What do researches on mathematics teaching in schools of the countryside reveal?
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9727Résumé
ABSTRACT. This paper aims to investigate how the teaching of Mathematics has been presented in studies that involve educational practices corresponding to the countryside’s reality, through a systematic mapping of dissertations and theses published in the last 10 years on CAPES and BDTD platforms, following Petersen et al. (2008) search procedures. Thus, the researchers were selected, classified and categorized, presenting as main points: (i) technological resources used during application of activities with students; (ii) teachers’ approach to the countryside’s reality; (iii) rural students’ integral formation; and (iv) informal and formal knowledge integration, according to researches that highlight the teaching of Mathematics for the rural reality. Finally, this paper describes how the analyzed publications consider the students’ reality, and focuses on the research results, covering the use of different methodologies, the teachers’ approach to that reality, and the use of digital technological resources as a way to expand the possibilities of integration between cultural and mathematical knowledge by rural students.
Téléchargements
Références
Alves, I. M. P. (2011). A interpretação de Gráficos em um Ambiente Computacional por Alunos de uma Escola Rural do Município de Caruaru-PE (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco.
Alves, L. C. F. (2016). A (des) construção do conhecimento na Educação do Campo: diálogos entre os saberes no ensino de Matemática (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais.
Andreatta, C. (2013). Ensino e aprendizagem de Matemática e educação do Campo: o Caso da escola municipal comunitária rural “Padre Fulgêncio do Menino Jesus”, município de Colatina, estado do Espírito Santo (Dissertação de Mestrado). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Espírito Santo.
Anna, A. C. (2018). Matemática para estudantes de educação básica, em escolas no Campo com renda familiar oriunda da produção de leite (Dissertação de Mestrado). Universidade Regional de Blumenau, Santa Catarina.
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do Campo. Brasília, DF: Editora Vozes. 2ª ed.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Castagna, M. (2011). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 5º ed.
Assunção, C. A. G. (2012). Ecologia de um Saber Matemático em um Centro Familiar de Formação por Alternância (CEFFA): O Método de Redução à Unidade nas Praxeologias da Escola CEPE (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, Pará.
Brasil. (2010) Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7352.htm
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Versão Final). Brasília, DF: MEC. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Camara, D. (2017). Monitoria na Escola do Campo: Alunos ajudando na Aprendizagem da Matemática (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Oeste do Paraná, Paraná.
Campos, P. P. (2011). A Matemática do Meio Rural numa Abordagem Etnomatemática: uma experiência Educacional dos Núcleos-Escolas da Comunidade Camponesa do Movimento Sem Terra no Município de Serra Talhada (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Pernambuco.
D’Ambrósio, U. (2009). Educação Matemática: da teoria à prática. São Paulo, SP: Editora Papirus.
Deoti, L. M. L. (2018). A EtnoMatemática e o Ensino de Geometria na Escola do Campo em Interação com Tecnologias da Informação e da Comunicação (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Fronteira Sul, Santa Catarina.
Dufeck, L. F. (2017). Uma aplicação da Modelagem Matemática na Educação do Campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná.
Falbo, R. A. (2012). Mapeamento Sistemático. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo. Recuperado de: http://claudiaboeres.pbworks.com/w/file/fetch/133747116/Mapeamento%20Sistem%C3%A1tico%20-%20v1.0.pdf
Feyh, C. R. N. (2013). Modelagem Matemática na Educação do Campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Regional de Blumenau, Santa Catarina.
Flores, L. S. (2019). Educação do Campo e Modelagem Matemática: construção de estufa para a produção de orgânicos na zona rural de São Sebastião do Caí (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Frantz, D. S. F. S. (2015). Potencialidades da Fotografia para o Ensino de Geometria e Proporção em uma Escola do Campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Freire, F. O. (2019). Etnomatemática: O Saber-Fazer dos Cisterneiros do Semiárido Brasileiro e suas Contribuições para o Ensino-Aprendizagem da Matemática Escolar (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte.
Goulart, A. J. et al. (2020). Diálogos sobre educação do campo, resistência e emancipação social e humana: um chamamento para reflexão no/do cenário educacional. Curitiba, PR: Appris.
Leite, K. C. (2018). Modelagem Matemática na Educação do Campo: Tecendo Novos Caminhos (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Centro-Oeste, Paraná.
Leite, M. A. (2017). Educação do Campo: Ressignificando saberes matemáticos de jovens agricultores em comunidades Amazônicas (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, Pará.
Lima, F. G. (2011). O engajamento intelectual de alunos em aulas de matemática que instigam a relação entre o relacionamento matemático trazido do contexto rural e o mobilizado no contexto escolar (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Campinas, São Paulo.
Lima, G. M. L. (2019). Educação do Campo e Educação Matemática: uma articulação possível (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Macêdo, M. C. (2010). Concepções de Estudantes do Campo sobre Recursos para Aprender Matemática (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco.
Melo, E. R. (2019). O Sonho De Ícaro: Ensino de Matemática Mediado por Tecnologia no Ensino Médio - Município de Manaus (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado de Amazonas, Amazonas.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. (2004). Por uma educação do Campo: contribuições para a construção do projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Editora Vozes, vol. 5.
Motta, M. S., Basso, S. J. L., & Kalinke, M. A. (2019). Mapeamento sistemático das pesquisas realizadas nos programas de mestrado profissional que versam sobre a aprendizagem Matemática na Educação Infantil. Revista Actio, 4(3), 204-225. https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10456
Motta, M. S., Kalinke, M. A., & Mocrosky, L. F. (2018). Revista Actio, 3(3), 65-85. https://doi.org/10.3895/actio.v3n3.7591
Nascimento, A. M. R. (2019). Diferenças e aproximações dos saberes matemático: escolar e rural (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco.
Okoli, C., & Schabram, K. (2015). A Guideto Conducting a systematic literature. Review of information systems research. Communications of the Association for Information Systems, 10(26), 879-910.
Pereira, L. B. C. (2013). Ensino de Estatística na Escola do Campo: Uma Proposta para um 6º Ano do Ensino Fundamental (Dissertação de Mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paraná.
Petersen, K. et al. (2008). Systematic mapping studies in software engineering. In Proceedings of the 12th international conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering (pp. 68–77). Bari-ITA. https://doi.org/10.14236/ewic/EASE2008.8
Pischetola, M. (2019). Inclusão digital e Educação a nova cultura da sala de aula. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Preischardt, R. X. R. (2017). Projeto de Modelagem Matemática e Teoremas em Ação: Uma Investigação sobre os Conceitos de Área e Perímetro (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Maringá, Paraná.
Santos, C. A. (2008). Educação do Campo: Campo, Políticas Públicas, Educação. Brasília, DF: Incra/MDA.
Santos, C. M. S. C. (2014). Modelagem Matemática como Conteúdos Algébricos no 9º Ano (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba.
Seckler, D. M. (2010). O Ensino de Função Polinomial do 1º Grau na Oitava Série do Ensino Fundamental: Um Trabalho com Situações do Cotidiano (Dissertação de Mestrado). Centro Universitário Franciscano, Rio Grande do Sul.
Strapasson, A. G. (2012). Educação matemática, culturas rurais e etnomatemática: possibilidades de uma prática pedagógica (Dissertação de Mestrado). Centro Universitário Univates, Rio Grande do Sul.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).