Social representations of artistic practices in rural schools
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11886Schlagworte:
Palabras clave: Prácticas artísticas. Prácticas pedagógicas. Educación en contexto rural. Representaciones sociales.Abstract
Representações sociais das práticas artísticas em escolas do campo
Este trabalho analisou as Representações Sociais das práticas artísticas e pedagógicas de professores que atuam em escolas do campo. Tais educadores são egressos do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas gerais, Brasil. Compreendemos as práticas artísticas como formas de criação, fruição e reflexão da arte presentes nos processos educativos. Tais práticas carregam historicidade, intencionalidade e resistência presentes nos processos de luta pela Educação do Campo. Este estudo teve como referencial a perspectiva das Representações Sociais em Movimento pertencente à teoria das Teorias das Representações Sociais. Partimos de uma abordagem metodológica com entrevistas narrativas e observação das práticas pedagógicas de dois professores do campo. A análise dos dados foi realizada a partir da reconstrução de trajetórias que consideraram o movimento das representações sociais dos sujeitos. Notamos que a presença das práticas artísticas nas práticas pedagógicas pode ser vista como mecanismos de luta e transformação bem como de manutenção da identidade campesina.
Palavras-chave: práticas artísticas, práticas pedagógicas, educação do campo, representações sociais.
Social representations of artistic practices in rural schools
ABSTRACT. This work analyzes the movement of re-elaboration of social representations on artistic practices of rural teachers. These educators have graduated Rural Education from Faculdade de Educação at Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil. Artistic practices constitute a way of creation, fruition, and reflection of art present in education processes. Those practices carry historicity and resistance embedded in the struggle of social movements to the right of rural education. The theoretical background is guided by the Social Representations in Movement, related to the Theory of Social Representations. The methodological approach is based on narrative interviews and observations of pedagogical practices. The data analysis was built from the reconstruction of trajectories considering the movement of the Social Representations. We have observed that the artistic practices can be seen as a pedagogical mechanism of the struggle for transforming education and by strengthening rural identities.
Keywords: artistic practices, pedagogical practices, rural education, social representations.
Representaciones sociales de prácticas artísticas en escuelas de campo
RESUMEN. Este documento analizó las Representaciones Sociales de las prácticas artísticas y pedagógicas de los profesores que trabajan en las escuelas rurales. Estos educadores son graduados del Curso de Educación de Campo de la Facultad de Educación de la Universidad Federal de Minas Gerais, Brasil. Entendemos las prácticas artísticas como formas de creación, disfrute y reflexión del arte presente en los procesos educativos. Tales prácticas conllevan historicidad, intencionalidad y resistencia presentes en los procesos de lucha por la Educación en contexto rural. Este estudio tenía como referencia la perspectiva de las Representaciones Sociales en Movimiento pertenecientes a la teoría de La Teoría de las Representaciones Sociales. Partimos de un enfoque metodológico con entrevistas narrativas y observación de las prácticas pedagógicas de dos profesores en el campo. El análisis de datos se realizó sobre la base de la reconstrucción de trayectorias que consideraban el movimiento de las representaciones sociales de los sujetos. Observamos que la presencia de prácticas artísticas en prácticas pedagógicas puede considerarse como mecanismos de lucha y transformación, así como de mantenimiento de la identidad campesina.
Palabras clave: prácticas artísticas, prácticas pedagógicas, educación en contexto rural, representaciones sociales.
Downloads
Literaturhinweise
Alves-Mazzotti, A. J. (1994). Representações Sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Em Aberto, 61, 60-79. Acesso em julho de 2017. Recuperado de: https://www.metodista.br/ppc/multiplas-leituras/multiplas-leituras-01/representacoes-sociais-aspectos-teoricos-e-aplicacoes-a-educacao/1/16
Antunes-Rocha. M. I. (2012). Da cor da terra: Representações Sociais de professores sobre os alunos no contexto da luta pela terra. Belo Horizonte: Editora UFMG. https://doi.org/10.7476/9788542303193
Antunes-Rocha M. I., Amorim, K. O., Benfica, W. A., Carvalho, C. A. S., & Ribeiro, L. P. (2015). Representações sociais em movimento: desafios para tornar o estranho em familiar. In XII Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional (pp. 826-841). Acesso em julho de 2017. Recuperado de: https://abrapee.files.wordpress.com/2015/10/anais-xii-conpe-versc3a3o-final.pdf
Barbosa, A. M. (Org.). (2008). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez.
Bosi, A. (1986). Reflexões sobre arte. São Paulo: Editora Ática.
Caldart, R. S. (2003). A Escola do Campo em Movimento. vCurrículo sem Fronteiras, 3(1), 60-81. Acesso em julho de 2017. Recuperado de: www.curriculosemfronteiras.org/vol3iss1articles/roseli2.htm
Carvalho, C. A. S. (2015). Práticas artísticas dos estudantes do curso de licenciatura em Educação do Campo: um estudo na perspectiva das Representações Sociais (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Acesso em 26 de março de 2017. Recuperado de: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-9VFJ4P/1/dissertacao_cristiene_adriana_da_silva_carvalho_vers_o_final_imprimir_e__entregar.pdf
Carvalho, C. A. S. (2017). Representações Sociais das práticas artísticas na atuação de professores do campo (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Acesso em 20 de abril de 2018. Recuperado de: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AW7MEQ/1/tese_cristiene_adriana_da_silva_carvalho.pdf
Carvalho, C. A. S. (2018). Representações Sociais das práticas Artísticas na formação e atuação de professores do Campo. Curitiba: APPRIS.
Carvalho, C. A. S., & Ribeiro, L. P. (2021). Social representations in Motion: Concept construction on changing subjects and contexts. In Prado de Souza, C., & Serrano Oswald, E. (Eds.). Social Representations for Antropocene: Latin American perspectives (pp. 357-374). Switzerland, Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-67778-7_18
Jodelet, D. (2001). Representações Sociais: um domínio em expansão. In Jodelet, D. (Org.). As Representações Sociais (pp. 17-44). Rio de Janeiro: UERJ.
Jovchelovitch, S., & Bauer, M. (2013). A Entrevista Narrativa. In Gaskell, G., & Bauer, M. W. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 90-113). 11.ed. Petrópolis: Vozes.
Machado, M. M. (2012). Fazer surgir antiestruturas: abordagem espiral para um currículo em artes. Revista e-curriculum, 8(1), 1-21. Acesso em abril de 2016. Recuperado de: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/viewFile/9048/6646
Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Tradução de Cabral. Rio de Janeiro: Zahar.
Moscovici, S. (2010). Representações sociais: investigações em psicologia social. (7ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Moscovici, S. (2012). A psicanálise, sua imagem e seu público. (2ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Pareyson, L. (1954). Estética. Teoria dela formatività. Turm, Ed. Filosofia.
Ribeiro, L. P. (2016). Representações Sociais de educandos do curso de Licenciatura em Educação do Campo sobre violência (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Acesso em março de 2017. Recuperado de: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AEXPX4
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).