Contributions from Trade-Off Pedagogy to Agriculture and Cattle Raising Technicians Training: the case of Escola Família Agrícola de Jaboticaba – Quixabeira - Bahia

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8573

Résumé

ABSTRACT. Education is constituted and a constituent of a people's culture and social organization. Based on this assertion, we consider that the theoretical and methodological assumptions of Pedagogy of Alternation enable the construction and realization of educational processes in the perspective of human emancipation. In this understanding, this article aims to analyze contributions from Pedagogy of Alternation to the training of young peasants linked to the Escola Família Agrícola de Jaboticaba - Bahia (BA), in the High School Technical Education Course in Agriculture Integrated to High School. Alternation is developed in educational times called Tempo Escola (TE), when there is a theoretical-practical study that dialogues with Tempo Comunidade (TC), in which the student expands the production of knowledge together with the family's agricultural production activities and, eventually, from the community. The research makes a critical interpretation about the organization of the pedagogical work that the school, field of research, carries out. Based on direct observation of TE activities and documentary research, the authors investigate the political-pedagogical and work principles presented in the Political Pedagogical Project (PPP), in the Reality Book (CR) and in the Supervised Internship Report (ES) of the students. The results show that, in the alternation of TE and TC, the pedagogical processes (pre) are concerned with sustainable development and with the production of knowledge supported by the concrete reality of the social daily life of students and their communities.

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Maria Jucilene Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2015); Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006); É vice-lider do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (Uneb). É Professora do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Educação e Diversidade (MPED/UNEB - Campus XIV).

Antônia Euza Carneiro de Sousa, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestranda em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduada em História pela Universidade do Estado da Bahia (1998). Especialização em História, pela Universidade do Estado da Bahia (2007). Membro do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra Hegemonia e Emancipação Humana (UNEB). É Professora da Educação Básica – Ens. Fund.  II – Município de Jacobina – BA. Ensino Médio – Rede Estadual – Colégio Esadual Prof, Terezinha G. Novais – Quixabeira-BA.

José Romildo Pereira Lima, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Mestrando em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Graduado em Matemática pela Faculdade de Tecnologia e Ciências – FTC (2010). Especialização em Matemática, pela Faculdade do Noroeste de Minas - FINOM (2010). Membro do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra Hegemonia e Emancipação Humana (UNEB). Professor da Educação Básica – Ens. Fund.  II – dos Municípios de  Santa Luz  e Araci no estado da  Bahia.

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Publié-e

2020-06-27

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Lima Ferreira, M. J., Carneiro de Sousa, A. E., & Pereira Lima, J. R. (2020). Contributions from Trade-Off Pedagogy to Agriculture and Cattle Raising Technicians Training: the case of Escola Família Agrícola de Jaboticaba – Quixabeira - Bahia. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8573. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8573