THE PEDAGOGICAL RESIDENCE THROUGH THE PERCEPTIONS OF ITS RESIDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17840

Keywords:

Teacher Training, Degree in Mathematics, Pedagogical Residency

Abstract

The Pedagogical Residency Program (PRP) of the Ministry of Education (MEC) plays a crucial role in the training of future teachers in Brazil. In this context, this article aims to analyze the perceptions of residents of the Mathematics Degree course at the Instituto Federal Farroupilha (IFFar) - Campus São Borja about the contribution of the PRP, especially considering its implementation during the Covid-19 pandemic, to their academic and professional lives. Furthermore, we seek to compare these perceptions with the objectives of the program. To achieve this purpose, descriptive research was conducted with a qualitative approach, using a questionnaire consisting of six questions, which was applied to the program's eight residents. The results and discussions highlight the importance of PRP for undergraduates and future teachers, as well as the convergences and divergences between residents' perceptions and the program's objectives.

Author Biographies

Mariane Silva dos Anjos, Instituto Federal Farroupilha (IFFar), São Borja, Rio Grande do Sul, Brasil.

Formada no curso de Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal Farroupilha campus São Borja e Residente no Programa de Residência Pedagógica. Promovi monitorias de "Fundamentos da Matemática Elementar II" para o 2° semestre também do curso de Licenciatura em Matemática no ano de 2019. Participei do Projeto "Formação Continuada Teoria e Prática" no Instituto. Apresentei o artigo "Construção de Ferramentas Didáticas para o Ensino de anos Iniciais da Matemática" no Evento 11° SIEPE em Santana do Livramento/RS.

Daniel Fernandes da Silva, Instituto Federal Farroupilha (IFFar), São Borja, Rio Grande do Sul, Brasil.

Licenciado em Matemática pela Universidade de Taubaté ? SP (2006), Especialista em Matemática pela Universidade Federal de São João del Rei ? MG (2014), Mestre em Ciências pela Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo (2017) e Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2022). Professor do Instituto Federal Farroupilha (IFFar), campus de São Borja ? RS, desde 2019, atuando tanto na Educação Básica como no Ensino Superior. Tem experiência na área de Ensino de Matemática atuando na Educação Básica e Superior. Desenvolve pesquisas relacionadas à Educação Matemática com foco em Metodologias de Ensino e Tendências Educacionais na Área, Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos, entre outros.

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Published

2023-12-29

How to Cite

ANJOS, Mariane Silva dos; SILVA, Daniel Fernandes da. THE PEDAGOGICAL RESIDENCE THROUGH THE PERCEPTIONS OF ITS RESIDENTS. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23013, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17840. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/17840. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Especial - Políticas públicas e programas federais na formação inicial e continuada de professores de Ciências e Matemática: experiências, caminhos e possibilidades

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