Itinerant School Herdeiros do Saber: an analysis on the process of transforming the “School of Teaching” to the “School of Work”

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10158

Schlagworte:

Itinerant School, Landless Rural Workers’ Movement, Pedagogical Practices, “School of Work”, “School of Teaching”.

Abstract

ABSTRACT. The article presents a research that has as object of study the Itinerant School Herdeiros do Saber of the Landless Workers Movement, Rio Bonito do Iguaçu, Paraná. The objective of the research was to analyze the process of transforming the pedagogical practices of the “School of teaching” to the “School of work”, from the perspectives of the teachers working in that school. The case study methodology used semi-structured interviews, participant observation and field diary. The research seeks to contribute to the discussions about the school form in the movement of pedagogical transformations of rural schools. The research results show a process of construction of pedagogical practices guided by work as an educational principle, the link between school education and life and the school organization, with different times and spaces. In these areas, the main contradictions present express questions of the centrality of teaching scientific knowledge, of pedagogical and school management practices, of the training of teachers. Finally, it presents some challenges of the school experience analyzed regarding the consolidation of the school's pedagogical proposal, the lack of resources and investment and the political context of the school's social reality.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Rose Riepe de Souza, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus Francisco Beltrão (2020). Atua principalmente nos seguintes temas, Escola do campo, Escola Itinerante e movimento social camponês.

Clésio Antonio Acilino , Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutor em Educação. Atua na docência na área de Currículo Escolar no Curso de Graduação em Pedagogia e na Pós-graduação Stricto Sensu, Programa de Pós-graduação em Educação da UNIOESTE – PPGEFB, Campus de Francisco Beltrão, Curso de Mestrado em Educação, Linha de Pesquisa Sociedade, Conhecimento e Educação junto ao PPGEFB.

Literaturhinweise

Bahniuk, C., & Camini, I. (2012). Escola Itinerante. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Org.). Dicionário de Educação do Campo (pp. 333-339). Expressão Popular.

Bahniuk, C. (2008). Educação, trabalho e emancipação humana: um estudo sobre as Escolas Itinerantes dos acampamentos do MST (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Caldart, R. S. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Editora Vozes.

Caldart, R. S. (2012). Pedagogia do Movimento. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 257- 265). Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2015). Sobre a especificidade da Educação do Campo e os desafios do momento atual (pp. 01-22). Mimeo.

Caldart, R. S. (2001). O MST e a formação dos sem-terra: o movimento social como princípio educativo. Estudos Avançados, 15(43), 207-224. https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000300016

Camini, I. (2009). Escola Itinerante: na fronteira de uma nova escola. Expressão Popular.

Canário, R. (2005). O que é a Escola? Um "olhar" sociológico. Porto Editora.

Canário, R. (2006). A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Artmed.

Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas pedagógicas. Cortez Editora.

Ciavatta, M. (2014). O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, 23(1), 187-205.

Ciavatta, M., & Lobo, R. (2012). Pedagogia socialista. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 561-569). Expressão Popular.

Colégio Estadual Iraci Salete Strozak. (2017). Projeto Político-Pedagógico. Rio Bonito do Iguaçu.

Fernandes, F. (1966). Educação e sociedade no Brasil. Dominus: Editora da Universidade de São Paulo.

Freire, P. (1987). Pedagogia da autonomia (2ª ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Editora UNESP.

Freitas, L. C., Caldart, R. S., & Sapelli, M. L. S. (2013). Plano de Estudos da Escola Itinerante. Edunioste.

Freitas, L. C. (2013). A luta pela pedagogia do meio: revisitando o conceito. In Pistrak, M. M. (Org.). A escola-comuna (pp. 09-156). São Paulo: Expressão Popular.

Gadotti, M. (1990). Pensamento Pedagógico Brasileiro. Editora Ática.

Gaskell, G. (2002). Entrevistas individuais e grupais. In Bauer, Martin W., & Gaskell, George. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 64-89). São Paulo: Editora Vozes.

Gehrke. M. (2010). Escrever para continuar escrevendo: as práticas de escrita da Escola Itinerante do MST (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

Krupskaya, N. K. (2017). A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular.

Libâneo. J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, 38(1), 13-28. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001

Lunatcharski. A. (2012). A educação na Rússia revolucionária. Discurso. Crédito: http://www.pco.org.br/conoticias/ler_materia.php?mat=4457. Acesso em Junho de 2020.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU.

Manacorda, M. A. (2006). História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. Cortez.

Manacorda. M. A. (2007). Marx e a pedagogia moderna. Editora Alínea.

Marx, K. (1983). O capital. Abril Cultural.

Minayo, M. C. S. (2003). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Vozes.

Munarim, A. (2011). Educação do Campo no Cenário das Políticas Públicas na Primeira Década do Sec. 21. Em Aberto, 24(85).

MST. (1990). Linhas Básicas da proposta de educação do MST para as escolas de acampamentos e assentamentos: documentos para discussão. Setor de Educação.

MST. (1992). Como fazer a escola que queremos. Caderno de Educação (n. 1). Edição Especial.

MST. (2005). Dossiê MST Escola: Documentos de Estudos 1990-2001. Edição Especial.

Paro, V. H. (2018). Professor: artesão ou operário? Cortez Editora.

Petitat, A. (1994). Produção da escola/produção da sociedade: análise sócio-histórico de alguns momentos decisivos da evolução escolar no ocidente. São Paulo: Artes Médicas.

Pimenta, S. G. (2009). O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez.

Pistrak, M. M. (2011). Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Expressão Popular.

Pistrak, M. M. (2013). A Escola-Comuna. São Paulo: Expressão Popular.

Sapelli, M. L. S., Leite. V. L., & Bahniuk, K. (2019). Ensaios da escola do trabalho na luta pela terra: 15 anos da Escola Itinerante do Paraná. São Paulo: Expressão Popular.

Sapelli, M. L. S. (2013). Escola do campo – Espaço de disputa e de contradição: análise da proposta pedagógica das Escolas Itinerantes do Paraná e do Colégio Imperatriz Dona Leopoldina (Tese Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados.

Saviani, D. (2008). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados.

Souza, R. R. (2017). Luta pela terra e prática pedagógica: a experiência da Escola Herdeiros do Saber (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal da Fronteira Sul, Laranjeiras do Sul.

Souza, M. A. (2006). Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas do MST. Vozes.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas.

Vicent, G., Lahire, B., & Thin, D. (2001). Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, 37(1),07-47.

Vendramini, C. R. (2015). Qual o futuro das escolas no campo? Educação em Revista, 31(03), 49-69. https://doi.org/10.1590/0102-4698126111

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman.

Veröffentlicht

2021-11-30

Zitationsvorschlag

Riepe de Souza, R., & Antonio Acilino , C. . (2021). Itinerant School Herdeiros do Saber: an analysis on the process of transforming the “School of Teaching” to the “School of Work”. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e10158. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10158