Family Farmer Course: Possible approximations with the Popular Education and the Rural Education
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7368Résumé
ABSTRACT. This article presents a research carried out on the execution of the Family Farmer Course, delivered in different municipalities around the Farroupilha Federal Institute - Santo Augusto Campus, in 2013 and 2014, with the objective of identifying its characteristics and possible similarities with the Popular Education and the Rural Education. A qualitative bibliographic and documentary review was used as methodology. We started from the hypothesis that, in order for courses run by public institutions to meet the objectives of the Popular and Rural Educations, there must be an articulation between the Extension project and the rural workers involved. We conducted our analysis based on the following questions: Are there theoretical references in the Pedagogical Project that indicate a commitment to the Popular Education? What can be extracted from the Project in relation to the demands of the Rural Education? Finally, what is the character and scope of the institutional involvement of the Campus with the family farmers, through the Research and Extension Department and the extension projects? We identified limitations of the Extension project when taking into account the needs for dialogue with rural workers and progressive aspects in the basic training space of the Course Pedagogical Project, which allowed for reflections in class.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de Formação de educadores(as). Cadernos Cedes, 27(72), 157-176. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
Brandão, C. (2012). O que é educação popular. São Paulo, SP: Brasiliense.
Brandão, C. (2002). A educação popular na escola cidadã. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. (2012a). Educação do campo. In Caldart, R.; Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-264). 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Caldart, R. (2012b). Pedagogia do Movimento Sem Terra. 4. ed. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. (2011). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 147-158). 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Decreto 5.840. (2006, 13 de julho). Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja) e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm
Fiod, E. G. M. (2009). Educação do campo e transição social. In Aued, B. W., & Vendramini, C. R. (Orgs.). Educação do campo: desafios teóricos e práticos (pp. 41-51). Florianópolis, SC: Insular.
Fonec. (2012). Fórum Nacional de Educação do Campo. Seminário Nacional. Notas para análise do momento atual da Educação do Campo. Brasília, DF: Fonec. Recuperado de: https://educanp.weebly.com/uploads/1/3/9/9/13997768/fonec__notasanlisemomentoatualeducampo_set.pdf
Freire, P. (2008). Extensão ou Comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (2014). Política e Educação. 1.ed. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo, SP: Atlas.
Gohn, M. G. (2012). Movimentos sociais e educação. 8. ed. São Paulo, SP: Cortez.
Gohn, M. G. (2010). Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo, SP: Cortez.
Gomes, R. (2016). Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In Minayo, M. C. S.(Org.), Deslandes, S. F., Gomes, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 72-95). Petrópolis, RJ: Vozes.
Lei n. 12.513, de 26 de outubro de 2011. (2011, 26 de outubro). Institui o Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego (Pronatec). Altera as Leis nº 7.998, de 11 de janeiro de 1990, que regula o Programa do Seguro-Desemprego, o Abono Salarial e institui o Fundo de Amparo ao Trabalhador (FAT), no 8.212, de 24 de julho de 1991, que dispõe sobre a organização da Seguridade Social e institui Plano de Custeio, no 10.260, de 12 de julho de 2001, que dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao Estudante do Ensino Superior, e no 11.129, de 30 de junho de 2005, que institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens (ProJovem); e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12513.htm
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2010). Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo, SP: Atlas.
Mejía, M. R. (2003). A transformação social: educação popular e movimentos sociais no fim do século. Tradução de Ana Vieira Pereira e Ricardo Ribeiro. 2.ed. São Paulo, SP: Cortez.
Munarim, A., Tamanini, E., Hardt, L. S., Conde, S., & Peixer, Z. I. (2009). Política pública de educação do campo: a articulação entre o Estado e a sociedade. In Aued, B. W., & Vendramini, C. R. (Orgs.). Educação do campo: desafios teóricos e práticos (pp. 53-65). Florianópolis, SC: Insular.
Paludo, C. (2001). Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático popular. Porto Alegre, RS: Tomo Editorial.
Plano de Desenvolvimento Institucional. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. (2014-2018). Recuperado de: https://www.iffarroupilha.edu.br/documentosiffar
Projeto Político Pedagógico do Curso de Agricultor Familiar. (2013). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Campus Santo Augusto.
Resolução nº 48/2008. (2008, 28 de novembro). Estabelece orientações para a apresentação, seleção e apoio financeiro a projetos que visem à oferta de cursos de formação continuada na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos no formato de cursos de extensão, aperfeiçoamento e especialização. Recuperado de: https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/3277-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-48-de-28-de-novembro-de-2008
Souza, M. A. (2012). Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas do MST. Petropólis, RJ: Vozes.
Zonta, E., M., Trevisan, F., & Hillesheim, P. (2010). Pedagogia da alternância e agricultura familiar. Poesias/Organização. Frederico Westphalen, RS: URI/FW.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).