THE PEDAGOGICAL RESIDENCE THROUGH THE PERCEPTIONS OF ITS RESIDENTS
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17840Keywords:
Teacher Training, Degree in Mathematics, Pedagogical ResidencyAbstract
The Pedagogical Residency Program (PRP) of the Ministry of Education (MEC) plays a crucial role in the training of future teachers in Brazil. In this context, this article aims to analyze the perceptions of residents of the Mathematics Degree course at the Instituto Federal Farroupilha (IFFar) - Campus São Borja about the contribution of the PRP, especially considering its implementation during the Covid-19 pandemic, to their academic and professional lives. Furthermore, we seek to compare these perceptions with the objectives of the program. To achieve this purpose, descriptive research was conducted with a qualitative approach, using a questionnaire consisting of six questions, which was applied to the program's eight residents. The results and discussions highlight the importance of PRP for undergraduates and future teachers, as well as the convergences and divergences between residents' perceptions and the program's objectives.
References
residência pedagógica: para onde caminha o estágio supervisionado? Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], v. 20, n. 52, p. 253–273, 2019. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1270. Acesso em: 15 jul. 2023.
BARRA, E. S. O. Entrevista de Eduardo Barra sobre o desmonte do Pibid e o Projeto Residência Pedagógica do MEC. Entrevista concedia a TVAPFPR, 5 mar. 2018. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/blog/informativo/entrevista-de-eduardo-barra-sobre-o-desmonte-do-pibid-e-o-projeto-de-residencia-pedagogica-do-mec/. Acesso em: 23 set. 2023.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática Bacharelado e Licenciatura. Resolução CNE/CES n.1.302/2001. Despacho do Ministro em 4/3/2002, publicado no Diário Oficial da União de 5/3/2002, Seção 1, p. 15, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 02 jul. 2023.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática. Resolução CNE/CES n. 3, de 18 de fevereiro de 2003. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces032003.pdf. Acesso em: 03 jul. 2023.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Programa de Residência Pedagógica, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 07 jun. 2023.
BRASIL. Portaria nº 259, de 17 de dezembro de 2019. Dispõe sobre o Regulamento do Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Diário Oficial da União, 2019.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Edital n. 1/2020 – Programa Residência Pedagógica, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 02 out. 2023.
CORTE, M. G. D.; SARTURI, R. C. Políticas públicas para a formação de professores e contextos emergentes na Educação Superior. Revista Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior – GIEPES, v. 1, n. 2, p. 160-18, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650528/16739. Acesso em: 13 jun. 2023.
CURY, C. R. J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 8-16, 2020.
FIORENTINI, D. A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Bolema, Rio Claro, UNESP, ano 21, n. 29, p. 43-70, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Editora Paz e Terra, 2019.
GATTI, B. A. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Revista Educação & Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em 25 de maio 2022.
GATTI, B. A. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Ministério da Educação, 2011.
GIL, A, C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUEDES, L. A. O Programa de Residência Docente do Colégio Pedro II: Escritas de Formação na área dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2018. 161f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro, 2018.
LIMA, N. R. B. S.; SILVA JR., J. J.; COUTINHO, D. J. G. Desafios diante da modalidade remota na prática docente frente à pandemia do covid-19. Revista Ibero Americana de Humanidades, Ciências e Educação, Criciúma, v. 6, n. 11, p. 30-41, 2020.
LOCATELLI, C.; DINIZ-PEREIRA, J. E. QUEM SÃO OS ATUAIS ESTUDANTES DAS LICENCIATURAS NO BRASIL? Perfil socioeconômico e relação com o magistério. Cadernos De Pesquisa, 26(3), 225–243, 2019. https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p225-243.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.
NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
OLIVEIRA, J. B.; NASCIMENTO, J. N. A.; AGUIAR, J. B.; ARAÚJO, P. A. A relação preceptor/residente no Programa Residência Pedagógica e suas contribuições no curso de licenciatura. Anais do VII ENID – Encontro de Iniciação a Docência da Universidade Estadual da Paraíba, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enid/2019/TRABALHO_EV134_MD4_SA22_ID941_28112019155346.pdf. Acesso em: 12 de out. 2022.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Os (des)caminhos das políticas de formação de professores - o caso dos estágios supervisionados e o Programa de iniciação à docência: duas faces da mesma moeda? In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED, Anais... São Luís: Universidade Federal do Maranhão (UFMA), 2017.
São Luis, 2017.
POLADIAN, M. L. P. Estudo sobre o Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP: uma aproximação entre universidade e escola na formação de professores. 2014, 128f. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo –São Paulo, 2014.
SILVA, D. F. A Etnomatemática na formação inicial de professores de Matemática: desafios e potencialidades. 2022. Tese (Doutorado em Educação Científica Matemática e Tecnológica) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
TINTI, D. S; SILVA, J. F. Estudo das repercussões do Programa Residência Pedagógica na formação de Professores de Matemática. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 151–172, 2020. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.404
VASCONCELOS, C. M.; PACIFICO MARTINELI, T. A. BNCC no cotidiano escolar: política educacional e a percepção docente do município de Marialva/PR. Retratos Da Escola, 17(37), 271–291, 2023. https://doi.org/10.22420/rde.v17i37.1580.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariane Silva dos Anjos, Daniel Fernandes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.