pela UFRRJ, no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. É professora adjunta da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, com experiência em Educação e em Serviço Social, com ênfase em narrativas de formação.

Aloísio Jorge de Jesus Monteiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Pós-Doutorado pelo Centro de Estudos Sociais (CES) da Universidade de Coimbra. Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2004) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1994). Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEDUC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA), da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ. Pesquisa e trabalha na área da Educação, com ênfase em Antropologia, História e Política Educacional, atuando no campo da Educação em Comunidades Tradicionais e de Fronteira, principalmente em populações Indígenas, Quilombolas e de Pequenos Produtores Rurais e Sem Terra.

Références

I – Livros e capítulos de livro consultados:

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II – Documentos consultados:

LEC. Relatório Analítico e Descritivo das Atividades. Seropédica: UFRRJ, 2014.

LEC. Projeto Político-Pedagógico de Curso. Seropédica: UFRRJ, 2010.

Publié-e

2019-12-19

Comment citer

Paiva, F. V., & de Jesus Monteiro, A. J. (2019). Alternation as a decolonial diasporic movement: for a popular memory-history of subjects in Course. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7326. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7326

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil